عمل بینی بدون بیهوشی یکی از روش‌های جراحی است که به کمک آن فرد می‌تواند بدون بیهوشی عمومی و فقط با تزریق بی‌حسی، عمل را انجام دهد. در عمل بینی بدون بیهوشی، زمانی که پزشک می‌خواهد جراحی را شروع کند، یک ماده بی‌حسی در زیر پوست تزریق کرده و به کمک آن، بینی و بخش‌های اطراف را بی‌حس می‌کند. ولی در خصوص جراحی با بیهوشی عمومی، ماده بیهوشی در رگ شخص تزریق می‌شود و فرد برای مدتی به خواب می‌رود . در این مطلب اطلاعات کاملی را درباره جراحی بینی بدون استفاده از بیهوشی در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید با آگاهی در خصوص این موضوع تصمیم بگیرید.  

عمل بینی بدون بیهوشی برای چه افرادی مناسب است؟

متقاضیان پیش از تصمیم‌گیری در مورد نوع بیهوشی یا بی حسی مورد استفاده در عمل بینی، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنند و از نظر او نیز آگاه باشند. به صورت معمول “عمل بینی بدون بیهوشی” با استفاده از بی حسی موضعی برای افراد زیر مناسب خواهد بود:

  • افرادی که از تجربه بیهوشی ناراحت می‌شوند

برخی افراد ممکن است از تجربه بیهوشی و عوارض آن ناراحت شوند، این ناراحتی ممکن است به دلیل اضطراب و ترس از بیهوشی و یا به علت عوارض پس از آن از جمله تهوع و استفراغ پس از عمل جراحی باشد. بنابراین، جراحی بینی بدون بیهوشی و با بی حسی می‌تواند برای آن‌ها گزینه مناسبی باشد.

  • متقاضیانی که به دلایل پزشکی نباید بیهوش شوند

برخی افراد به دلایل پزشکی مانند بیماری‌های قلبی و ریوی، مشکلات تنفسی و یا بسیاری از بیماری‌های خاص نمی‌توانند بیهوش شوند. در این موارد، عمل بینی با بی حسی موضعی صورت می‌گیرد.

  • کسانی که نیاز به تغییرات جزیی در بینی دارند

در برخی موارد، جراح بینی بدون استفاده از بیهوشی و با بی حسی می‌تواند برای افراد جوان و سالمی که بینی آن‌ها فقط نیاز به تغییراتی جزیی دارد، مناسب باشد. این افراد عمل پیچیده‌ای ندارند و خیلی سریع به طور کامل به حالت طبیعی خود برمی‌گردند.

عمل بینی بدون بیهوشی چه مراحلی دارد؟

فرآیند عمل بینی بدون بیهوشی تفاوت زیادی با انجام این عمل با بیهوشی عمومی ندارد. تفاوت اصلی این دو روش در آن است که در جراحی بدون بیهوشی، از مواد بی حسی به صورت موضعی فقط در ناحیه بینی استفاده می‌شود.

عمل بینی بدون بیهوشی چه مزایایی دارد؟

همانطور که از نام این جراحی مشخص است، یکی از مزایای عمل بینی بدون بیهوشی، عدم بیهوشی فرد داوطلب است. از زمانی که جراحی بینی بدون بیهوشی متداول شده است، موجب شده ترس افراد از بیهوشی عمل از بین رفته و متقاضیان بیشتری جهت زیباتر کردن ظاهرشان به این عمل تمایل پیدا کنند. 

  1. کبودی و تورم ناشی از عمل نسبت به هنگامی که بینی با بیهوشی عمومی عمل می‌گردد، بسیار کمتر است.
  2. روش جراحی با بی حسی موضعی، با خود هیچگونه عوارض بیهوشی را به دنبال ندارد. 
  3. جراحی بینی به وسیله بی حسی موضعی منجر به بهبودی قابل توجه و سریع‌تر افراد از لحاظ تورم نیز می‌شود. این امر به این دلیل است که در بیهوشی عمومی، فشار خون افراد در هنگام جراحی کاهش می‌یابد. ولی بعد از اینکه اثر بیهوشی از بین رفت، دوباره فشار خون به حالت عادی برمی‌گردد و این مشکل در عمل با بی‌حسی موضعی وجود ندارد. 
  4. درد پس از جراحی به صورت قابل توجهی کمتر می‌شود، زیرا فیبرهای عصبی پیش از عمل، به وسیله بی ‌حسی موضعی مسدود شدند.
عمل بینی بدون بیهوشی

چالش‌های عمل بینی بدون بیهوشی چیست؟

عمل بینی بدون مواد بیهوشی، روشی است که در زمان انجام آن زیباجو هوشیار باقی می‌ماند. فقط بخشی از صورت که لازم است جراحی شود، به طور موضعی بی حس شده و درد آن ناحیه به وسیله مواد آرام‌بخش کنترل می‌شود. در هر حال، انجام جراحی بینی بدون بیهوشی با چالش‌هایی نیز همراه است که در زیر به برخی از آن‌ها‌ اشاره می‌کنیم:

عدم بیهوشی کلی

 از چالش‌های اصلی و مهم انجام عمل بینی بدون بیهوشی، این است که شخص داوطلب در زمان عمل به صورت کاملا هوشیار خواهد بود و ممکن است احساس استرس، تنش و حتی ناراحتی را تجربه کند. بنابراین ممکن است این موضوع برای برخی افراد آزاردهنده و موجب افزایش اضطراب و نگرانی آنان در زمان جراحی شود.

تجربه درد و عدم راحتی

با وجود اینکه در محل جراحی، مواد بی‌حسی موضعی بکار می‌رود، ولی ممکن است برخی از بیماران درد و ناراحتی را هنگام عمل تجربه کنند. جراحی بینی یک عمل پیچیده است و این روش برای بیمارانی که نسبت به درد حساس هستند، مناسب نیست. 

عوارض جانبی (در صورت عدم آشنایی پزشک)

لازم است که برای انجام این جراحی، پزشک جراح مربوطه با این روش عمل، آشنایی کامل داشته باشد. چرا که در غیر این صورت، در بعضی از روش‌های ایجاد بی حسی در زیباجو، گاهی ممکن است عوارض جانبی ناخواسته صورت گیرد.

نتیجه گیری

 عمل بینی بدون بیهوشی، مسیری را جهت رویکرد جدیدی در برابر باورهای دیرینه به وجود می‌آورد و می‌تواند از خطرات ناشی از بیهوشی عمومی نیز جلوگیری کند. در نتیجه باید با نیازهای بیمار متناسب باشد و در بی‌خطرترین، امن‌ترین و استاندارد‌ترین شرایط انجام شود. با در نظر گرفتن کلیه فاکتورها، عمل بینی با بی حسی می‌تواند برای برخی از افراد گزینه ایده‌آلی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *