یکی از عوارض‌های رینوپلاستی، بوی بد بینی بعد از عمل بینی می باشد که به دلایل مختلفی مانند بروز عفونت، نحوه جراحی، برخی بیماری‌های زمینه‌ای، نخ بخیه و اجسام خارجی داخل بینی ایجاد می شود. ماندگاری این بوی بد در افراد به شرایط آن‌ها بستگی دارد اما در بدترین حالت ممکن است تا چند ماه باقی بماند. در ادامه مطالب درباره چگونگی ایجاد این بوها و نحوه درمان آن صحبت کرده ایم جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

بوی-بد-بینی-بعد-از-عمل بینی

علت بوی بد بینی بعد از عمل

اگر اخیراً عمل بینی انجام داده اید و بوی بدی در بینی خود احساس می کنید، نگران نباشید. در روزهای اول بعد از عمل به دلیل تغییرات ساختار بینی، تورم بینی و یا باقی ماندن لخته و ترشحات عمل، ممکن است بوی بدی را در داخل بینی خود احساس شود. همچنین چون در روزهای ابتدایی پس از عمل بیمار تنفس طبیعی ندارد، ممکن است بوی بدیی را در داخل بینی احساس شود.

در ادامه به عواملی که می توانند باعث به وجود آمدن بوی بد در بینی شوند، اشاره خواهیم کرد.

عفونت بینی

عفونت بینی به دلایل مختلفی سینوزیت، نفوذ مخاط بینی به زیر پوست، بافت های مرده داخل بینی و غیره ایجاد می شود. تب، درد و تورم زیاد، قرمزی بینی و تخلیه بوی بد از زخم های بینی از علائم عفونت بینی می باشند که در صورت مشاهده هر یک از آن‌ها فورا به مطب پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم جهت رفع عفونت را انجام دهد.

بوی بد بینی بعد از عمل

نخ های بخیه غیر جذبی

نخ های بخیه غیر جذبی به دلیل ایجاد فضای مناسب امکان رشد میکروب در داخل بینی را فراهم می کنند که همین امر موجب ایجاد بوی بد بینی بعد از عمل می شود. پس از کشیدن نخ های بخیه این مشکل نیز برطرف خواهد شد. همچنین وجود اسپلینت و تامپون بینی نیز می تواند همین شرایط را به وجود آورد.

بیماری های زمینه ای

در صورتی که فرد به برخی بیماری های زمینه ای مانند دیابت و یا عفونت مبتلا باشد امکان ایجاد بوی بد بینی بعد از عمل وجود خواهد داشت.

نحوه جراحی

در برخی از موارد پزشک برای کوچک کردن شاخک های بینی به منظور رفع گرفتگی بینی مجبور به سوزاندن شاخک ها می شود که همین امر موجب باقی ماندن بافت مرده در داخل بینی و در نهایت عفونت بینی می شود.

برای جلوگیری از عوارض بعد از عمل بینی در انتخاب جراح بینی دقت کرده و توصیه های قبل و بعد از جراحی بینی را رعایت کنید.

درمان بوی بد بینی بعد از عمل

نحوه درمان بوی بد بینی بعد از عمل در واقع به علت ایجاد این بوها بستگی دارد. به عنوان مثال اگر بو ناشی از وجود نخ های بخیه و یا اجسام خارجی داخل بینی باشد پس از خارج کردن آن ها از بین می رود. اما اگر در صورت بروز عفونت ایجاد شده باشد پزشک آنتی بیوتیک و سرم های شستشوی بینی برایتان تجویز می کند که با مصرف به موقع مشکلتان برطرف خواهد شد.

زمانی که عفونت بینی زیاد باشد جراح برای درمان استفاده از پماد را به بیمار توصیه می‌کند. در این مواقع معمولاً پمادهایی مانند جنتامایسین و یا موپروسین تجویز می‌شود که خاصیت آنتی بیوتیکی و ضدعفونی کنندگی دارند.

در طول این دوره سعی کنید بوی خوب و عطر یا اسپری‌های خوش بو را استشمام کنید تا کمتراز این بوی ناخوشایند قرار گیرید.

چه زمانی باید برای بوی بد بینی بعد از عمل به پزشک مراجعه کنیم؟

بوی بد بینی معمولا با گذشت چند هفته کاهش می‌یابد و باعث بروز مشکلات خاصی نمی‌شود. اما اگر پس از گذشت چند هفته همچنان این بوی بد باقی بماند و یا باعث بروز سردرد و یا حتی سوزش در ناحیه بینی گردد باید حتما به جراح بینی یا پزشک متخصص گوش حلق و بینی مراجعه کنید.

بوی بد بینی تا چه مدت ادامه دارد؟

بوی بد بینی بعد از عمل معمولاً 4 الی 6 هفته ادامه دارد. اگر بیشتر از این مدت ادامه دار شود باید به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

اگر بعد از عمل بینی بوی بد و یا بویی شبیه به عفونت را در بینی خود احساس کردید، باید دلیل آن را پیدا کنید. بوی بد بینی بعد از عمل در دو هفته اول بعد از عمل طبیعی است، اما طولانی شدن این مشکل می تواند دلایل جدی تری نیز داشته باشد که برای درمان آن باید با جراحتان صحبت نمایید.