لوگو سایت دکتر حامد عباسی

انحراف تیغه بینی

انحراف تیغه بینی و درمان آن با جراحی سپتوپلاستی

انحراف تیغه بینی به این معنا است که دیواره نازک (سپتوم بینی) بین سوراخ های بینی شما به سمت یک طرف و دارای انحراف است .

به عمل جراحی بینی با هدف اصلاح انحراف سپتوم، سپتوپلاستی گفته می شود.

انحراف بینی در حالتی شکل می گیرد که سپتوم بینی بین دو طرف کاهش می یابد و یا منحرف می شود که این اتفاق در بعضی افراد بیشتر است .

انحراف تیغه بینی و نحوه اصلاح آن

هنگامی که یک جداره دارای انحراف تیغه شدید است ، می تواند یک طرف بینی را بشکند و جریان هوا را کاهش دهد و باعث تنفس سخت برای فرد بشود .

قرار گرفتن در معرض جریان هوای خشک ممکن است به زیاد شدن انحراف سپتوم بینی بیفزاید به طوری که حتی ممکن است گاهی به پوسته شدن یا خونریزی در بینی افراد خاص دامن بزند .

انسداد بینی ممکن است از یک دیواره بین دیواره بینی ، از تورم بافتی که روی بینی قرار دارد یا از هر دو طرف ، رخ دهد .

درمان انسداد بینی ممکن است با داروهایی برای کاهش تورم یا رقیق کننده بینی صورت گیرد که به باز کردن بینی ها کمک کند . برای انحراف تیغه بینی ، عمل بینی ضروری است .

علائم انحراف سپتوم بینی

اغلب ناهنجاری های جدی در ابتدا هیچ علائمی را نشان نمی دهند و ممکن است فرد متوجه وجود انحراف تیغه بینی در بینی خود نشود.

اما ممکن است شما متوجه شوید که سپتوم یا دیواره بینی منحرف شده است . با این حال، برخی از ناهنجاری های جداره ای می توانند علائم و نشانه های زیر را ایجاد کنند:

• انسداد بینی می تواند از طریق یک سوراخ بینی یا هر دو سوراخ بینی اتفاق بیفتد . این انسداد ممکن است زمانی که شما یک بیماری در اثر سرما برایتان ایجاد شود (مانند سرماخوردگی های شدید یا حتی عفونت دستگاه تنفسی فوقانی) یا اگر آلرژی داشته باشید بروز پیدا کند. و قابل تشخیص شود که حتی انحراف تیغه بینی می تواند باعث بروز حفره در دیواره بینی شما هم بشود .

• اگر چه بحث علت های مختلفی در مورد علل احتمالی بینی دردناک در صورت وجود دارد .اما یکی از علل اصلی درد بینی وجود انحراف تیغه بینی است که در سمتی که انحراف ایجاد شده است درد نیز به وجود می آید .
    انحراف تیغه بینی در خردسالان نیز در شایع ترین حالت با کمک تنفس در طول خواب تشخیص داده می شود که پزشک با توجه به این علائم در نوزادان و کودکان خردسال ، انحراف تیغه بینی یا تورم بافت های داخل بینی را در کودکان تشخیص می دهد .
    انحراف تیغه بینی در خردسالان نیز در شایع ترین حالت با کمک تنفس در طول خواب تشخیص داده می شود که پزشک با توجه به این علائم در نوزادان و کودکان خردسال، انحراف تیغه بینی یا تورم بافت های داخل بینی را در کودکان تشخیص می دهد .
  • برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند در یک جهت خاص بدن بخوابند تا تنفس را از طریق بینی آسان تر کنند . این می تواند به علت یک انحراف تیغه بینی باشد که عبور هوا را از یک طرف بینی مختل می کند و با کمک رینوپلاستی قابل اصلاح است .

انحراف تیغه بینی

• چه زمانی برای عمل سپتوپلاستی به بهترین جراح بینی مراجعه کنیم؟

• یکی از سوراخ های بینی مسدود شده که به درمان با داروها دیگر باز نمی شود .
  • خونریزی در دفعات مختلف از بینی .
  • عفونت های سینوس معکوس .
  • ضربه محکم به بینی و متورم ماندن بینی برای مدت طولانی .

علل ایجاد انحراف تیغه بینی

انحراف تیغه بینی زمانی که سپتوم بینی شما (دیوار نازک که عبور هوا را از راست و چپ بینی جدا می کند) به سمت یک طرف منحرف می شود ، رخ می دهد .

سپتوم انحرافی می تواند ناشی از :

• در هنگام تولد به صورت مادرزادی وجود داشته باشد . در بعضی موارد ، جداسازی دیافراگم در هنگام رشد جنین اتفاق می افتد و در هنگام تولد ظاهر می شود .
  • در نوزادان علاوه بر علل مادرزادی ، این آسیب ممکن است در طول زمان زایمان رخ دهد ولی در کودکان و بزرگسالان ، طیف گسترده ای از حوادث ممکن است به آسیب دیدگی بینی منجر شود .
    از برخورد با شخص دیگری در پیاده رو یا خیابان ،یا اغلب در طول ورزش ها و برخورد محکم با وسایل ورزشی مانند توپ ، بازی های فعال و پر جنب و جوش ، حملات سنگین مانند درگیری و دعوای شدید و همچنین حوادث خودرو مانند تصادف، باعث می شود انحراف سپتوم بینی رخ دهد .
  • علاوه بر تمامی این موارد فرآیند پیری طبیعی هم ممکن است بر روی ساختار بینی تاثیر بگذارد و در طول زمان، انحراف بینی را بدتر کند .

پیشگیری از انحراف تیغه بینی

• بازی کردن یا ورزش.
  • کمربند ایمنی خود را در حالی که سوار بر یک وسیله نقلیه هستید ببندید.
  • هنگام استفاده از وسایل نقلیه موتوری از کلاه ایمنی استفاده کنید.

عوارض جانبی

اگر انحراف تیغه بینی جدی یا شدیدی ایجاد شود که باعث انسداد بینی می شود ، می تواند منجر به :

• دهان خشک ، به علت تنفس زیاد با دهان.
  • احساس فشار یا احتقان در دیواره بین بینی شما.
  • نداشتن خواب راحت ناشی از عدم توانایی نفس کشیدن راحت از طریق بینی در شب.

سپتوپلاستی

روش‌های اصلاح انحراف سپتوم بینی

معمولا بینی همه‌ی افراد درجاتی از کجی را دارد اما اگر این کجی در دو حالت ممکن است دردسر درست کند .

ممکن است انحراف تیغه بینی خیلی خفیف باشد که در این صورت می‌توانید از ضد احتقانها استفاده کنید .

اما اگر این کجی موجب انسداد راه تنفس شود ، باید عمل سپتوپلاستی بینی را انجام داد .

راه تشخیص اینکه برای درمان انحراف تیغه بینی کدام راه درست است  سی‌ تی‌ اسکن و آندوسکوپی است . اصولا عمل اصلاح انحراف بینی در سه موقعیت مختلف اتفاق می‌‌ افتد و توجه داشته باشید که هر سه نوع این عمل خیلی ساده است و حدود نیم ساعت بیشتر طول می‌کشد .

1- عمل اصلاح انحراف بینی

نخستین نوع این عمل که هدفش فقط اصلاح انحراف بینی است . در این نوع از عمل هم می‌توان بیمار را کامل بی‌هوش کرد هم نیمه بیهوش او را مورد جراحی قرار داد .

در این عمل اصلاح انحراف تیغه بینی البته نه از چسب زخم خبری هست نه از پانسمان و گچ گرفتی و این چیزها . بیمار درد و کوفتگی هم ندارد .

فقط بیمار باید یکی دو روزی مراقبت کند تا محل عمل عفونت نکند . نکته مهم آنکه هزینه های این عمل را بیمه ها قبول می‌کنند .

2- عمل زیبایی

اگر این انحراف تیغه بینی آنقدر زیاد نباشد که انسدادی ایجاد کند یا همان‌طور که تیغه کج است کل بینی هم کج باشد طوری که گرفتگی نداشته باشد ، می‌توان با عمل جراحی زیبایی، انحراف بینی را از بین برد . این نوع عمل هم البته عملی ساده است که زمانش خیلی کوتاه است اما در آن هم باید بینی را گچ گرفت هم بعد از آن به بینی چسب زخم زد . نکته مهم هم آنکه بیمه هزینه این نوع عمل را قبول نمی‌کند .

3- عمل تلفیقی

عمل نوع سومی هم هست که به آن سپتورینوپلاستی می‌گویند . در این نوع ، هم انسداد بینی را کاهش می‌دهند هم نمای آن را بهبود می دهند . این هم عملی است که تا مدتها بینی گچ گرفته است و بعدش هم که بینی تا مدتی چسب دارد .

البته این چسب فقط جلوی خونریزی را می‌گیرد و مشکلی برای تنفس ایجاد نمی‌کند . البته در این صورت هم که هر دو عمل با هم صورت بگیرد ،بیمه هزینه هیچ‌کدام را نمی‌دهد .

مراقبت‌های پس از عمل سپتوپلاستی

• تا سه روز با یخ محل عمل را سرد نگه دارید تا ورم بینی کم شود .
  • اگر نگران نتیجه عمل هستید از داروهای ضد اضطراب استفاده کنید .
  • بعد از عمل، یک روز مایعات و بعد از آن دو روز غذای نرم بخورید .
  • تا یک هفته از هر نوع دستکاری بینی خود خودداری کنید.
  • جلوی عطسه خود را نگیرید و با دهان باز عطسه کنید.
  • خیلی نخندید ، گریه نکنید ، تا مدتی از عینک خود استفاده نکنید ، آرام مسواک بزنید و خلاصه کاری نکنید که بینی شما دچار مشکل شود .

دکتر حامد عباسی

حامد عباسی

دکتر حامد عباسی جراح و متخصص گوش، حلق و بینی دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از جراحان شناخته شده در عرصه جراحی پلاستیک بینی و صورت، فعالیت تخصصی دکتر عباسی از سال ۱۳۸۷ شروع شده است. اشتیاق ایشان به علم پزشکی و هنر و قرار گرفتن در کنار اساتید بزرگ و نام آشنا تلاش بی وقفه ایشان، مطالعات و جراحی های متعدد، حضور در سمینارها و کنگره های جراحی زیبایی در سراسر دنیا سبب شد در زمره جراحان صاحب نظر در این رشته قرار گیرند.

9 پاسخ
  1. سلام آقای دکتر خسته نباشید من تقریبا چهار ماهی انحراف بینیم عمل کردم اما اصلا هیچ تغییری نکرده دکترم هم میگه مشکل شما برطرف نمیشه اما من یکی از دوستانم بینیم خیلی بزرگ و کج بود و با یک بار عمل هم درست شد و این سوال برام پیش اومد که چرا برای من درست نمیشه ممنون میشم نظرتون را در این باره بگید

1. سلام جراحی انحراف تیغه بینی از سخت ترین عمل های بینی است که در برخی از موارد حتی با چند بار عمل کردن هم برطرف نمی شود

2. سلام دكتر خوب هستين من تو بچگي بينيم ضرب ديد انحراف داره ميشه بدون عمل با كاره ديگه اي اين انحراف درست كرد ممنون

1. سلام خیر البته جراحی انحراف بینی به تنهایی عملی بدون دردسر هست برای بیمار

3. سلام خسته نباشين آقاي دكتر من بينيم رو دوبار عمل كردم كه دفعه دوم براي جاي انداختن تيغه بيني بود كه بعد از عمل هيج تغييري نكرد و سوراخا يك اندازه نيست و تيغه بيني كجه.١١سال پيش عمل كردم.ميخوام ببينم قابل إصلاح هست ؟وهزينش جقدره ؟جند درصد قابل إصلاح هست ؟

4. با سلام و ادب. آقای دکتر من دختری سی ساله هستم از شهرستان جهت مشاوره عمل جراحی بینی مزاحم وقت شریفتان میشوم.
    ببخشید با توجه به انحرافی که بینی من دارد. هزینه عمل بنده چقدر خواهد شد؟
    نوع بینی من چیست؟ آیا قرینگی بینی بعد از عمل برای بینی من ایجاد می گردد؟ انحراف بینی کاملا خوب میشود؟
    من از ارتفاع و بلندی بینی ام خوشم نمی آید آیا بعد از عمل کوتاه تر میشود؟
    با احترام