بیمای اتواسکلروز یا چسبندگی گوش چیست؟

اتواسکلروز یا چسبندگی گوش یک نوع بیماری مرتبط با گوش است که در آن استخوانی گوش میانی به صورت تدریجی و غیر طبیعی رشد کرده و در نهایت موجب کاهش شنوایی می شود. در ادامه مطالب به صورت کامل درباره این بیماری صحبت کرده ایم جهت کسب اطلاعات تکمیلی همراه ما باشید.

چه عواملی در ایجاد این بیماری تاثیر گذار هستند؟

طبق تحقیقات انجام شده عواملی مانند دوران بارداری ، عفونت های ویروسی همچون سرخک ،ژنتیک ، ضربه به گوش و کاهش ایمنی بدن امکان ابتلا به بیماری اتواسکلروز را افزایش می دهند.

چسبندگی گوش چه علائمی به همراه دارد؟

1 . شنوایی گوش به صورت تدریجی کاهش می یابد.

2 . علائمی مانند وزوز گوش احساس می شود.

3 . فرد در محیط های شلوغ نسبت به محیط های خلوت بهتر می شود.

اتواسکلروز چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر یک یا چند مورد از علائم ذکر شده را داشتید حتما آن را جدی گرفته و به مطب متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا پزشک تمامی علائم شما را مورد بررسی قرار دهد. ابتدا پزشک درباره علائم و شرح حال شما سوالاتی را پرسیده و در صورت نیاز برایتان شنوائی سنجی تجویز می کند. در صورت تایید بیماری اتواسکلروز یکی از روش های درمانی که در ادامه مطالب آورده ایم را به شما پیشنهاد می دهد.

نکته : در صورت عدم درمان چسبندگی گوش پس از چند سال به صورت کامل ناشنوا می شوید بنابراین بلافاصله پس از تشخیص برای انجام مراحل درمانی اقدام کنید.

اتواسکلروز
اتواسکلروز

روش های درمان بیماری اتواسکلروز چیست؟

در صورتی که میزان کاهش شنوایی خفیف باشد پزشک برای تقویت شنوایی سمعک تجویز می کند. برخی از پزشکان نیز از روش مکمل فلوراید سدیم را برای کاهش علائم بیماری استفاده می کنند. بیمار باید از این مکمل به مقدار و زمان مشخصص مصرف کند.

در صورت عدم موفقیت روش های درمانی ذکر شده پزشک از روش جراحی استاپدکتومی برای درمان اتواسکلروز استفاده خواهد کرد.

جراحی استاپدکتومی چگونه انجام می شود؟

ابتدا برای اینکه بیمار هیچ گونه درد و ناراحتی را احساس نکند از یکی از روش های بیهوشی عمومی و یا بیحسی موضعی استفاده می شود. این جراحی با میکروسکوپ انجام شده و از هیچ گونه برش خارجی استفاده نمی شود. پزشک استخوانچه اضافی که باعث کاهش شنوایی شده است را برداشته و یک پروتز را جایگزین آن می کند. این پروتز باعث تحریک مایع گوش میانی و در نهایت بهبود شنوایی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *