بعد از عمل بینی در داخل بینی ترشحات و خونابه ایجاد می شود که در صورت تمیز نکردن به لخته خون تبدیل شده و نفس کشیدن را برای فرد سخت می کند بنابراین شما باید هر چند وقت یکبار بینی تان رابعد از عمل تمیز کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از پاره شدن بخیه ها و خونریزی باید حین انجام کار به خوبی دقت کنید. در ادامه مقاله روش های تمیز کردن بینی بعد از عمل را برایتان آورده ایم جهت کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

روش های تمیز کردن بینی بعد از عمل

روش‌های تمیز کردن بینی پس از جراحی عبارت اند از :

✅پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یا دی‌اکسید دی هیدروژن یکی از روش‌های تمیز کردن بینی بعد از عمل می‌باشد. شما می توانید با استفاده از این محلول که در اکثر داروخانه‌ها موجود می باشد بینی خود را ضد عفونی کرده و از بروز عفونت بینی در امان بمانید. نحوه استفاده از پراکسید هیدروژن بدین صورت می باشد که باید یک گوش پاک کن را به آن آغشته کرده و به آرامی داخل بینی خود را تمیز کنید. برای جلوگیری از آسیب دیدن بینی حتما مقابل آینه و بدون عجله این کار را انجام دهید.

اسپری نرمال سالین

اسپری نرمال سالین یکی دیگر از روش های تمیز کردن بینی است که اکثر جراحان آن را برای بیماران خود تجویز می کنند. نحوه استفاده از این اسپری به توصیه پزشکتان بستگی دارد اما روش معمول آن 4 بار در روز و به اندازه دو پاف در هر یک از سوراخ های بینی می باشد.

اسپری نرمال سالین تاثیر زیادی در مرطوب ماندن داخل بینی و جلوگیری از لخته شدن خون دارد بنابراین حتما از آن را به صورت مرتب استفاده کنید.

تمیز کردن بینی بعد از عمل
تمیز کردن بینی بعد از عمل

پولیسپورین

برخی از افراد نیز علاوه بر پراکسید هیدروژن از یک کرم آنتی بیوتیک به نام پولیسپورین برای جلوگیری از لخته شدن خون و بروز عفونت استفاده می کنند. پس از شست و شوی بینی با استفاده از پراکسید هیدروژن مقداری از این پماد را داخل بینی خود بمالید. بهتر است این کار را یک بار در روز و یک بار در شب انجام دهید.

شستشوی بینی بعد از عمل با سرم

بعد از برداشتن اسپیلنت بینی، می‌توانید برای شستشو بینی از سرم شستشو استفاده کنید. توجه داشته باشید تا زمانی که آتل روی بینی است نمی‌توان از سرم شستشو استفاده کرد، زیرا باعث مرطوب شدن آتل و ایجاد فضای مساعد برای عفونت می‌گردد.

شستشوی بینی بعد از عمل با سرم به این صورت است که سرم شستشو با سرنگ داخل داخل حفره‌ی بینی ریخته می شود. شما باید هر کدام از حفره‌های بینی را به نوبت شستشو دهید و سپس با یک دستمال تمیز بینی را خشک کنید.

چرا شستشو بینی بعد از عمل اهمیت دارد ؟

بعد از جراحی بینی مقداری خونابه در داخلی بینی وجود دارد که بعد از گذشت چند روز این خونابه ها خشک می شوند. شستشوی بینی باعث می شود که لخته های خون اجتماع نداشته باشند و از بینی خارج شوند همچنین شستشو بینی بعد از عمل عملکرد تنفسی شما را بهبود می بخشد و باعث می شود بخش‌های داخلی بینی مرطوب بماند و از خشک شدن خونابه ها در داخل بینی جلوگیری شود.

تا چه زمانی باید شستشوی بینی را ادامه دهیم؟

بهتر است شستشو و تمیز کردن بینی بعد از عمل را تا دو ماه ادامه دهید و سپس بعد از آن هر دو ماه مانند قبل بینی خود را بشویید. پس از تمیز کردن بینی با سرم، پمادهای ترمیمی‌و آنتی بیوتیک تجویزی پزشک باید 3 بار در روز روی خط بخیه زده شود.

کلام آخر

بعد از عمل بینی وجود مقداری لخته خونی و ترشحات طبیعی است که برای تمیز کردن و شستشو بینی بعد از عمل می توانید از سرم ویا آنتی بیوتیک‌های موضعی استفاده کنید. توجه داشته باشید که تمیز کردن این خونابه‌های خشک شده بسیار اهمیت دارد؛ زیرا این لخته‌ها می‌توانند باعث مسدود شدن راه تنفسی بینی شوند و برای فرد مشکلاتی را به وجود آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *