عوارض عمل بینی گوشتی برای افرادی که امروزه متقاضی جراحی هستند، از دغدغه‌های مهمی بشمار می‌رود. در سال‌های اخیر عمل بینی یکی از محبوب‌ترین جراحی‌هایی است که بین افراد رایج شده است. بینی‌ها به دو دسته گوشتی و استخوانی تبدیل می‌شوند که هر کدام برای جراحی تکنیک‌های خاص خود را دارند. بینی گوشتی یکی از رایج‌ترین فرم‌های بینی است که حدود 25 درصد از جمعیت دنیا آن را دارند. ویژگی‌های بینی گوشتی پوست ضخیم و پره‌های بزرگ آن است. عمل این نوع بینی به خاطر داشتن استخوان و غضروف‌های ضعیف، به سختی انجام می‌شود. یکی از چالش‌هایی که در این نوع جراحی با آن روبرو هستیم حفظ یک ظاهر طبیعی است که در برابر این نوع دماغ کمی سخت به نظر می‌رسد. در این مقاله سعی داریم عوارض عمل بینی گوشتی را به همراه راه حل‌های برطرف کردن آن، برای شما توضیح دهیم و شما را با آن آشنا کنیم. پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع عوارض عمل بینی گوشتی

جراحی بینی گوشتی فقط برای کوچک کردن آن نیست، بلکه باید تناسب آن با سایر اجزای صورت رعایت شود. جراحی بینی مانند هر عمل دیگری عوارض و خطراتی را به دنبال دارد که موقتی است و پس از مدتی از بین می‌رود یا گاهی اوقات ماندگار است. در مواقعی که این عوارض ماندگار هستند، نیاز به ترمیم خواهد بود. این جراحی تا زمانی خوشایند است که خطری برای سیستم تنفسی ایجاد نکند. عوارض عمل بینی گوشتی در صورت تغذیه صحیح، درست خوابیدن و مراعات کردن، به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. در ادامه به بررسی تعدادی از این عوارض می‌پردازیم.

آشنایی با انواع عوارض عمل بینی گوشتی

عوارض عمل بینی گوشتی؛ عوارض موقت

از عوارض عمل بینی گوشتی آسیب عمیق به سازه بینی است که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • شکستگی بینی
  • ترک غضروف بینی
  • کاهش خون‌رسانی به بافت‌های بینی
  • آسیب به بافت‌های نرم

از آنجایی که عمل برای بینی گوشتی به دلیل وجود چربی زیاد و پوست ضخیم، زمان بر و سخت است، از این رو برای کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای و کم خونی هستند مناسب نیست.

به دلیل ضخامت زیاد پوست دماغ‌های گوشتی برش‌های زیاد و عمیقی روی آن انجام می‌شود. با توجه به اینکه ترمیم پوست‌های کلفت به سختی صورت می‌گیرد، احتمال اینکه جای زخم‌ها باقی بماند زیاد است.

یکی از شایع‌ترین عوارض عمل بینی گوشتی ورم آن است که گاهی اوقات تا یک سال ماندگار است و این به مقدار کارهایی که روی دماغ انجام می‌شود، بستگی دارد. هر چه تغییرات اعمال شده روی بینی گوشتی بیشتر باشد، تورم هم زیاد‌تر و ماندگار‌تر است. با این حال 90 درصد ورم طی چهار تا هشت هفته از بین می‌رود. از مواردی که باعث ورم بینی می‌شود عبارتند از:

  1. دست زدن به گچ یا اسپلینت بینی
  2. خوردن غذا‌های سفت
  3. مصرف زیاد نمک، ادویه و فلفل
  4. خم کردن سر
  5. انجام حرکات شدید بدنی

افراد بسته به نوع و مدت زمان عمل، در روز‌های اول شاهد کبودی‌هایی در اطراف بینی، زیر چشم و صورت هستند که از آن می‌توان به عنوان عوارض عمل بینی گوشتی نام برد. این کبودی‌ها ابتدا به رنگ قرمز بوده و سپس به رنگ سبز و بنفش در می‌آیند و پس از مدتی از بین ‌می‌روند که این موضوع نگران‌ کننده‌ای نیست.

این عارضه به دلیل خونریزی‌های زیر پوست بینی است و به مرور زمان رفع می‌شود و به این معنی نیست که به چشم‌ها فشار وارد شده است.

عوارض عمل بینی گوشتی؛ عوارض مهم و جدی

عوارضی که در بالا گفته شد موقتی و گذرا است، اما عارضه‌های دیگری وجود دارد که بسیار جدی است و در صورت مشاهده هر کدام نباید سهل انگاری کرد. در ادامه به ذکر آن‌ها می‌پردازیم.

از دیگر عوارض عمل بینی گوشتی اختلال در سیستم تنفسی است. عدم بهبود انحراف تیغه داخلی بینی، چسبندگی بینی، کوچک شدن بیش از حد دریچه بینی و آسیب به مجرای اشکی باعث ایجاد مشکل در نفس کشیدن می‌شود.

یکی دیگر از عوارض جراحی بینی، خونریزی یا خونابه از دماغ است که این امری طبیعی است. در این مدت باید از مصرف آسپرین خودداری کرد.

اگر بعد از جراحی یک طرف بینی از طرف دیگر دارای ورم بیشتری باشد، باعث نامتقارن بودن آن می‌شود. اما اگر این عدم تقارن ناشی از تورم نباشد یعنی بینی شما نامتقارن است که این عارضه بیشتر در سوراخ‌های آن قابل مشاهده است.

یکی از عوامل مهمی که بعد از جراحی مورد توجه قرار می‌گیرد قرینگی سوراخ‌های بینی است که عدم تقارن آن‌ها بسیار ناراحت‌کننده است و جزء عوارض عمل بینی گوشتی به شمار می‌آید. این عارضه ناشی از فشار‌هایی است که حین جراحی به بینی وارد می‌شود.

از دیگر عارضه‌های جراحی بینی گوشتی سوراخ شدن تیغه داخلی است. در افرادی که دچار این عارضه می‌شوند، احتمال ایجاد عفونت بسیار بالاست و احساس درد و ناراحتی وجود دارد. همچنین باعث خونریزی می‌شود و تنفس را دچار مشکل می‌کند.

از دلایل ایجاد عفونت لمس و دستکاری کردن بینی، پانسمان نامناسب پس از جراحی و شستشوی نامناسب است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به راحتی می‌توان از این عارضه جلوگیری کرد.

از دست دادن حس بویایی به دلیل تورم بینی بعد از عمل، وجود ترشحات زیاد و التهاب آن است که باعث می‌شود سلول‌های عصبی بینی که بو را استشمام می‌کنند، رابطه خود را با مجاری بینی از دست بدهند. 

یکی دیگر از عوارض عمل دماغ گوشتی کاهش حس چشایی است. از آنجایی که حس بویایی و چشایی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند انسداد راه دماغ و گلو، مانع ورود مولکول‌های هوا به پشت گلو می‌شود و همین موضوع باعث کاهش حس چشایی بعد از جراحی می‌گردد.

یکی از عوارض عمل زیبایی بینی گوشتی، گرفتگی و مسدود شدن بینی است که از دلایل آن ایجاد تغییرات در بافت‌ و تورم در قسمت‌های داخلی و خارجی بینی است. این امر موقتی بوده و برطرف می‌شود.

با توجه به اینکه هنگام جراحی بینی تغییراتی روی ساختار استخوانی، بافت غضروفی و پوست آن ایجاد می‌شود، این امر موجب ایجاد درد می‌گردد که با خوردن مسکن برطرف می‌شود.

کلام آخر

از بین همه جراحی‌ها، عمل بینی گوشتی متقاضیان زیادی دارد. این نوع عمل به دلیل ضعیف بودن غضروف‌ها و پوست ضخیم بسیار سخت است و به مراقبت‌های زیادی نیاز دارد. با این وجود نتیجه نهایی عمل به تجربه و مهارت جراح و وضعیت اولیه بینی بستگی دارد. از جمله عوارض عمل بینی گوشتی می‌توان به پیچیدگی و زمان بر بودن، آسیب به سازه‌ها، کبودی، عفونت و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. تغذیه مناسب بعد از عمل بینی، درست خوابیدن و اجتناب از انجام کار‌های سنگین، مراقبت‌های بعد از عمل هستند که رعایت آن‌ها به طور چشمگیری باعث کاهش عوارض عمل بینی گوشتی می‌گردد. پس با رعایت نکات قبل و بعد از عمل و همچنین انتخاب یک جراح ماهر می‌توان عمل موفقیت‌آمیزی را تجربه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *