همیشه عفونت بعد از هر نوع جراحی وجود دارد اما در جراحی بینی کم‌تر است. عفونت بینی بعد از عمل یکی از جدی ترین عوارض عمل بینی است که بعضی اوقات به راحتی با قرص آنتی بیوتیک و یا پماد قابل درمان است و در مواردی به عمل جراحی ترمیمی و یا سایر روش های مداخله ای نیاز است.

عفونت پس از جراحی بینی به طور مکرر اتفاق نمی افتد با این حال، بی شمار عفونت دیده شده است که به دلیل بخیه های آلوده، تکنیک نامناسب حین عمل به وجد آمده اند.

عکس-عفونت-بینی

عفونت بینی بعد از عمل چگونه ایجاد می شود؟

جراحی بینی مانند تمامی عمل های زیبایی عوارض جانبی مانند تورم، کبودی، التهاب و قرمزی، درد و غیره را به همراه دارد که جای هیچ گونه نگرانی نیست، تمامی این عوارض با توجه به توصیه های پزشک و انجام مراقبت های لازم، پس از چند روز خود به خود از بین می روند. اما اگر این عوارضطولانی و ماندگار شد باید به عفونت بینی بعد از عمل بینی شک کرد.

یکی از مهم‌ترین علائم ایجاد عفونت بینی، بوی بد بینی بعد از عمل می باشد. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این بو می‌تواند به دلایل مختلفی مانند وجود بخیه و یا تامپون داخل بینی نیز باشد اما اگر به گونه ای است که نمی توانید آن را تحمل کنید حتما این موضوع را با پزشک خود در جریان بگذارید.

علائم عفونت بینی بعد از جراحی

برخی از علائم عفونت بینی به شرح زیر می‌باشد:

• احساس بوی بد در داخل بینی
  • تهوع
  • جوشهای چرکی و قرمز در ناحیه بخیه شده بینی

علائم عفونت بینی مانند سایر جراحی ها است که در صورت تشخیص پزشک، باید تامپون بینی خارج شود و ترشحات بررسی گردد. عمل عفونت بینی معمولاً مربوط به باکتری استافیلوکوکوس اورئوس است.

علت بروز عفونت بعد از عمل بینی

احتمال بروز عفونت در هر حالتی وجود دارد، حتی اگر جراح شما نهایت دقت را در طول جراحی داشته باشد، این امر می تواند به دلیل عدم مراقبت های بیمار بعد از عمل اتفاق بیفتد. علت بروز عفونت بعد از جراحی بینی می تواند شامل موارد زیر باشد:

• اگر زخم های موجود در بینی به درستی استریل نشود.
  • آسیب شدید به بافت در حین عمل
  • از دست دادن مقدار زیادی خون و طولانی شدن مدت زمان عمل
  • اگر زخم در محیط مرطوب قرار بگیرد.
  • چنانچه بیمار به طور مرتب زخم و بخیه ها را با دست آلوده لمس و دستکاری کند.
  • در صورتی که سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف باشد.
  • در شرایط بسیار نادر، در صورت عدم استریلیزاسیون مناسب در حین جراحی

روش های درمان عفونت بینی پس از عمل

چند روش رایج برای درمان عفونت بینی بعد از عمل وجود دارد که عبارتند از :

مصرف آنتی بیوتیک

یکی از مراقبت های لازم پس از عمل بینی مصرف داروهای تجویز شده توسط جراح بینی می باشد. بسیاری از افراد پس از گذشت چند روز مصرف قرص های خود را قطع کرده و همین امر موجب بروز عوارضی همچون عفونت می باشد بنابراین تمامی قرص های خود مانند آنتی بیوتیک را به صورت مرتب و تا آخر دوره درمان مصرف کنید.

تمیز کردن بینی

ترشح و لخته های خون داخل بینی زمینه بروز عفونت بینی را فراهم می کنند بنابراین شما باید هر چند وقت یکبار داخل بینی خود را تمیز کنید. این نکته را در نظر داشته باشید وجود بخیه ها شما تا دو هفته نمی توانید بینی خود را شست و شو دهید و به همین علت پزشک برایتان سرم شست و شوی بینی تجویز می کند.

یک عدد گوش پاک کن را به سرم آغشته کرده سپس به آرامی و بدون ایجاد فشار داخل بینی خود را تمیز کنید.

عفونت بینی بعد از عمل

استفاده از پماد برای درمان عفونت داخل بینی

در صورتی که میزان عفونت زیاد شده باید پزشک برایتان پماد های ضد عفونی کننده مانند جنتامایسین و موپروسین تجویز خواهد کرد. نحوه استفاده از این پماد ها نیز مانند سرم شست و شو می باشد.

میزان استفاده از پماد برای درمان عفونت داخل بینی را پزشکتان مشخص خواهد کرد بنابراین از مصرف بیش از حد آن بپرهیزید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد عفونت بینی پس از عمل در موارد نادری ممکن است رخ دهد، هنگامی که عفونت پس از جراحی بینی تشخیص داده می شود، پزشک آنتی بوتیک خوراکی و یا پمادهایی مانند جنتامایسین و موپروسین تجویز می‌کند. اما در صورتی که شدت عفونت زیاد باشد به درمان های تخصصی تر نیاز است که منجر به تخلیه ی زخم و عفونت می شود. توصیه می‌کنیم در صورت بروز عفونت و یادیدن ترشحات غیرعادی از بینی حتما با جراح و تیم پزشکی او تماس بگیرید.