عطسه و سرفه بعد از جراحی بینی می تواند باعث افزایش فشار در بینی شود و منجر به خونریزی گردد. سعی کنید تا 14 روز پس از جراحی بینی از قرار گرفتن در معرض عوامل حساسیت زا که باعث عطسه یا سرفه می شود، خودداری کنید و یا با دهان باز عطسه کنید.

در واقع هر کاری مانند عینک طبی یا آفتابی زدن، آرایش کردن، ورزش کردن و … که پیش از عمل بینی عادی است، بعد از انجام رینوپلاستی ممکن است بر روی نتایج آن تاثیر بگذارد به همین دلایل است که رعایت دستورالعمل‌ها و توصیه های بعد از جراحی بینی دارای اهمیت ویژه ای است.

در این مقاله به موضوع عطسه و سرفه بعد از جراحی بینی پرداخته شده و بهترین راه برای انجام آن‌ها نیز ذکر شده است.

عطسه-کردن-بعد-از-عمل-بینی

عطسه کردن بعد از جراحی بینی

عطسه و سرفه بعد از جراحی بینی این نگرانی را در افراد به وجود آورده که بر اثر فشار وارد شده به بینی، فرم بینی تغییر کرده و یا بخیه های بینی باز و پاره شوند. اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید می توانید با انجام مراقبت های لازم تا حد زیادی عطسه و سرفه خود را کاهش دهید.

چه دلایلی باعث ایجاد عطسه می شود؟

قبل از اینکه به سراغ روش‌های کاهش عطسه برویم بهتر است بدانید که اصلا چگونه عطسه رخ می‌دهد. زمانی که سینه از هوا پر می شود بدن در یک واکنش طبیعی این هوا را از طریق بینی و یا دهان به بیرون از بدن هدایت می کند. با این کار بینی می تواند خود را با شرایط محیط تطبیق داده و مجدد تنظیم شود.

عطسه و سرفه پس از جراحی بینی
عطسه و سرفه پس از جراحی بینی

روش های کاهش عطسه بعد از عمل بینی

  • برخی از افراد با استشمام برخی مواد آلرژی زا مانند فلفل، دود اسپند، بوی ادکلن و غیره به صورت مرتب عطسه می کنند اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید بهتر است برای جلوگیری از عطسه های مکرر از مواد آلرژی زا دوری کنید.
  • اگر دچار آلرژی و یا حساسیت شده اید پس از مشورت با پزشک خود می توانید از داروی آنتی هیستامین استفاده کنید.
  • گرد و غبار و آلاینده ها یکی دیگر از مواردی است که می تواند باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شود بنابراین سعی کنید تا زمان بهبودی کامل از منزل خارج نشوید.
  • برخی از افراد برای متوقف کردن عطسه سوراخ های بینی خود را می بندند که این کار می تواند بسیار خطرناک باشد بنابراین به هیچ عنوان سعی نکنید عطسه کردن را متوقف کنید.
  • این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برای اینکه فشار کمتری به بینی تان وارد شود می توانید با دهان باز عطسه کنید.

سرفه کردن بعد از عمل بینی

سرفه نیز در شرایطی مانند خفگی، آلرژی و یا سرماخوردگی ایجاد می شود اما می‌تواند دردسرساز باشد. در حالت کلی سرفه کردن به این صورت است که هوا با فشار از مجاری تنفسی خارج می‌شود و اگر جلوی دهان گرفته شود، با فشاری مضاعف از بینی خارج خواهد شد.

در افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام شده است، سرفه شدید می تواند منجر به التهاب و حتی خونریزی گردد. برای جلوگیری از این عوارض پیشنهاد می‌شود به هیچ‌ وجه جلوی سرفه گرفته نشود تا ریه عملکرد مناسب خود را داشته باشد اما در عین حال بهتر است فرد تا جایی که باعث حرکت زیاد بینی نشود، دهان را باز کند تا فشار هوا وارد بینی نگردد.

نکاتی برای جلوگیری از سرفه بعد از جراحی بینی

  • اگر در فصل سرد جراحی بینی انجام می‌دهید باید بدن خود را تقویت کنید تا سرما نخورید و دچار عطسه و سرفه نشوید.
  • اگر دود سیگار، عطر‌ها و مواد آلرژی‌زا باعث سرفه در شما می‌شوند، سعی کنید در آن محیط دوری کنید. سعی نکنید جلوی دهان خود را بگیرید و یا دهان خود را ببندید زیرا فشار هوا به مجرای بینی منتقل می‌شود.
  • چنانچه پیش از عمل دچار سرماخوردگی شوید بهتر است با جراح خود مشورت نمایید تا زمان عمل به بعد از بهبودی شما منتقل شود

خطرات عطسه و سرفه بعد از جراحی تا چه زمانی ادامه پیدا می کند؟

یک تا دو هفته اول جراحی نیاز است که حتما با دهان باز سرفه یا عطسه کنید، تا از بروز آسیب های جدی پیشگیری شود

کلام آخر

باز کردن دهان در حین سرفه یا عطسه بعد از جراحی بینی، فشاری که به مجرای بینی وارد می‌شود، به حداقل می‌رسد. همان‌طور که ذکرکردیم هرگونه فشار در مجاری بینی بلافاصله پس از جراحی می‌تواند منجر به خونریزی و تورم بیشتر شود. البته این موضوع برای هفته‌های اهمیت دارد و بعد از ۲ هفته بهبودی بیمار بیشتر خواهد شد و این مسئله دیگر نگرانی ایجاد نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *