عمل بینی استخوانی قوز دار در افراد زیادی به خصوص در آقایان بسیار مورد نیازشان است. بسیاری از افراد هیچ مشکل تنفسی و یا داخلی در بینی خود نداشته و تنها ایراد بینی آن‌ها همین قوز بینی است. امروزه عمل جراحی برای از بین بردن قوز بینی بسیار متداول شده است. چراکه یکی از مواردی که در زیباتر و یا بدشکل نشان دادن بینی بسیار موثر است، قوز بینی است.

ما در این مطلب قصد داریم در مورد عمل بینی استخوانی قوز دار با شما صحبت کرده و روش‌های مختلف و چگونگی عمل دماغ استخوانی قوز دار را به شما توضیح دهیم. چنانچه در صدد جراحی بینی استخوانی قوز دار خود هستید، تا پایان همراه ما باشید.

چگونگی عمل بینی استخوانی قوز دار

برای “عمل بینی استخوانی قوز دار” مانند همه انواع عمل‌ها باید ابتدا عکس رادیولوژی از بینی تهیه کنید. پزشک شما با بررسی این عکس می‌تواند تمامی ایرادات بینی شما را تشخیص داده و روش مناسبی را برای عمل جراحی بینی استخوانی انتخاب کند. عمل دماغ استخوانی قوزدار بدین صورت است که معمولا ابتدا پزشک برشی مابین دو حفره بینی ایجاد می‌کند تا بتواند به استخوان بینی دسترسی پیدا کند.

جراح، استخوان اضافه یا همان قوز بینی را با استفاده از ابزارهای خاص مانند سوهان بینی می‌تراشد. این کار بسیار حساس بوده و باید با نهایت دقت و ظرافت انجام شود. در غیر این صورت بینی دچار خونریزی، کبودی و ورم بسیار زیادی خواهد شد. مقدار استخوانی که از بینی برداشته می‌شود، بستگی به عوامل مختلفی دارد. پزشک با تجربه، باید مقداری از این قوز را بردارد که هم باعث زیباتر شدن بینی فرد شده و هم به سلامت و تنفس او لطمه‌ای وارد نکند.

عمل بینی استخوانی قوز دار عملی بسیار حساس بوده و ممکن است فرد بعد از عمل دچار عوارضی مانند سردرد، کبودی اطراف چشم، خونریزی از بینی و غیره شود. از طرفی به دلیل این که این افراد دارای بینی با غضروف بسیار محکم و پوست بسیار نازک هستند، فرم دادن به این نوع از بینی‌ها برای جراح بسیار راحت‌تر خواهد بود.

چالش‌های عمل بینی استخوانی قوز دار

عمل بینی استخوانی قوزدار با این حال که بسیار راحت و آسان است، اما چالش‌های مخصوص به خود را دارد. انتخاب پزشک با تجربه و ماهر در این زمینه می‌تواند به کمتر شدن این چالش‌ها کمک زیادی کند. چنانچه پزشک شما از تجربه کافی برخوردار نباشد، با تراشیدن مقدار بیشتری از قوز و استخوان پل بینی، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی در شما شود.

برداشتن قوز بینی نکات و ظرافت‌های خاص خود را دارد. مقدار استخوانی که تراشیده می‌شود، قرینه درآوردن سوراخ‌های بینی بعد از برداشتن قوز و همزمان توجه به فرایند تنفس، نکات بسیار مهمی هستند. درست است که عمل جراحی بینی برای از بین بردن قوز بسیار رایج است، اما حتما باید توسط پزشکی متخصص و با تجربه انجام شود تا نتیجه خوب و رضایت بخشی داشته باشد.

مهمترین چالش و دغدغه افراد بعد از عمل بینی استخوانی قوز دار این است که آیا قوز بینی آن‌ها دوباره برمی گردد یا نه؟ پاسخ این سوال منفی است. قوز بینی به هیچ عنوان بعد از عمل به شکل اولیه خود بر نخواهد گشت. اما برای این که شکل نهایی بینی خود را بعد از عمل ببینید، باید حداقل ۶ ماه زمان بدهید تا ورم بینی تا حدود زیادی از بین برود.

قبل و بعد عمل بینی استخوانی قوز دار

انواع روش‌های عمل بینی استخوانی قوزدار

به طور کلی برای عمل دماغ استخوانی قوزدار دو روش باز و بسته وجود دارد.

  • در روش باز که بهترین روش می‌باشد، جراح بینی با استفاده از ابزار مخصوص برش کوچکی را در فاصله بین دو حفره بینی ایجاد می‌کند. با این کار می‌تواند پوست بینی را کاملا از استخوان جدا کرده و به تمامی قسمت‌های بینی دسترسی داشته باشد. در انتهای این روش جراحی، با زدن چند بخیه محل برش دوخته خواهد شد.
  • روش دیگر برای انجام این عمل، روش بسته است. در روش بسته تمامی برش‌ها داخلی هستند و در ظاهر بینی هیچ برش و بخیه‌ای وجود نخواهد داشت.

انتخاب بین این دو روش برای جراحی بینی استخوانی قوز دار کاملا بستگی به نظر جراح و پزشک متخصص این کار دارد. پزشک متخصص با بررسی تمامی فاکتور‌ها یکی از این دو روش را انتخاب خواهد کرد. البته عمل دماغ استخوانی قوز دار به روش باز بیشتر از روش بسته مرسوم است. به دلیل این که در روش باز، تسلط پزشک به تمامی نقاط بینی راحت‌تر خواهد بود.

تشخیص فرم بینی در  جراحی بینی استخوانی قوزدار

همانطور که گفتیم امروزه عمل زیبایی بینی استخوانی قوزدار یکی از متداول‌ترین جراحی‌ها به شما می‌آید. تشخیص این که قوز بینی شما از کدام نوع است، می‌تواند به جراح در انتخاب روش جراحی کمک زیادی کند. قوز بینی به همان برآمدگی بر روی پل بینی افراد گفته می‌شود که می‌تواند اندازه‌های مختلفی داشته باشد. این قوز و برآمدگی ناشی از آن، باعث می‌شود بینی این افراد به شکل برآمده و به اصطلاح عقابی شکل نشان داده شود.

برای تشخیص باید بدانید سه نوع متفاوت از  قوز بینی وجود دارد:

  1. قوز کاذب یعنی زمانی که طول برآمدگی نوک بینی از فاصله بین لب و بینی کمتر است.
  2. قوز بینی واقعی زمانی است که طول برآمدگی نوک بینی با فاصله بین لب و بینی برابر باشد. 
  3. نوع سوم از قوز بینی قوز بینی پنهان نامیده می‌شود و زمانی است که طول برآمدگی نوک بینی از فاصله بین لب و بینی بیشتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *