عمل زیبایی

انحراف بینی | علت انحراف تیغه بینی چیست؟ علائم انحراف بینی چیست؟

تیغه انحرافی چیست؟

سپتوم یا به زبان فارسی تیغه وسط بینی، غضروف های بینی است که سوراخ های بینی را از هم جدا می کند. به طور معمول ، این تیغه در مرکز نشسته و سوراخ های بینی را به طور مساوی تقسیم می کند. با این حال ، در برخی از افراد دارای انحراف بینی این تیغه موجود نیست و بسیاری از افراد نیز دارای یک تیغه ناهموار هستند که باعث می شود یک سوراخ بینی از دیگری بزرگتر باشد.

ناهمواری شدید به عنوان تیغه انحرافی شناخته می شود. انحراف بینی می تواند باعث عوارض سلامتی مانند مسدود شدن سوراخ بینی یا مشکل تنفس شود.

تیغه بینی ناهموار بسیار رایج است. طبق آکادمی گوش و حلق و بینی آمریکا – جراحی سر و گردن ، ۸۰ درصد از تمام سپتوم ها تا حدی منحرف هستند. انحراف بینی تنها در صورت نیاز به سایر موارد بهداشتی یا تأثیر منفی بر کیفیت زندگی ، به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

علت انحراف تیغه بینی چیست؟

انحراف تیغه بینی می تواند مادرزادی باشد. این بدان معنی است که شخصی با آن متولد شده است. همچنین می تواند در نتیجه آسیب دیدگی بینی رخ دهد. افراد اغلب این آسیب ها را از طریق ورزش های تماسی ، درگیری یا تصادفات رانندگی می بینند. یک انحراف بینی نیز می تواند با افزایش سن بدتر شود.

علائم انحراف بینی چیست؟

بیشتر افراد با تیغه بینی منحرف فقط یک انحراف بینی جزئی دارند. علائم در این موارد بعید است. اما علائم احتمالی شامل موارد زیر است:

• مشکل تنفس ، به ویژه از طریق بینی
  • داشتن یک طرف بینی که نفس کشیدن از آن راحت تر است
  • خون دماغ شدن
  • عفونت های سینوسی
  • خشکی در یک سوراخ بینی
  • خروپف یا تنفس بلند هنگام خواب
  • گرفتگی یا فشار بینی

انحراف بینی شدید می تواند همراه با درد صورت باشد. در صورت مکرر خونریزی بینی یا عفونت سینوس باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر مشکل تنفسی بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد باید به پزشک مراجعه کنید.

چگونه سپتوم انحرافی تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص انحراف تیغه بینی ، پزشک ابتدا سوراخ های بینی شما را با یک اسپکولوم بینی معاینه می کند. پزشک محل قرارگیری تیغه بینی و تأثیر آن بر اندازه سوراخ های بینی را بررسی می کند. پزشک همچنین در مورد خواب ، خروپف ، مشکلات سینوس و مشکل تنفسی سوالاتی را مطرح خواهد کرد.

چگونه تیغه انحراف بینی درمان می شود؟

در بیشتر موارد ، درمان ضروری نیست. برای یک تیغه بینی با انحراف شدید ، جراحی گزینه درمانی متداول است. با توجه به هزینه ها ، خطرات یا سایر عوامل ، برخی از افراد با تیغه بینی انحرافی ترجیح می دهند که تحت عمل جراحی قرار نگیرند. سایر گزینه های درمانی در دسترس هستند. آنها تیغه انحرافی را برطرف نمی کنند ، اما می توانند علائم همراه آن را کاهش دهند.

عمل جراحی

اگر علائم شما با دارو یا سایر اقدامات درمانی بهبود نیافت ، ممکن است پزشک جراحی ترمیمی به نام سپتوپلاستی را پیشنهاد کند.

آماده سازی: برای تهیه ، باید از مصرف داروهایی مانند آسپرین یا ایبوپروفن به مدت دو هفته قبل و بعد از جراحی خودداری کنید. این داروها ممکن است خطر خونریزی شما را افزایش دهند. همچنین باید سیگار را ترک کنید ، زیرا این امر می تواند در بهبودی اختلال ایجاد کند.

روش کار: عمل بینی سپتوپلاستی حدود ۹۰ دقیقه طول می کشد و تحت بیهوشی انجام می شود. بسته به جراح و مورد خاص خود ممکن است بیهوشی موضعی یا عمومی دریافت کنید. در طی این عمل ، یک جراح تیغه بینی را برش داده و غضروف یا استخوان اضافی را خارج می کند. با این کار تیغه بینی و مجرای بینی شما صاف می شود. آتل های سیلیکونی ممکن است برای حمایت از تیغه بینی در هر سوراخ بینی وارد شوند. سپس زخم برش با بخیه بسته می شود.

عوارض: بلافاصله پس از جراحی از نظر عوارض تحت نظر خواهید بود و احتمالاً می توانید همان روز به خانه بروید. سپتوپلاستی به طور کلی برای اکثر افرادی که می توانند تحت بیهوشی قرار بگیرند یک روش ایمن است. خطرات باقی مانده شامل موارد زیر است:

• تغییر شکل بینی
  • ماندگاری در مشکلات حتی پس از جراحی
  • خون ریزی بیش از حد
  • کاهش حس بویایی
  • بی حسی موقتی در لثه های فوقانی و دندان ها
  • هماتوم سپتوم (توده خون)

بهبودی بعد از سپتوپلاستی چگونه است؟

در طی بهبودی از سپتوپلاستی ، پزشک ممکن است به شما دارو بدهد. مصرف آن می تواند خطر ابتلا به عفونت بعد از عمل را کاهش دهد یا می تواند به مدیریت درد یا ناراحتی کمک کند. مهم است که تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید.

شما همچنین می خواهید در هنگام بهبودی از اختلال در بینی خود جلوگیری کنید. سه تا شش ماه پس از جراحی تیغه بینی نسبتاً پایدار می شود. برخی از تغییرات هنوز هم می توانند تا یک سال بعد اتفاق بیفتند. برای جلوگیری از این مسئله ، تا حد امکان از دست انداختن تیغه بینی خودداری کنید.

پس از انجام این روش ، با رعایت این نکات می توانید به بهبودی کمک کنید:

• هنگام خواب سر خود را بلند کنید.
  • از ورزش شدید خودداری کنید.
  • به جای اینکه لباس را از روی سر خود بکشید ، لباسی بپوشید که در قسمت جلو بسته شود.

چه عوارضی ممکن است اتفاق بیفتد؟

در صورت عدم درمان ، سپتوم به شدت انحراف یافته می تواند عوارضی ایجاد کند. یک عارضه شایع انسداد یک یا هر دو سوراخ بینی است. این می تواند باعث شود:

• مشکلات مزمن سینوس اتفاق افتد
  • تنفس بلند هنگام خواب
  • خواب را مختل می کند
  • فقط قادر به خوابیدن در یک طرف خواهید بود.

سایر عوارض عبارتند از:

• خون دماغ شدن
  • درد صورت
  • دهان خشک
  • خواب آشفته
  • فشار یا احتقان در مجاری بینی

Would love your thoughts, please comment.x
()
بستن