پس از عمل بینی به دلیل خونریزی و لخته شدن آن ، داخل بینی کیپ شده و مسیر تنفسی بسته می شود بنابراین شستشوی بینی بعد از جراحی بسیار حائز اهمیت است. از طرفی باید هنگام تمیز کردن بینی مراقب باشید که آسیبی به دیواره های بینی وارد نشود. در ادامه مطالب نحوه شستشوی بینی پس از عمل را برایتان آورده ایم با ما همراه باشید.

نحوه شستشوی بینی پس از عمل :

1 . در روزهای ابتدایی پس از جراحی تنها با استفاده از یک گوش پاک کن آغشته به سرم نمکی داخل بینی خود را تمیز کنید. برخی از پزشکان برایتان محلول پراکسید هیدروژن تجویز می کنند که در صورت سفت شدن لخته های خون از آن استفاده کنید. اگر فکر می کنید با دستکاری کردن بینی ممکن است زخم هایتان خونریزی کند در حالیکه به پزشک و یا پرستار دسرسی فوری ندارید از انجام این کار اجتناب کنید.

2 . پس از گذشت چند روز با کمک قطره ها و یا اسپری سالین که حاوی سرم نمکی است بینی خود را شستشو دهید. این محصولات علاوه بر تمیز کردن بینی با مرطوب نگه داشتن داخل بینی از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

3 . تا دو هفته برای جلوگیری از بروز عفونت برایتان آنتی بیوتیک تجویز می شود که در برخی موارد باعث التهاب زخم بیماران می شود برای جلوگیری از بروز این اتفاق پماد را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

4 . بعد از گذشت مدت زمان 2 الی 3 هفته که تا حدودی زخم ها بهبود یافتند از سرم نمکی برای شستشوی بینی استفاده می شود که نحوه استفاده از آن را در ادامه مطالب برایتان آورده ایم.

شستشوی بینی بعد از جراحی
شستشوی بینی بعد از جراحی

آموزش شستشوی بینی با سرم نمکی :

ابتدا باید سرم شستشو را تهیه کنید ، برای این کار نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب جوش حل کرده و چند دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود.

پس از آماده کردن سرم آن را داخل یک سرنگ 10 سی سی پر کنید ، حال سرتان را کمی به جلو خم کرده و به آرامی سرم را داخل بینی تان بریزید. اگر به آرامی و با دقت این کار را انجام دهید سرم وارد حلقتان نمی شود هر چند که اگر کمی هم عبور کرد مانعی ندارد.

برای بیرون امده باقی مانده محلول به آرامی فین کنید. سرنگ را شسته و در داخل یک لیوان تمیز قرار دهید تا در دفعات بعدی نیز بتوانید از آن استفاده کنید. به مدت دو هفته هر 6 ساعت یکبار با استفاده از سرم بینی تان را بشویید.

2 دیدگاه برای “شستشوی بینی بعد از جراحی بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *