هدفون و هندزفری در همه جا هستند، اما این بدان معنی نیست که آنها برای گوش شما بی خطر هستند. اگر مراقب نباشید ،استفاده از هندزفری و هدفون می تواند به شنوایی شما آسیب برساند. بیاموزید چگونه خود را از آسیب هندزفری به گوش هایتان ایمن نگه دارید.

احتمالا یک گوشی هوشمند در جیب خود دارید و یک جفت هندزفری که مستقیماً آن را به گوش شما وصل می کند. متأسفانه ، همان دستگاههایی که گوش دادن به موسیقی یا صحبت کردن از طریق تلفن را خیلی راحت می کنند ،ممکن است به گوش شما آسیب برساند.

براساس مطالعه سال 2011 که در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است ،استفاده از هدفون و هندزفری منجر به افزایش شیوع کم شنوایی در نوجوانان و بزرگسالان شده است.

چگونگی آسیب هندزفری به گوش

  • خطر اصلی هدفون ولوم زیاد صدا است. واقعیت این است که هدفون و هندزفری می توانند سطح بلندی از صدا را بسیار نزدیک به گوش شما تولید کنند. این برای شنوایی شما خطرناک است .زیرا صداهای بلند به طور کلی به گوش شما آسیب می رسانند. طبق چیزی که در مطلب آناتومی گوش خواندیم، وقتی امواج صوتی به گوش ما می رسد باعث لرزش پرده گوش می شوند. این لرزش از طریق چندین استخوان کوچک به گوش داخلی منتقل می شود ، جایی که به حلزون می رسد. حلزون حلقوی یک محفظه پر از مایعات است که حاوی هزاران “مو” کوچک است. وقتی لرزش صدا به حلزون می رسد ، مایعات داخل آن لرزش می یابد و باعث حرکت موها می شود. صداهای بلندتر باعث لرزش قوی تر می شوند و همین امر باعث حرکت بیشتر موها می شود.وقتی به مدت طولانی به صداهای بلند گوش می دهید، این سلول های مو حساسیت خود را در برابر لرزش از دست می دهند. بسیاری از صداهای بلند باعث خم شدن یا شکستن سلول ها می شوند.این همان چیزی است که باعث می شود بعد از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند ، احساس “کم شنوایی موقت” کنید. سلول های مو برای بهبودی از لرزش های شدید ناشی از صدای بلند ، زمان لازم دارند.
    در برخی موارد ، سلولها هرگز بهبود نمی یابند. آنها ممکن است بیش از حد آسیب دیده باشند و دیگر عملکرد طبیعی خود را نداشته باشند. این منجر به کم شنوایی پایدار می شود . این نوع آسیب شنوایی ناشی از صدای بلند، تقریباً غیرقابل بهبودی است. هیچ درمانی برای ترمیم گوش داخلی آسیب دیده وجود ندارد.

    آسیب هندزفری به گوش
    آسیب هندزفری به گوش
  • لازم نیست هدفون به شدت بلند باشد تا به گوش شما آسیب برساند. حتی گوش دادن به هدفون یا هندزفری با حجم متوسط می تواند به مرور زمان به شنوایی شما آسیب برساند.
    دلیل این است که گوش های شما فقط به دلیل صدای زیاد صدمه نمی بینند ، بلکه به دلیل مدت زمان قرار گرفتن در معرض صدا، نیز آسیب می بینند.
    به همین دلیل رفتن به کنسرت یا استفاده از دستگاه های قدرتمند تولید صدا ،می تواند به اندازه صدای شلیک گلوله یا انفجار بزرگ، به گوش شما آسیب برساند. مدت زمان قرار گرفتن در معرض صدا دقیقاً به اندازه ولوم آن اهمیت دارد.

چه می توانید انجام دهید تا خود را از کم شنوایی ناشی از هدفون یا سایر دستگاه های صوتی در امان نگه دارید؟

  1. صدا رو کم کن : بزرگترین تغییری که می توانید برای محافظت از شنوایی خود ایجاد کنید ، کم کردن میزان صدا در دستگاه های شما است. آسیب کم شنوایی ناشی از سر و صدا، در درجه اول ناشی از قرار گرفتن در معرض سر و صدای بسیار بلند ایجاد می شود. محدود کردن خودتان در استفاده از این ابزارها می تواند از گوش شما محافظت کند.
  2. استفاده از هدفون بدون نویز : بیشتر افراد به هدفون با صدای زیاد گوش می دهند تا صداهای دیگر را نشنوند (به خصوص در اماکن عمومی و پر رفت و آمد). یکی از راه های خوب برای کم نگه داشتن صدای هدفون و محافظت از گوش های خود استفاده از هدفون های بدون نویز است. این هدفون صدای خارجی را مسدود می کند و به شما امکان می دهد از موسیقی یا فیلم های خود در ولوم کم و بدون حواس پرتی لذت ببرید.
    آسیب هدفون به شنوایی
    آسیب هدفون به شنوایی
  3. هندزفری و هدفون داخل گوشی استفاده نکنید : متخصصان گوش و حلق و بینی غالباً استفاده از هدفون های دورگوشی را به جای مدل های داخلی گوش توصیه می کنند . هدفون های دورگوشی باعث فاصله بین گوش و بلندگوها می شوند و احتمال کم شنوایی را کاهش می دهند.
  4. قرار گرفتن در معرض صدا را محدود کنید : در کنار کم کردن صدا ،می توانید با کاهش زمان گوش دادن ،از گوش خود نیز محافظت کنید. یک قانون خوب “قانون 60-60” است: بیش از 60٪ از حداکثر میزان صدا را بیشتر از 60 دقیقه به طور همزمان گوش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *