جراحی بینی مانند تمامی عمل های زیبایی دارای عوارض جانبی است که یکی از آن ها حالت تهوع و استفراغ ناشی از داروهای بیهوشی می باشد. البته امروزه با پیشرفت علم پزشکی از داروهایی مانند پروپوفل که استفراغ پس از جراحی بینی را به حداقل می رساند استفاده می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

استفراغ پس از جراحی بینی
استفراغ پس از جراحی بینی

داروی بیهوشی پروپوفل چه ویژگی هایی دارد؟

داروی بیهوشی پروپوفل علاوه بر به حداقل رساندن استفراغ پس از عمل بینی بیمار را در کمترین زمان ممکن بیهوش می کند، همچنین این دارو باعث می شود تا بیمار پس از به هوش آمدن حس بهتری داشته باشد.

اما با توجه به فواید پروپوفل نسبت به داروهای دیگر بیهوشی، ازاین دارو در تمامی بیمارستان ها و کلینیک های پزشکی استفاده نمی شود و این مراکز درمانی از همان داروهای قدیمی برای بیهوش کردن بیمار استفاده می کنند.

چه عواملی در تشدید استفراغ پس از جراحی بینی موثر هستند؟

  • کسانی که سیگار مصرف می کنند.
  • افرادی که اضافه وزن دارند.
  • اشخاصی که دچار استرس و اضطراب شدید می شوند.
  • کسانی که سنشان پایین 16 سال می باشد.

چگونه می توان حالت تهوع بعد از عمل بینی را کاهش داد؟

داروهای بیهوشی حرکت روده و معده را کند خواهند کرد و همین امر موجب حالت تهوع و استفراغ می شود. بنابراین برای جلوگیری از این عارضه از خوردن و آشامیدن تا 6 ساعت پس از عمل خودداری نمایید. همچنین برخی از پزشکان داروهای ضد تهوع تجویز می کنند که تاثیر زیادی در کاهش حالت تهوع و حتی استفراغ دارد، داروهایتان را به صورت مرتب مصرف کنید.

یکی دیگر که از عللی که باعث بروز حالت تهوع و استفراغ بعد از رینوپلاستی می‌شود، کم آبی بدن است. در واقع پس از عمل بینی، بدن دچار کم آبی شده و از طرفی معده شخص خالی است. لذا استفاده از دارو‌ها با معده خالی و کم آبی بدن بعد از عمل، می‌تواند منجر به بروز تهوع و استفراغ در شخص شود.

توجه داشته باشید که این عوارض گذرا بوده و پس از چند روز خود به خود از بین می روند اما در صورتی که پس از یک الی دو هفته همچنان حالت تهوع و استفراغ داشتید حتما به مطب پزشک مراجعه کنید تا وی علت این موضوع را بررسی کرده سپس اقدامات لازم برای رفع آن را انجام دهد.

درمان حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل بینی

درمان حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل بینی بستگی به شدت حالت تهوع بیمار دارد و در اکثر موارد با تجویز قرص و دارو برطرف می گردد. اما در برخی موارد نیز ممکن است نیاز به مصرف داروهای مختلف باشد. شدت استفراغ بعد از عمل بینی ممکن است با کاهش یا افزایش دوز داروی بیهوشی، کم و زیاد شود. بدین‌ترتیب انتخاب داروی بیهوشی یکی از مهمترین مواردی است که پیش از رینوپلاستی باید به آن توجه شود.

کلام آخر

حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل بینی از جمله عوارضی است که بدن بیمار پس از دریافت داروی بیهوشی از خود نشان می‌دهد. امروزه جراحان بینی از انواع بیهوشی در جراحی بینی استفاده می کنند. اما روش دیگری نیز برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل وجود دارد که به آن عمل بینی با بی حسی موضعی می گویند.

در این روش از بی حسی موضعی به جای بیهوشی عمومی استفاده می شود بنابراین دیگر خبری از عوارض ناشی از بیهوشی نیست. اما این نکته را در نظر داشته باشید که از این روش تنها در مواردی که بینی به تغییرات جزئی نیاز دارد می توان استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *