جراحی سینوس زمانی از سمت پزشکان پیشنهاد می‌گردد که دیگر دارو‌ها برای درمان مشکلات مربوط به سینوس کار‌آمد نباشند. مشکلاتی که ممکن است برای سینوس ها پیش آید شامل مواردی مثل افزایش ضخامت مخاطی، عفونت و پولیپ می‌باشد. تمامی موارد گفته شده ممکن است اختلالات تنفسی شدید را برای فرد در پی ‌داشته‌ باشد. عمل جراحی سینوس برای رفع این مشکلات و باز کردن مسیر سینوس‌ها انجام می‌شود.

اطلاعات لازم راجع به این جراحی و چالش‌های مربوط به آن را می‌توانید از طریق خواندن این مقاله زیر به دست‌آورید.

جراحی سینوس چگونه انجام می‌شود؟

“جراحی سینوس” معمولا با هدف باز کردن سینوس‌ها و رفع انسداد آن‌ها انجام می‌شود. در واقع این جراحی می‌تواند یکی از روش‌های بزرگ کردن دهانه بین سینوس و قسمت داخلی بینی باشد. گشاد‌شدن این دهانه سبب ورود راحت جریان هوا و خروج راحت ترشحات بینی می‌شود.

معمولا قبل از این جراحی پزشک تمامی اقدامات درمانی غیر جراحی را امتحان می‌کند و عمل جراحی آخرین اقدام پزشک در این خصوص می‌باشد. به طور کلی جراحی سینوس عمل سختی نبوده و عوارض مربوط به آن بسیار کم است.

1. در ابتدا یک لوله که مجهز به یک منبع کوچک نور می‌باشد را به سینوس‌های بیمار وارد می‌کنند. اسم این لوله نوری سینوسکوپ است. سینوسکوپ برای بررسی دقیق جزئیات کار توسط جراح بکار می‌رود.
  2. سپس تمامی انسداد‌ها و بخش‌های کوچک استخوانی و همچنین پولیپ‌ها توسط جراح مورد نظر از سینوس بیمار جدا می‌شود. هدف از این مرحله خروج راحت ترشحات است.
  3. گاها برای بزرگ کردن سینوس‌ها حین عمل از یک کاتتر و یک بالون کوچک که قابلیت باد شدن دارد، استفاده می‌شود. استفاده از این بالون کوچک سبب می‌شود جراح دسترسی راحت‌تری به سینوس‌ها به هنگام عمل داشته‌باشد.

چالش‌های جراحی سینوس برای جراح و بیمار چه خواهد بود؟

جراحی سینوس مثل تمامی عمل‌های جراحی بینی ممکن است چالش‌هایی را برای جراح و بیمار در پی داشته‌ باشد. نمونه‌هایی ازچالش‌های بیمار به هنگام عمل سینوس می‌تواند مراقبت‌های قبل و بعد عمل، عوارض مربوط به عمل و درد ناشی از جراحی باشد.

یک پزشک نیز معمولا جراحی سینوس را با اهداف خاصی برای بیمار انجام می‌ دهد. میزان دسترسی به این اهداف می‌تواند از چالش‌های جراح باشد. این اهداف عبارتند از:

به وسیله این جراحی می‌‌توان بسیاری از بیماری‌ها مثل التهابات سینوسی، عفونت و پولیپ سینوس را تشخیص داد. میزان تحقق این تشخیص به عملکرد پزشک بازمی‌گردد. به همین دلیل است که برای انجام این جراحی تاکید می‌شود به بهترین جراح بینی در تهران مراجعه کنید.

به وسیله عمل سینوس می‌توان ساختار بینی را بررسی کرد. با بررسی ساختار بینی، جراح متوجه وجود تومور‌ها، دیواره‌های انحرافی و سایر تغییرات ساختاری می‌شود.

بررسی نتیجه جراحی در ارزیابی پاسخ به درمان و تعیین الزامات بعدی به پزشک کمک می‌کند.

عوارض جراحی سینوس برای بیمار چیست؟

جراحی سینوس به طور کلی به عنوان یک عمل جراحی بی‌خطر شناخته می‌شود. با این حال همه عمل‌های جراحی ممکن است عوارضی داشته‌ باشند. عوارض احتمالی این جراحی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• خونریزی: معمولا بیماری که جراحی انجام داده تا ۲۴ ساعت بعد از عمل ممکن است خونریزی داشته باشد.
  • عوارض داخل جمجمه: سپتوم یک لایه استخوانی نازک است که به قسمت سقف بینی متصل است. سپتوم ممکن است حین عمل سینوس آسیب ببیند که این عارضه بسیار نادر است.
  • مشکلات بینایی: سینوس‌ها به چشم بسیار نزدیک هستند. حین عمل جراحی در ناحیه سینوس خطر آسیب به چشم‌ها و در نتیجه به وجود آمدن مشکلات بینایی وجود دارد. البته باید تاکید کرد که این عارضه بسیار نادر است.
  • تغییر صدای شخص: سینوس‌ها روی مدل و تن صدای شخص اثر گذارد. یکی از عوارض این عمل می‌تواند تغییر صدای بیمار باشد.
  • از دست دادن بو و مزه: به دلیل رفع انسداد مسیر هوایی حس بویایی در ۹۰ درصد موارد بهتر می‌شود. با این حال عواملی مثل عفونت و تورم ممکن‌ است باعث از دست رفتن حس بویایی فرد شود که اغلب موقت است.
جراحی سینوس

زمان نقاهت برای جراحی سینوس چقدر است؟

دوران نقاهت بعد از جراحی سینوس به موارد بسیاری مثل سن و سلامت عمومی بستگی دارد. گاها بعضی از افرادی که تحت این عمل جراحی قرار می‌گیرند به دلیل این که ناراحتی کمی را تجربه می‌کنند نیاز به بستری نداشته و بعد از چند ساعت مرخص می‌شوند.

با توجه به پیچیدگی عمل جراحی ممکن است افراد دوره نقاهت متفاوتی داشته باشند. به طور کلی میانگین بازه زمانی که بعد از آن فرد می‌تواند بعد از جراحی به فعالیت های روزمره خود بازگردد، دو هفته است. در طول این دوره ممکن است افراد نیاز به مصرف دارو‌ برای رفع خطرات عوارض احتمالی مربوط به این عمل شوند.

چه افرادی باید جراحی سینوس را انجام دهند؟

عمل جراحی سینوس برای تمامی افراد مبتلا به سینوزیت پیشنهاد نمی‌گردد. تنها یک سری از افراد که علائمی خاص دارند، برای درمان سینوزیت تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند. افراد کاندید انجام این جراحی یکی از شرایط زیر را تجربه می‌کنند:

• ادامه دار بودن علائم سینوزیت مزمن با وجود استفاده از دارو در چند دوره درمانی
  • سینوزیت به دلیل عفونت قارچی
  • پولیپ بینی
  •  وجود ناهنجاری در ساختار بینی و سینوس‌ها
  • عفونت مربوط به سینوس که گسترش یافته‌اند
  • سرطان های سینوس

نتیجه گیری

معمولا جراحی سینوس توسط پزشک برای کسی که نسبت به درمان دارویی مقاومت نشان می‌دهند، انجام می‌شود.  این عمل با هدف باز کردن راه‌های هوایی و خروج راحت‌تر ترشحات انجام می‌شود. از این جراحی به عنوان یک عمل با عوارض بسیار کم یاد می‌شود. این عمل دوره نقاهت نسبتا کوتاهی داشته و تنها با گذشت چند روز بعد از عمل فرد به شرایط عادی باز خواهد گشت.