عمل بینی کج یکی از عمل‌های متداولی به شمار می‌رود که می‌توان آن را در دسته‌ی عمل‌های زیبایی و درمانی دسته‌بندی کرد. علت این مسئله این است که انحراف تیغه بینی می‌تواند در تنفس مشکل ایجاد کند. بنابراین عمل تیغه کج بینی را می‌توان جراحی مهم و حیاتی به حساب آورد. همچنین به علت اهمیت تقارن بینی در زیبایی چهره، جراحی بینی کج در زیباتر شدن صورت تاثیر فراوانی دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد تکنیک‌های جراحی بینی کج، شکستن استخوان در این جراحی و اهداف انجام آن صحبت کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تکنیک‌های جراحی بینی کج

به طور کلی دو روش برای عمل بینی کج وجود دارد که تمام پزشکان و متخصصان بنابر نیاز و وضعیت بیمار یکی از آن‌ها را به کار می‌برند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که مهارت جراح در این نوع عمل بینی بسیار مهم بوده و در نتیجه‌ی جراحی تاثیر مستقیم دارد.

  • روش بسته: در این روش که دوره نقاهت کوتاه‌تر و ساده‌تری دارد، جراح از طریق برش در بافت داخلی بینی اقدام به جراحی می‌کند. این روش بیشتر برای انحرافات کم  به کار می‌رود و در واقع عمل زیبایی بینی کج به حساب می‌آید. اگرچه این روش ساده‌تر به نظر می‌رسد، اما به دلیل عدم دید کافی معمولا دقت پایین‌تری دارد.
  • روش باز: این روش برای افرادی به کار می‌رود که از انحراف شدید نوک بینی و یا کج بودن گسترده‌ی تیغه بینی رنج می‌برند. در این روش جراح با شکافتن بخش بیرونی بینی به استخوان‌ها دسترسی خواهد داشت.

شکستن استخوان در عمل بینی کج

این تصور که در عمل بینی کج تمام استخوان‌های بینی توسط جراح شکسته و دوباره جوش داده می‌شود، غلط است. در واقع جراح بینی بعد از انجام معاینات و عکس‌برداری نقشه‌ی جراحی خود را ترسیم می‌کند. سپس بنابر این که انحراف بینی در کدام بخش‌ها وجود دارد، اقدام به شکستن نقاط مورد نیاز می‌کند. در اکثر موارد غضروف‌ها شکسته می‌شوند، نه استخوان‌ها. تنها در صورتی که انحراف بینی بسیار گسترده باشد، نیاز به شکستن استخوان‌ها و انجام عمل تیغه کج بینی وجود دارد. 

اهداف جراحی بینی کج 

“عمل بینی کج” هم مانند هر جراحی دیگری اهداف به خصوصی را دنبال می‌کند. در این جراحی جراح با در نظر گرفتن این که انحراف بینی در کدام ناحیه است، اهداف متفاوتی را پی‌گیری می‌کند. اما به طور کلی می‌توان گفت مهم‌ترین هدف در جراحی بینی کج شده اصلاح مسیر تنفسی است. در کنار این اصلاح با توجه به وضعیت بیمار ایجاد یک مسیر L شکل مستقیم و بدون انحراف در غضروف‌ها و اصلاح ساختاری استخوان‌های منحرف شده از دیگر اهداف این جراحی است.

جراحی بینی کج

انواع جراحی بینی کج

  1. سیتوپلاستی: در این روش هدف اصلی برطرف کردن مشکلات تنفسی از طریق صاف شدن غضروف و استخوان‌هاست.
  2. فانکشنال: در این روش‌ هم هدف اصلی برطرف کردن مشکلات تنفسی است. اما این روش می‌تواند همزمان به زیبایی بینی نیز کمک کند. در عمل فانکشنال، متخصص، غضروف درون بینی را اصلاح می‌کند. بنابراین هرگونه نقص ساختاری در بینی که باعث مسدود شدن راه‌های جریان هوا شده است، اصلاح می‌گردد.
  3. فیلر نرم: این روش به عنوان روشی غیر جراحی به حساب می‌آید و فقط برای کسانی که انحراف بینی بسیار کمی دارند، مناسب است. در این روش یک فیلر با بافت نرم در قسمت کج‌ شده‌ی بینی قرار می‌گیرد تا انحراف دیده نشود. یکی از بدی‌های این روش نیاز به ترمیم هر ۶ ماه یک بار است.

عمل بینی کج با لیزر

در چند سال گذشته این تصور که می‌توان بینی را با لیزر جراحی کرد به شدت سر زبان‌ها افتاده است. اما قبل از هرچیز باید گفت این اصطلاح به درستی به کار نمی‌رود. در واقع عمل بینی کج توسط لیزر تنها در صورتی امکان پذیر است که نیازی به تغییر و اصلاح غضروف و استخوان‌ها وجود نداشته باشد. در این روش توسط لیزر شکاف‌هایی بسیار کوچک در سطح بینی ایجاد می‌شود تا از این طریق تنفس فرد بهبود یابد. در واقع اگر انحراف بینی گسترده باشد بدون شک به عمل بینی کج به طور کامل احتیاج است. بهتر است به یاد داشته باشید استفاده از لیزر در عمل بینی کج به طور مستقل یک روش جراحی نبوده و بیشتر یک تکنیک بسیار پیشرفته و مثبت برای بعضی جراحی‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *