بعد از جراحی بینی به دلیل ایجاد فیبروز در محل برش، اختلاف بین پوست و سطح برش داده شده کمی جای برش دیده می شود که البته این جای بخیه به مرور زمان بهتر و یا از بین می‌رود.توجه داشته باشید که بسته به نوع پوستتان ممکن است مقداری از این جای زخم و بخیه باقی بماند که برای جلوگیری از این امر، جراح بینی پماد و کرم هایی را تجویز می کند. در این مقاله انواع روش های از بین بردن جای بخیه بینی بعد از عمل را برایتان آورده ایم اگر شما نیز ترس باقی ماندن جای بخیه بینی خود را دارید، همراه ما باشید.

روش-های-خانگی-از-بین-بردن-جای-بخیه-عمل-بینی

از بین بردن جای بخیه بینی

عمل بینی یکی از عمل های سنگین و پیچیده می باشد که با عوارضی همچون تورم، کبودی، التهاب و قرمزی، درد و جای زخم و بخیه همراه است. تمامی این عوارض پس از گذراندن دوران نقاهت یا حداکثر چند ماه به صورت کامل از بین می رود اما ممکن است جای زخم و بخیه باقی بماند که به عوامل مختلفی مانند نوع و رنگ پوست فرد، مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی، تکنیک جراحی و غیره بستگی دارد.

به طور کلی بعد از گذشت 6 ماه از عمل بینی جای بخیه محو می‌شود. نوع نخ بخیه و نحوه بخیه زدن در زمان برطرف شدن جای بخیه موثر است. عوامل مختلفی مانند حساسیتهای پوستی، سن بیمار، عفونت و مصرف دخانیات می‌توانند بر زمان ترمیم بخیه‌ها موثر باشند.

در ادامه مقاله روش های پیشگیری و از بین بردن جای بخیه بینی را برایتان آورده ایم جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

روش های جلوگیری از جای زخم و بخیه بعد از عمل بینی

  • تکنیک جراح در نحوه عمل و بخیه زدن بسیار حائز اهمیت است بنابراین قبل از اقدام برای جراحی نمونه کارهای پزشک مورد نظرتان را مشاهده کرده و در صورت امکان از افراد حاضر در مطب وی پرس و جو کنید.
  • برای از بین بردن جای بخیه بینی به نکات و توصیه های پزشک به خوبی گوش کرده عمل کنید.
  • پزشک برایتان پماد مخصوص تجویز خواهد کرد آن را به صورت مرتب و تا آخر مصرف کنید.
  • سیگار و الکل تاثیر منفی در روند بهبود زخم می گذارد بنابراین از مصرف آن ها خودداری کنید.
  • تا فرا رسیدن زمان کشیدن بخیه بینی توسط جراح بینی، از دست کاری کردن بخیه ها اجتناب نمایید.

 

از بین بردن جای بخیه بینی
از بین بردن جای بخیه بینی

روش های خانگی رفع جای زخم و بخیه بعد از عمل بینی

همانطور که گفتیم نوع و رنگ پوست نیز در باقی ماندن جای زخم و بخیه تاثیرگذار است بنابراین ممکن است با رعایت نکات ذکر شده باز هم موفق به رفع جای زخم و بخیه نشوید در این شرایط می تواند از مواد طبیعی موثر استفاده کنید که چند مورد از بهترین ها را برایتان آورده ایم.

از بین بردن جای بخیه بینی با آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه شگفت انگیز با خواص فراوان برای پوست می باشد که یکی از آن ها ترمیم جای بخیه و زخم ( اسکار ) بعد از عمل بینی می باشد. برای استفاده از این گیاه کافی است ژل درون آن را خارج کرده سپس به مدت 30 دقیقه بر روی نواحی مورد نظر قرار دهید. تا رسیدن به هدف دلخواه این کار را هر روز انجام دهید.

رفع جای زخم بینی با عسل

عسل یکی دیگر از مواد طبیعی است که تاثیر زیادی در از بین بردن جای بخیه دارد. در این روش باید عسل را بر روی بینی بمالید سپس حدود 20 دقیقه صبر کنید تا مواد جذب پوستتان شود و در نهایت صورتتان را با آب ولرم شست و شو دهید. تا زمان حصول نتیجه دلخواه این کار را هر روز تکرار کنید.

درمان جای اسکار بینی با انواع روغن های گیاهی

انواع روغن های گیاهی مانند زیتون، نارگیل، درخت چای و غیره نیز می توانند به از بین بردن جای اسکار کمک کنند. در این روش باید چند قطره از روغن مورد نظر را بر روی جای اسکار مالیده و حدود چند دقیقه ماساژ دهید تا مواد معدنی روغن به خورد پوستتان برود. برای دسترسی بهتر و سریع تر به نتیجه دلخواه روزانه یک مرتبه از یکی از روغن های ذکر شده استفاده کنید.

بهترین پماد برای از بین بردن جای بخیه

همانطور که پیشتر اشاره کردیم جراح بینی برای بهبودی جای بخیه بعد از عمل یک سری پماد را برای شما تجویر می کند. این پمادها بسته به وضعیت پوست شما تعیین می شود. این پمادها شامل:

  • پماد تتراسایکلین
  • ویتامین آ د
  • زینک اکساید
  • استراتامد
  • استراتادرم
  • کرم ترمیم کننده سیکالفیت
  • جنتامایسین چشمی
  • رژودرم
  •  بایودرم
  • سیکاموزا
  • سیکاتریسیل
  • سیکا اکتیو

پماد تتراسایکلین چشمی و جنتامایسین چشمی در داخل بینی استفاده می شوند و از عفونت و التهاب جلوگیری می کنند. پماد زینک اکساید نیز برای استفاده خارجی و روی پوست تجویز می‌شود و در رفع التهاب بخیه ها و کم کردن جای آن ها موثر هستند.شما می توانید این پمادها را به مدت 1 الی 2 ماه و روزی یک مرتبه استفاده نمایید.

چه مدت طول می کشد تا جای بخیه بینی عمل شده از بین برود؟

قطعا نمی‌توان زمان یکسانی را برای همه افراد مشخص کرد. هر شخصی ممکن است بعد از عمل شرایط متفاوتی داشته باشد. نازک بودن یا ضخیم بودن پوست بینی و سبک زندگی مثل سیگار کشیدن، قلیان کشیدن، در معرض آفتاب قرار گرفتن و… از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر روی کاهش یا افزایش مدت زمان لازم برای بهبود اسکار یا جای بخیه عمل بینی تاثیرگذار باشند.

علت گوشت اضافه بعد از عمل بینی در جای بخیه ها چیست؟

زمانی که ترمیم زخم‌ها پس از جراحی در محل برشها اتفاق می‌افتد، سلولها به میزان زیادی در محل زخم وجود دارند که اگر این سلول ها بیش از حد تکثیر شوند امکان دارد گوشت اضافه ایجاد شود. این حالت ممکن است به دلیل عدم تجربه کافی جراح نیز باشد و در افرادی با رنگ پوست و نژاد مختلف، امکان بروز آن متفاوت است.

برخی از این گوشتهای اضافی در محل بخیه ها ممکن است به مرور زمان از بین بروند. رعایت نکات و مراقبتهای لازم پس از عمل بینی مانع از ایجاد گوشت اضافی یا عوارض دیگر پس از جراحی بینی خواهد شد.

کلام آخر

تقریبا همه افراد بعد از عمل بینی به دنبال رفع جای بخیه ناشی از برش‌های آن هستند. استفاده از روش‌های خانگی و کرم‌های مخصوص از جمله مواردی هستند که در این مطلب به آن اشاره شد. آنچه که باید بدانید این است که انتخاب جراح با تجربه یکی از مهمترین عوامل در پیشگیری و حتی درمان اسکار یا از بین بردن جای بخیه عمل بینی به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *