امروزه دنیا با ویروس کرونا دست و پنجه نرم میکند و تقریبا تمام دنیا نیز در کشورشان بیمارانی دارند که دچار این نوع بیماری شده اند. اما در ادامه بیشتر با این نوع ویروس و علائم ویروس کرونا آشنا خواهید شد.

ویروس کرونا

ساختار این نوع ویروس از دو لایه تشکیل گردیده و هسته ویروس را مواد ژنتیکی و لایه بیرونی آن را تاج پروتئینی تشکیل شده است که میتوان این ویروس را ویروس تاج دار نیز نامید. نام ویروس هم از واژه کرونا به معنای تاج گرفته شده است. این نوع ویروس میتواند عملکرد دستگاه تنفسی،روده و معده را با مشکل مواجه کند. بیشتر علائم ویروس کرونا مشابه سرماخوردگی میباشد.

آشنایی با علائم ویروس کرونا

از علائم بیماری کرونا میتوان تب، سرفه و تنگی نفس را اشاره کرد و در مواقعی که بیماری حادتر شده باشد میتواند به سینه پهلو یا مشکلات تنفسی بینجامد. در واقع بیشتر نشانه های این نوع بیماری به سرماخوردگی یا آنفولانزا میباشد و به همین دلیل جهت تشخیص درست باید یکسری آزمایش های خاص روی بدن بیممار انجام شود.

علائم ویروس کرونا

راه های پیشگیری ویروس کرونا

نظافت شستن دستان

باید دستان خود را به طور مرتب و منظم شستشو دهید و از مایع صابون و ضدعفونی کننده حاوی الکل استفاده کنید.

فاصله با دیگران

از افرادی که دچار سرماخوردگی هستند و عطسه و سرفه میکنند حداقل یک متر فاصله بگیرید. وقتی کسی که بیمار است و عطسه و سرفه میکند ، قطرات ریزی که دهان و بینی فرد بیمار خارج میشود ممکن است از طریق تنفس وارد بدن شود.

تماس دست با صورت

تا جایی که امکان دارد قبل از شستن دستها از تماس دست با چشم، بینی و دهان خودداری کنید. در صورتی که دست آلوده باشد به راحتی میتواند از طریق چشم،بینی و چشم به بدن انتقال دهد.

رعایت بهداشت تنفسی

بهداشت تنفشی یعنی پوشاندن دهان و بینی با داخل آرنج و یا دستمال کاغذی هنگام عطسه کردن و سرفه کردن میباشد.

استفاده از ماسک و دستکش

از ماسک های بهداشتی نیز میتوان در طول روز استفاده کرد تا بدن کمتر در معرض بیماری قرار گیرد. استفاده همزمان از ماسک و دستکش بسیار موثر خواهد بود.

در ابتدای متن درباره علائم ویروس کرونا گفتیم اما اگر میخواهید بدانید کرونا از کجا آمد با ما همرا باشید

در اواخر ماه دسامبر مسئولات بهداشت چین به سازمان جهانی بهداشت اطلاع دادند که بیماری جدیدی و ناشناخته ای در شهر ووهان چین به سرعت در حال گسترش است که علائمی شباهت به ذات‌الریه دارد. ویروس کرونا در بیشتر حیوانات رایج است و حتی قابلیت آلوده کردن انسان را دارد. تا الان سه نوع از این ویروس انسان ها را آلوده کرده که شامل سارس ( 2002 ) ومرس ( 2012 ) کرونا ( 2020 ) را میتوان نام برد.

در ابتدا دانشمندان فکر میکردند که منشا ویروس کرونا از بازارچه غذای های دریایی باشد که با بررسی های بیشتر متوجه شدند اولین بیماری که به کرونا دچار شده هیچ ارتباطی با بازارچه نداشته است. و همچنان تلاش جهت پیدا کردن منبع این نوع ویروس ادامه دارد.

دانشمندان با تحقیقاتی که انجام دادند متوجه شدند 96 درصد بیماری کرونا در خفاش ها با این نوع ویروس برابری میکند. ویروس سارس و مرس نیز قبلا تایید شده که از خفاش به انسان سرایت کرده است.