پولیپ بینی

پولیپ بینی رشد مخاط حفره بینی و سینوس های اطراف بینی به شکل برجستگی صورتی کم رنگ است که اغلب با آلرژی و گاهی با آسم همراه است. پولیپ های کوچک اغلب بدون علامت هستند و نیاز به درمان هم ندارند. در مواردی که پولیپ بزرگ شود علائمی ایجاد میشود که این علائم بر اثر انسداد در دهانه سينوس و حفره بيني ایجاد می شود. نباید پولیپ بینی را با بزرگی شاخک های تحتانی بینی که معمولا ثانویه به انحراف بینی بوجود می آید ، اشتباه گرفت. بر خلاف پولیپ شاخك های بزرگ شده ، در لمس حس دارند و فشار روی آنها باعث ایجاد درد میشود.

علائم:

انسداد بینی ، احتقان و گرفتگی بینی ، عطسه ، ترشح ته حلق ، درد صورت ، آبریزش بینی ، کاهش حس بویایی ، از دست رفتن حس بویایی ، خارش اطراف چشم و عفونت سینوزیت مزمن از جمله علايم پوليپ بيني است.

بسیاری از بیماران دچار پولیپ بینی ، علائم آلرژی از قبیل عطسه ، آبریزش و گرفتگی بینی دارند. تعدادی از این بیماران علائم آسم تنفسی هم پیدا میکنند. درصد کمی هم از بیماران دچار پولیپ بینی، حساسیت شدید به آسپرین دارند.

بدلیل تجمع مایع داخل سینوس ها بر اثر انسداد دهانه خروجی سینوس ها ، سینوزیت مزمن یافته شایعي در بیماران مبتلا به پولیپ است.

درمان:

درمان به دو بخش درمان دارویی و درمان جراحی تقسیم میشود. اکثر بیماران به درمان دارویی پاسخ می دهند و بیماری آنها کنترل می شود ولی به طور کامل درمان نمی شوند. بنابراین ممکن است این بیماران برای مدت قابل توجهی نیاز به مصرف دارو داشته باشند.

جراحی در مورد پولیپ های وسیع ، که به درمان دارویی پاسخ نمی دهند قابل انجام است و عمدتا به وسیله آندوسکوپ ، پولیپ ها تخلیه می شوند. درمان جراحی نیز احتمال عود دارد. بنابراین بیشتر این بیماران هم  ، باید پس از جراحی از دارو استفاده کنند.