پس از جراحی بینی به مدت یک هفته از یک آتل پلاستیکی برای محافظت از غضروف و استخوان های بینی استفاده می شود که تا زمان ترمیم از جایشان حرکت نکنند که اسپلینت بینی یا گچ بینی نام دارد.

انواع اسپلینت بینی عبارت اند از :

1 _ اسپلینت داخلی :

اسپلینت داخلی از جنس سیلیکونی نرم است. در برخی از موارد امکان کج شدن تیغه بینی وجود دارد به همین منظور از اسپلینت داخلی برای صاف نگه داشتن تیغه بینی استفاده می شود. همچنین برخی از پزشکان برای جلوگیری از خونریزی اسپلینت داخلی را جایگزین تامپون بینی می کنند چرا که مدت زمان استفاده از اسپلینت نسبت کوتاه تر بوده و هنگام گذاشتن و خارج کردن آن بیمار درد کمتری را احساس می کند.

2 _ اسپلینت خارجی :

از اسپلینت خارجی که بر روی دماغ قرار می گیرد برای ثابت نگه داشتن دماغ تا زمان ترمیم غضروف و استخوان های شکسته شده استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای اسپلینت خارجی محافظت از دماغ در برابر عفونت و یا ضربه های احتمالی است. همچنین اسپلینت خارجی در کاهش ورم بسیار موثر است.

اسپلینت بینی
اسپلینت بینی

مراقبت های لازم از گچ بینی عبارت اند از :

1 _ با کاهش ورم ممکن است گچ بینی شل شود که در این شرایط به هیچ عنوان گچ را دستکاری نکنید چرا که این کار باعث آسیب دیدن بینی و عدم نتیجه گیری لازم می شود. اگر این اتفاق برایتان افتاد حتما از پزشک خود کمک بگیرید.

2 _ گچ بینی نیز مانند سایر گچ ها نباید خیس شود. رطوبت باعث شل شدن گچ می شود که در این صورت استحکام خود را از دست داده و نمی تواند به خوبی از بینی شما محافظت کند. برای جلوگیری از خیس شدن گچ هنگام حمام رفتن از وان استفاده کنید و در صورت نیاز به شستن صورت این کار را با دقت انجام داده دهید تا به اطراف گچ آب نخورد.

اسپلینت بینی چه زمانی برداشته می شود؟

زمان برداشتن گچ به نوع آن و میزان جراحت ایجاد شده بستگی دارد. اسپلینت خارجی معمولا یک هفته پس از عمل و اسپلینت داخلی 3 تا 5 روز پس از عمل برداشته می شوند.

هنگام برداشتن اسپلینت خارجی ممکن است با کشیده شدن پوست کمی احساس درد کنید برای راحت جدا شدن آن بهتر است قبل از مراجعه به مطب به حمام بروید تا گچ خیس و شل شود ولی به هیچ عنوان آن را دستکاری نکنید. پس از برداشتن اسپلینت بخیه ها نیز کشیده می شوند.

2 دیدگاه برای “اسپلینت بینی چیست؟

    • دکتر حامد عباسی گفته:

      سلام معمولا در موارد خاص از اسپلینت استفاده می شود اما با این حال جای هیچ گونه نگرانی نیست چرا که درد آن کاملا قابل تحمل است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *