جا-انداختن-بینی

بینی ممکن است به دلایل مختلفی مانند ضربه، تصادف رانندگی، سقوط و غیره دچار شکستگی شود. جا انداختن بینی شکسته باید بلافاصله پس از ضربه انجام شود در غیر این صورت بیمار باید چندروز صبر کند تا ورم بینی کاهش بیابد و سپس اقدام به جا اندازی شکستگی بینی صورت بگیرد. بنابراین در صورت بروز این مشکل فورا به مطب بهترین جراح بینی مراجعه کنید تا وی اقدامات جهت درمان شکستگی بینی را انجام دهد.

دلایل شکستگی بینی

آسیب و ضربه به بینی یا صورت، ممکن است باعث شکستگی بینی شود. دلایل شکستگی بینی عبارت اند از :

  • آسیب های ورزشی
  • خشونت خانوادگی
  • درگیری فیزیکی
  • تصادف
  • افتادن

علائم شکستگی بینی عبارت اند از :

  • کبودی اطراف چشم
  • ورم بینی
  • خونریزی
  • تغییرات ظاهری مانند انحراف تیغه بینی
  • درد شدید و غیر قابل تحمل
  • گرفتگی بینی

جا انداختن بینی شکسته چه زمانی انجام می شود ؟

بهترین زمان برای این کار در همان ساعات اولیه می باشد اما در اغلب موارد فرد با تورم بینی شدید و درد بسیار به مراکز درمانی مراجعه می کند که در این شرایط به بیمار توصیه می شود به منزل بازگشته و با استراحت و یخ درمانی ورم بینی خود را کاهش دهد. سپس بعد از 4 الی 5 روز به مطب پزشک مراجعه کند. در برخی از موارد جا انداختن بینی شکسته به موقع و یا به درستی انجام نمی شود که در این شرایط بیمار باید 6 ماه الی 1 سال بعد برای انجام جراحی شکستگی بینی اقدام کند.

جا انداختن بینی شکسته
جا انداختن بینی شکسته

در موارد اورژانسی که هماتوم ( تجمع خون ) در بینی رخ می دهد، جراح و متخصص گوش حلق و بینی تنها خون را تخلیه می کند تا مشکلات جدی تری برای بیمار رخ ندهد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر شخصی تصادف کرده و علاوه بر بینی قسمت های دیگری از بدن وی نیز دچار شکستگی شده باشد، شکستگی قسمت ها دیگر در اولویت بوده و پزشک ابتدا برای درمان آن ها اقدام می کند.

جا انداختن بینی شکسته چگونه انجام می شود؟

تورم بافت های نرم بینی می تواند درمان اولیه را محدود کند. بین ۵ تا 7 روز پس از شکستگی بینی،  استخوان های بینی تا حدی جوش خورده و حرکت دادن آن ها مشکل می شود. تثبیت استخوان به طور معمول در عرض ۲ تا ۳ هفته در بیماران ایجاد می شود. در کودکان، تثبیت شکستگی بینی به زمانی کمتر نسبت به بالغین نیاز دارد.

جا انداختن به روش بسته باید بین روزهای ۳ تا ۷ در کودکان و ۵ تا ۱۰ روز در بالغین انجام شود. در بیمارانی که مقدار تورم کمتر است، جا انداختن بینی شکسته زودتر انجام می شود.

به طور کلی جراح و متخصص گوش حلق و بینی برای جا انداختن بینی شکسته اقدامات زیر را انجام می دهد:

  • ابتدا برای اینکه بیمار هیچ گونه درد و ناراحتی را احساس نکند، محل مورد نظر را بیحس می کنند.
  • پس از بیحس شدن بینی، پزشک بینی شکسته شده را جا می اندازد.
  • سپس داخل بینی را پانسمان کرده و بیرون آن گچ می گیرند.

مراقبت های بعد از جا انداختن بینی شکسته

بینی شکسته شده بعد از درمان نیاز به مراقبت هایی دارد که در ادامه به مهم ترین آن اشاره خواهیم کرد.

  • اگر فرد نیاز به عمل برای جا انداختن بینی خود داشت، میتواند پس از چند ساعت از بیمارستان مرخص شود زیرا این عمل به صورت سرپایی انجام می شود.
  • اگر از بیهوشی عمومی برای عمل استفاده شده باشد، بیمار باید از رانندگی کردن خودداری کند.
  • لازم است فردی به عنوان همراه در کنار بیمار باشد.
  • تا سه هفته بعد از جا انداختن بینی یا جراحی به منظور این کار، از انجام فعالیت های سنگین خودداری شود.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک تا آخر، مصرف شود.
  • در دوره بهبودی بهتر است بیمار از هیچگونه عینکی استفاده نکند.
بهترین-زمان-جا-انداختن-بینی-شکسته

مدت زمان جوش خوردن بینی شکسته

افرادی که دچار شکستگی بینی می شوندنهایتا تا دو هفته پس از آن میبایست برای جا انداختن بینی شکسته به جراح و یا متخصص گوش حلق و بینی مراجه کنند. اگر از شکسته شدن بینی زمان زیادی بگذرد و بعد از آن فرد برای جا انداختن بینی شکسته به جراح مراجعه کند با توجه به اینکه استخوان های بینی بهم جوش خورده اند بنابراین امکان جا انداختن بینی نیست و شکستگی ایجاد شده تنها از طریق جراحی بینی قابل ترمیم و درمان است.

هزینه عمل بینی شکسته

در ابتدا جراح، بینی را بررسی می کند تا میزان شکستگی مشخص گردد. میزان شکستگی بینی در تعیین هزینه عمل بینی بطور مستقیم تاثیر دارد. در صورتی که فرد درخواست داشته باشد همزمان با درمان بینی شکسته شده، عمل جراحی زیبایی بینی هم انجام شود موضوع توسط جراح بررسی شده و در صورت تایید هزینه عمل بینی شکسته بیشتر خواهد شد.

همچنین در صورتی که غضروف و یا استخوان بینی دچار آسیب و یا شکستگی بیشتری شده باشد انجام عمل پیچیده تر شده و زمان عمل هم طولانی تر خواهد بود.

قیمت های جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد. بطور واقعی انجام عمل در بیمارستان دولتی و یا خصوصی تفاوت بسیاری در هزینه عمل بینی ایجاد می کند. ضمنا هزینه عمل شکستگی بینی برای افرادی که قبلا رینوپلاستی انجام داده اند بیشتر است چرا که ساختار بینی و غضروف تعضیف شده و کار را سخت تر می کند.

بهترین زمان برای جا انداختن بینی شکسته

در صورتی که بینی شما دچار آسیب شده باشد و همراه با علائمی مثل خونریزی، کبود شدن بینی و یا اطراف چشم، ورم ، احساس درد و .. باشد، بینی شکسته و توصیه میشود به پزشک و جراح گوش حلق و بینی مراجعه شود. پزشک با معاینه، نوع شکستگی را شناسایی می کند و در صورت لزوم بینی را جا می اندازد و یا از آتل استفاده میکند. بهترین زمان برای جا انداختن بینی شکسته در 5 روز اول می باشد. و بعد از این زمان ممکن است بینی دچار بد فرمی هایی در ظاهر شود.

کلام آخر

جا انداختن بینی شکسته در راستای بهبود عملکرد بینی و اصلاح شکل و فرم آن انجام می شود. در 24 ساعت اولیه بهد از شکستی بینی زمانی که بینی هنوز متورم است 4 بار در روز به مدت 20 دقیقه از کمپرس یخ و سپس تا 48 ساعت پس از آن لازم است از کمپرس گرم استفاده کنید و تا کمی تورم بینی کاهش یابد و جراح بتواند بینی شکسته را به درستی جا بیاندازد. در صورتی که شکستگی بینی با مشکل جانبی همراه نباشد، درمان با آنتی بیوتیک ها، مسکن ها و اسپری دکونژستان صورت می گیرد.

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با جا انداختن بینی شکسته و مراقبت های بعد آن و همچنین بهترین زمان انجام آن آشنا سازیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *