توده خوش خیم گوش یا کلستئاتوم چیست؟

کلستئاتوم یا توده خوش خیم گوش به سلول های غیر طبیعی و غیر سرطانی گفته می شود که در گوش میانی و پشت پرده گوش ایجاد می شوند. این سلول ها به مرور زمان روی هم انباشته شده و به یک توده تبدیل می شوند که در صورت عدم درمان به گوش آسیب می رساند و حتی ممکن است به سرطان تبدیل شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره علل ، علائم و روش های تشخیص و درمان این بیماری تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

علل به وجود آمدن این بیماری چیست؟

عفونت و یا آسیب دیدن گوش :

در برخی از موارد پس از انجام جراحی گوش و یا ایجاد آلرژی و حساسیت ، با تضعیف شیپور استاش گوش یک فضای خالی در گوش ایجاد می شود که می تواند پرده گوش را به داخل خود بکشد و از آن به عنوان یک کیسه برای تجمع عفونت استفاده کند که در نهایت به سلول های غیر طبیعی تبدیل می شود.

اختلال در شیپور استاش :

در صورتی که در شیپور استاش ( به مسیر بین گوش و بینی که این دو را به یکدیگر متصل می کند شیپور استاش گفته می شود ) اختلالی به وجود بیاید پرده گوش توان مدیریت تغییرات هوا را از دست داده و فرو می ریزد که همین امر موجب تجمع سلول های غیر طبیعی در پرده گوش خواهد شد.

دلایل مادرزادی :

برخی از افراد نیز به صورت مادرزادی به این بیماری مبتلا هستند که به ندرت اتفاق می افتد.

توده خوش خیم گوش

توده خوش خیم گوش چه علائمی به همراه دارد؟

• وزوز گوش
  • عفونت گوش
  • احساس درد و ناراحتی در گوش
  • گرفتگی گوش
  • بیرون آمدن ترشحات بدبو از گوش
  • کاهش شنوایی گوش
  • احساس گیجی و منگی

این نکته را در نظر داشته باشید که هر چه توده بزرگتر شود این علائم بیشتر خود را نشان می دهند بنابراین در صورت داشتن یک و یا چند مورد از موارد ذکر شده حتی به صورت خفیف فورا به متخصص گوش ، حلق و بینی مراجعه کنید.

کلستئاتوم چگونه تشخیص داده می شود؟

معاینه :

ابتدا پزشک با استفاده از یک دستگاه مخصوص معاینه گوش به نام اتوسکوپ گوش بیمار را معاینه می کند و در صورت مشاهده موردی مشکوک سی تی اسکن تجویز می کند.

سی تی اسکن :

با استفاده از روش سی تی اسکن عکس هایی بسیار دقیق از ساختمان گوش گرفته می شود که می تواند وجود توده خوش خیم گوش را نشان دهد.

ام آر آی :

اگر باز هم پزشک نتوانست به صورت قطعی نطر دهد از روش دیگری برای گرفتن عکس های واضح تر یعنی ام آر آی استفاده می کند.

روش درمان این بیماری چیست؟

متاسفانه هیچ دارویی برای از بین بردن این توده وجود ندارد و تنها روش درمان برداشتن توده با عمل جراحی است. این جراحی که تحت بیهوشی عمومی انجام می شود حدود 2 الی 3 ساعت زمان برده و فرد می تواند بلافاصله پس از عمل به منزل بازگردد.

برای بهبود هر چه سریع تر و جلوگیری از بروز مشکلات و عوارض احتمالی به توصیه و نکات پزشک به خوبی گوش کرده و به آن ها عمل کنید.