به طور کلی مصرف سیگار و الکل برای سلامتی مضر است اما در این مطلب می خواهیم در رابطه با تاثیرات سیگار در نتیجه جراحی بینی صحبت کنیم. کشیدن سیگار روند بهبود را کند می کند به همین دلیل حدود دو هفته قبل و بعد از عمل مصرف سیگار ، قلیان و الکل ممنوع می باشد.

عمل بینی در افراد سیگاری چه عواقبی را به همراه دارد؟

1 _ گرفتگی رگ های خونی :

نیکوتین موجود در سیگار باعث گرفتگی رگ های خونی و کاهش گردش خون در پوست می شود. گرش صحیح خون و اکسیژن به بهبود هر چه سریع تر زخم و سلامت پوست کمک می کند. به همین دلیل افرادی سیگاری باید قبل از اقدام برای جراحی بینی سیگار را ترک کرده و یا حداقل تا زمان بهبودی کامل آن را کنار بگذارند.

2 _ برزو عفونت و عدم بهبودی زخم :

احتمال بروز عفونت پس از عمل بینی در افراد سیگاری بیشتر از بقیه است. همانطور که گفتیم کاهش گردش خون در پوست روند بهبود زخم را کند می کند به همین دلیل احتمال بروز عفونت و مرگ سلول های پوست بسیار بالا است.

3 _ افزایش خطر خونریزی شدید :

اندکی خونریزی در دوران نقاهت از عوارض جانبی جراحی بینی بوده که کاملا طبیعی است. اما سیگار و الکل خطر خونریزی شدید را افزایش می دهد که از همان روز عمل هم قابل مشاهده خواهد بود.

تاثیرات سیگار در نتیجه جراحی بینی

4 _ افزایش ورم و کبودی :

الکل دقیقا برعکس سیگار باعث انبساط و گشاد شدن رگ های خونی می شود و همین امر ورم بینی را افزایش می دهد. همانطور که می دانید پس از عمل بینی بینی و اطراف آن به شدت متورم شده و بهبود ان حتی ممکن است تا 18 ماه به طول بیانجامد بنابراین بهتر است برای بهبود هر چه سریع تر از مصرف الکل بپرهیزید.

5 _ سموم اضافی :

سیگار حاوی سموم خطرناکی است که پس از جراحی بینی مشکلاتی مانند آسیب دیدگی پوست و عدم بهبود جای زخم را به همراه خواهد داشت.

6 _ تاثیرات سیگار در نتیجه جراحی بینی ( تداخل دارویی ) :

بعد از عمل بینی پزشک مسکن هایی را برای بیمار تجویز می کند که در صورت احساس درد و ناراحتی از آنها استفاده کند. مصرف الکل می تواند اثر این مسکن ها را از بین برده و یا حتی باعث بروز عوارض جانبی خطرناکی شود.

7 _ کم شدن آب بدن :

مراقبت پوست پس از جراحی بینی برای جلوگیری از باقی ماندن جای زخم بسیار حائز اهمیت است. شما باید از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کرده و با مصرف روزی 8 لیوان آب پوست خود را شاداب و مرطوب نگه دارید تا نتیجه عمل رضایت بخش باشد. الکل ادرار آور بوده و باعث خشکی پوست می شود بنابراین بهتر است در طول دوران نقاهت از مصرف الکل اجتناب نمایید.