سرماخوردگی پس از جراحی بینی نیاز به رعایت یکسری دستورالعمل ها دارد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. وقتی زمان جراحی بینی شما مشخص می شود ، پزشک به شما توصیه می کند که مراقب سلامتی خود باشید ولی اگر سرما بخورید ، جراحی به بعد از بهبودی شما موکول می شود.

البته می توانید با انتخاب فصل مناسب عمل بینی ، احتمال سرماخوردگی را به حداقل برسانید . اما گاهی اوضاع از کنترل شما خارج است . زمانی که دوران نقاهت پس از عمل بینی را می گذرانید متوجه علائم سرماخوردگی می شوید . این علائم مثل سردرد ، عطسه ، سرفه و آبریزش بینی است.

زمانبندی بدی است اما این اتفاق ممکن است به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن پس از یک عمل تهاجمی باشد که مستعد پذیرش بیماری شده است .

در روزهای اول پس از جراحی گرفتگی بینی و تورم ناشی از جراحی آزار دهنده است و وقتی علائم سرماخوردگی هم به این مشکلات اضافه می شود ، بیمار را کلافه می کند .

عطسه بعد از عمل بینی

توصیه دکتر عباسی به بیماران پس از جراحی بینی این است که به هنگام عطسه با دهان باز عطسه کنند . زیرا در صورت بسته بودن دهان ، فشار شدید هوا از ریه به سمت بینی هدایت می شود و چون بخیه ها هنوز ترمیم نشده ، منجر به خونریزی بینی می شود .

درمان سرماخوردگی پس از جراحی بینی

  • پزشک شما برای پیشگیری از بیماری هایی مثل سرما خوردگی ، چند روز قبل از جراحی به شما یکسری ویتامین ها و مکمل های لازم برای افزایش گلبول سفید خون ، تجویز می کند .
  • بهترین کار در این دوران ، مصرف زیاد آب ،آبمیوه ، مایعات و ویتامین c می باشد . این کار باعث افزایش جریان مخاطی و کاهش نسبی گرفتگی بینی می گردد.
  • فین نکنید . اگر بینی تان گرفته است راه حل آن استفاده از اسپری سرم نمکی است .

اگر آبریزش بینی دارید، بینی را با ملایمت با دستمال پاک کنید . به هیچ انواع دستمال را روی بینی با فشار نکشید . هر گونه دخالت در بهبود رینوپلاستی می تواند نتایج منفی داشته باشد.

سرماخوردگی پس از جراحی بینی
سرماخوردگی پس از جراحی بینی
  • تغذیه مناسب بعد از عمل بینی داشته باشید . یک رژیم حاوی پروتئین و ویتامین های زیاد . بهترین حالت غذاهای آبدار و نرم می باشد . مثل سوپ مرغ که برای سرماخوردگی و دوران بهبود پس از عمل بینی ، مناسب است .
  • جویدن و حرکت زیاد فک برای روزهای ابتدایی پس از جراحی ، اصلا کار درستی نیست . توصیه ما خوردن غذاهای نرم است .
  • قبل از مصرف داروهای بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید .
  • به قدر کافی استراحت کنید . خواب مناسب روند بهبودی را سرعت می بخشد . البته باید به یاد داشته باشید که سرتان بالاتر از سایر قسمت ها قرار گیرد .

تحمل سرماخوردگی پس از جراحی بینی با رعایت نکاتی که گفتیم ، برایتان راحت تر خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *