باروتروما نوعی بیماری مربوط به گوش است که بر اثر تغییر فشار هوا در داخل و بیرون گوش ایجاد می شود. در این مطلب علل ، علائم و روش های تشخیص و درمان این بیماری را برایتان آورده ایم جهت کس اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

بارو تروما چه علائمی به همراه دارد؟

• احساس درد و ناراحتی خفیف در گوش
  • کاهش میزان شنوایی
  • گرفتگی گوش

در صورت عدم درمان به موقع ممکن است باروتروما به بیماری مزمن تبدیل شده و علائم جدی تری به همراه داشته باشد که به شرح زیر است :

• احساس درد و فشار شدید در گوش
  • ایجاد مشکلات شدید در شنیدن
  • خون دماغ شدن
  • عفونت گوش
  • سرگیجه مزمن
  • پارگی پرده گوش ( باروتروما شدید )

باروتروما چگونه ایجاد می شود؟

گرفتگی لوله ای به نام شیپور استاش که گوش را به گلو و بینی متصل می کند علت اصلی این بیماری شناخته شده است. زمانی که به دلایل مختلفی مانند صعود و فرود هواپیما ، غواصی ، رانندگی در جاده های کوهستانی و غیره فشار هوا در داخل و بیرون از گوش از حالت تعادل خارج شود شیپور استاش مسدود شده و این بیماری ایجاد می شود.

باروتروما

روش تشخیص این بیماری چیست؟

این بیماری در اغلب موارد خود به خود و بدون نیاز به هیچ درمانی از بین می رود اما اگر با علائم جدی مانند درد شدید ، خونریزی و غیره مواجه شدید فورا به مطب متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا وی معاینات و درمان لازم را انجام دهد.

تشخیص باروتروما سخت نیست و پزشک می تواند با استفاده از یک دستگاه مخصوص به نام اتوسکوپ داخل گوش را معاینه کرده و سپس از شما می خواهد که هوا را در بینی بدمید با این کار وی وضعیت تجمع مایعات و یا خون پشت پرده گوش را مشاهده می کند. در صورتی که پزشک با این روش قادر به تشخیص دقیق بیماری نشد شما را در موقعیتی که باعث تشدید علائم می شود قرار می دهد تا بتواند سرنخ های مناسبی به دست آورد.

آیا روش درمانی برای باروتروما وجود دارد؟

همانطور که اشاره کردیم این بیماری در اغلب موارد بدون نیاز به هیچ درمان خاصی از بین می رود برای این کار می تواند از روش هایی همچون خمیازه کشیدن ، جویدن آدامس ، دمیدن در بینی و مصرف آنتی هیستامین استفاده کنید.

اما در صورتی که به پزشک مراجعه کردید وی برای کاهش علائم بیماری برایتان آنتی بیوتیک یا استروئید تجویز می کند.

در موارد نادر باروتروما باعث پارگی پرده گوش می شود که در این شرایط پزشک به ترمیم زخم ایجاد شده می پردازد که حتی ممکن است نیاز به جراحی ترمیم پرده گوش باشد.