سی تی اسکن بینی به عمل تصویربرداری (عکس برداری)‌ از ناحیه بینی گفته می شود که برای انجام سی تی اسکن بینی از دستگاه های مخصوص اسپیرال استفاده می شود. به طور معمول قبل از جراحی بینی نیاز به سی تی اسکن بینی نیست. سى تى اسکن در مواردی لازم است که همزمان با عمل بینی، جراحی سینوزیت یا پولیپ بینی انجام گیرد. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را بیشتر با آن آشنا کنیم.

عکس-سی-تی-اسکن-بینی

سی تی اسکن بینی چیست ؟

سی تی اسکن بینی یکی از آزمایشات لازم قبل از جراحی بینی می باشد که در آن با کمک اشعه ایکس عکس های لازم از ساختمان بینی گرفته و در اختیار جراح بینی قرار داده می شود تا در اتاق عمل از آن ها استفاده کند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که معمولا عکسبرداری از بینی برای آن دسته از افرادی که می خواهند عمل زیبایی انجام دهند ضرورتی ندارد اما اگر جراحی زیبایی همزمان با مشکلات بینی مانند پولیپ بینی انجام شود حتما به سی اسکن نیاز پیدا خواهید کرد.

عکسبرداری از بینی (سی تی اسکن بینی) چگونه انجام می شود؟

در این روش فرد باید رو به شکم دراز بکشید تا امواج اشعه ایکس بتوانند با کنار زدن بافت های مزاحم به داخل ساختمان بینی نفوذ کرده و عکس های لازم را تهیه کنند. این عکس ها به جراح در تشخیص ضایعات بینی و محل قرارگیری آن ها کمک می کند، این مشکلات عبارت اند از :

  • تعداد پولیپ های بینی و محل قرارگیری آن ها در ساختمان بینی
  • تشخیص میزان عفونت در سینوس ها
  • تخیص انحراف بینی
سی تی اسکن بینی
سی تی اسکن بینی

نکات مهم قبل از انجام سی تی اسکن بینی

نکات مهم قبل از انجام سی تی اسکن عبارت اند از :

  1.  تا 6 ساعت قبل از سی تی اسکن از مصرف هر گونه مواد غذایی خودداری نمایید.
  2.  در طول این 6 ساعت آشامیدن آب بلامانع است.
  3.  انجام فعالیت و ورزش های سنگین تا 24 ساعت قبل از سی تی اسکن ممنوع می باشد.
  4.  از جویدن آدامس به مدت 24 ساعت قبل از سی تی اسکن بینی بپرهیزید.
  5.  قبل از مراجعه به اتاق مخصوص تصویربرداری جواهرات و یا اشیاء فلزی که به لباستان متصل است خود را در آورید.
  6.  از مصرف سیگار ، الکل ، چای و قهوه به مدت 24 ساعت قبل از سی تی اسکن اجتناب نمایید.

سی تی اسکن سینوس

سی تی اسکن یک روش تشخیصی تصویربرداری است که با کمک اشعه ایکس چندعکس از داخل بدن میگیرد. تصاویر سی تی اسکن از اندام های داخلی، استخوان ها، بافت های نرم و رگ‌های خونی جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس معمولی فراهم می کند.
سی تی اسکن صورت تصاویری تولید می ‌کند که حفره های سینوس پارانازال بیمار را نشان می دهد. سینوس های پارانازال فضای توخالی و پر از هوا هستند که در اطراف حفره بینی قرار دارند و با تهیه این تصاویر می توان سینوس ها و مشکلات و یا گرفتگی های آن را بررسی کرد.
سی تی اسکن سینوس معمولا در موارد زیر توصیه می شود:

  • نقایص مادرزادی
  • عفونت در استخوان های سینوس ها (استئومیلیت)
  • آسیب واره شده به صورت
  • وجود تومور یا توده
  • پولیپ بینی
  • یافتن دلیل خونریزی مکرر از بینی
  • عفونت سینوس و (سینوزیت)

آیا برای تشخیص شکستگی بینی نیاز به سی تی اسکن بینی می باشد؟

برای تمام شکستگی های بینی گرفتن عکس رادیولوژی نیاز نیست. بعضی از شکستگی ها، برای اطمینان یافتن از عدم وجود شکستگی های صورت که نمی توان تنها از روی معاینه تشخیص داد،گرفتن ct اسکن الزام می باشد.

شکستگی بینی در صورتی که ناچیز باشد و سبب تغییر شکل در بینی نگردد، در طول 2-4 هفته به مرور زمان التیام می یابد، اما شکستگی های جدی تنها با جا انداختن بینی شکسته شده و جراحی بینی قابل درمان می باشند. جراحی بینی به عنوان آخرین راه درمانی می‌تواند شکستگی را درمان کند.

هزینه سی تی اسکن بینی

هزینه سی تی اسکن بینی با توجه به عواملی مانند نوع سی تی اسکن، بیمه شخص، نوع کالای مصرفی و … تعیین می گردد. جهت اطلاع از قیمت و هزینه بهتر است از مرکزی که به آن مراجعه کرده اید به صورت حضوری و یا تلفنی کسب اطلاعات نمایید.

کلام آخر

سی تی اسکن دستگاهی پیشرفته است که با به کارگیری اشعه ایکس می تواند مشکلات و بیماری های بافت های داخلی بدن را تشخیص دهد. از انواع سی تی اسکن، می توان به سی تی اسکن بینی اشاره کرد که ممکن است پزشک در برخی از موارد پیش از انجام جراحی بینی تجویز نماید.