ماساژ بینی بعد از رینوپلاستی باید به خواسته جراح بینی و توسط خود جراح انجام شود. بعضی از جراحان اعتقاد دارند که ماساژ بینی بعد از عمل بینی موجب کاهش تورم می شود در حالی که جراحان دیگر معتقدند که ماساژ ممکن است نتیجه عکس داشته باشد یا به بینی آسیب برساند. به همین دلیل مهم است که دستورالعمل جراح بینی خود را دنبال کنید.

انواع-ماساژ-بینی

عمل بینی یکی از محبوب ترین جراحی زیبایی های جهان در چند سال اخیر بوده است. کسانی که جراحی می کنند به دنبال کسب یک نتیجه خوب از جراحی هستند. یکی از بخش های اصلی به دست آوردن نتایج خوب، مراقبت مناسب از بینی پس از جراحی است. برخی جراحان ماساژ دادن بینی را به عنوان مراقبت بعد از عمل توصیه می کنند در حالی که دکتر حامد عباسی ماساژ بینی بعد از عمل را توصیه نمی کند.

ماساژ بینی بعد از عمل

بعضی جراحان پس از عمل جراحی بینی به بیماران خود توصیه می‌کنند که اقدام به ماساژ بینی کنند. ماساژ بینی معمولا از چند هفته پس از عمل جراحی شروع می‌شود و معمولا با انگشتان اشاره هر دو دست و به شکل قرینه و با ایجاد یک فشار کم تا متوسط به استخوان بینی به مدت چند ثانیه و به دفعات توسط خود بیمار انجام می‌شود.
فلسفه این دسته جراحان طرفدار ماساژ بینی،کمک به بهبود فرم نهایی بینی و قرارگیری مطلوب‌تر استخوان بینی با ایجاد فشار است.
دکتر حامد عباسی به هیچ عنوان با ماساژ بینی بعد از عمل جراحی موافق نیست، به اعتقاد ایشان در جراحی بینی با تکنیکی که ایشان عمل جراحی انجام می‌دهند هر کاری که لازم باشد و امکان انجام آن وجود داشته باشد حین عمل و توسط جراح انجام می شود.
ماساژ یا هر دستکاری اضافه‌ای توسط بیمار می‌تواند با مخاطراتی مثل تغییر شکل ناخواسته بینی یا اختلالات تنفسی یا خونریزی همراه باشد.

البته تکنیک هایی که توسط جراحان مختلف استفاده می‌شود تفاوت‌هایی با هم دارند و واضح است که هر بیماری باید طبق نظر جراح خودش مراقبت‌های بعد از عمل را انجام دهد. در عمل های جراحی بینی دکتر حامد عباسی هیچ کاری بجز زدن چسب و شستشوی بینی بعد از عمل جراحی به عهده بیمار نیست.

درصورتی ماساژ بینی توصیه می شود که آموزش تکنیک ماساژ بینی پس از عمل بینی توسط خود جراح و یا دستیاران به بیماران داده شود. البته دکتر حامد عباسی به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی، ماساژ دادن بینی توسط بیمار را به هیچ وجه توصیه نمی کنند.

ماساژ بینی بعد از رینوپلاستی
ماساژ بینی بعد از رینوپلاستی

ماساژ زخم بینی بعد از جراحی بینی

تشکیل جای زخم و جوشگاه، واکنش طبیعی بدن برای ترمیم پوست بریده شده است. جوشگاه از کلاژن ساخته شده است که یک پروتئین بدن برای پرکردن اسکلت است. بدن لایه های ضخیم و فیبری کلاژن را برای بستن برش تولید می کند و این روند منجر به شکل گرفتن بافت اسکار یا همان جوشگاه می شود. 

اگر پوست شما ضخیم باشد ممکن است بافت اسکار بیش از حد ایجاد شود. در این صورت نه تنها نتیجه و فرم نهایی مورد انتظار پس از عمل حاصل نمی شود، بلکه در تنفس بیمار هم مشکلاتی به وجود آید. ماساژ زخم بینی بعد از جراحی بینی، بافت ضخیم و فیبری اسکار را مختل می کند و آن را کمتر آشکار می سازد البته ماساژ بینی کار ساده ای نیست و بهتر است در راین رابطه با جراح خود مشورت کنید.

آیا ماساژ بینی گوشتی با بینی استخوانی متفاوت است؟

ماساژ بینی بعد ازعمل بینی برای بینی استخوانی و گوشتی متفاوت است. ماساژ بینی استخوانی بعد از عمل بیشتر در قسمت استخوانی و فوقانی بینی انجام می‌شود و نحوه ماساژ بینی گوشتی بعد از عمل بیشتر در قسمت غضروف نوک و پره‌های بینی است. زیرا پره‌های بینی گوشتی نسبت به بینی استخوانی پهن‌تر است و ماساژ بعد عمل بینی گوشتی به کوچک‌تر کردن آن ممکن است کمک می‌کند البته بسیاری از جراحان باتجربه همچون دکتردکتر حامد عباسی ماساژ بینی را تایید نمی کنند زیرا معتقداند تمامی تغییرات لازم در اتاق عمل و هنگام جراحی بروی بینی اعمال شده است.

ماساژ-دادن-بینی

آیا ماساژ بینی بعد از عمل باعث کوچک شدن بینی میشود؟

علت ماساژ دادن بینی بعد از عمل کاهش تورم و فرم دهی صحیح به بینی است و نحوه ماساژ بینی بعد از عمل در نتیجه آن اهمیت زیادی دارد. ماساژ بینی بعد از عمل رینوپلاستی به رفع ایرادات و نواقص جزئی می‌پردازد.
معمولا آموزش ماساژ بینی بعد از عمل توسط خود جراح داده می‌شود و تعداد دفعات ماساژ برای شما مشخص می‌شود بنابراین ماساژ بینی به کوچک شدن آن کمکی نمی کند تنها ممکن است بر کاهش تورم تاثیر بگذارد.

درمان کجی بینی بعد از عمل با ماساژ

در صورتی که کجی بینی بعد از عمل به علت تورم باشد، ماساژ بینی می تواند کمک کند باشد ولی اگر کجی بینی بعد عمل به علت نوع عمل، انحراف تیغه و غیره باشد ممکن است با ماساژ برطرف نشود به همین دلیل به منظور معاینه باید حتما به بهترین جراح بینی تهران دکتر حامد عباسی مراجعه کنید.

کلام آخر

یکی از سوالاتی که از سوی بیماران بعد از جراحی بینی مطرح می شود، این است که آیا ماساژ بینی بعد از عمل بینی مفید است؟ همان طور که در طول متن اشاره شد، ماساژ بینی بعد از عمل به اعتقاد بعضی جراحان ممکن است باعث تسریع در کاهش ورم بعد از عمل می شود، البته این موضوع پایه و اساس علمی ندارد و تنها ماساژ دادن روی نقاط خاصی از بینی که جراح تشخیص می دهد که روی آن نقاط فشار باید وارد آورده شود، مجاز است.
در نهایت باید بگوییم که دکتر حامد عباسی جراح و متخصص گوش حلق و بینی به هیچ وجه ماساژ بینی بعد از عمل را توسط بیمار توصیه نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *