غضروف که یک بافت محکم و نرم تر از استخوان است کهبه عنوان یکی از اجزای اصلی داخل بینی و گوش محسوب می شود بنابراین تقویت آن به تسریع بهبود بیمار پس از جراحی بینی و جراحی گوش کمک می کند. در این مطلب انواع خوراکی ها و مواد غذایی غضروف ساز را برایتان آورده ایم با ما همراه باشید.

انواع خوراکی های غضروف ساز عبارت اند از :

1 . پرتقال و انار :

ویتامین C یکی از لازمه های ساخت کلاژن است و مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C به این امر کمک می کند. خوراکی های زیادی مانند کیوی ، فلفل قرمز ، کلم بروکلی و غیره سرشار از ویتامین C هستند اما مهمترین و بزرگترین منبع آن پرتقال است. سعی کنید روزانه حداقل یک عدد پرتقال و یا یک لیوان آب پرتقال طبیعی مصرف کنید.

انار یکی دیگر از میوه های غضروف ساز است که دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی می باشد. انار تاثیر زیادی در تولید مواد محافظ غضروف دارد بنابراین استفاده از آن را هرگز فراموش نکنید.

مواد غذایی غضروف ساز
مواد غذایی غضروف ساز

2 . چای سبز :

چای سبز یک نوشیدنی شگفت انگیز با خواص فراوان می باشد که یکی از آن ها ترمیم و بازسازی غضروف است. بسیاری از افراد از این نوشیدنی برای مواردی همچون چربی سوزی استفاده می کنند در واقع شما می توانید با مصرف چای سبز با یک تیر چند نشان بزنید. اگر چای خور هستید سعی کنید چای سبز را جایگزین چای سیاه کنید البته همان طور که زیاده روی در هر چیزی مضر می باشد مصرف بیش از حد چای سبز نیز نه تنها به شما کمک نکرده بلکه ممکن است سلامتتان را به خطر بیندازید.

3 . مواد غذایی غضروف ساز ( حبوبات ) :

یکی از عوامل اصلی تضعیف غضروف وجود التهاب است که مانع تولید کلاژن می شود بنابراین شما باید همواره از مواد غذایی مانند حبوبات که خاصیت ضد التهابی دارند استفاده کنید. همچنین پروتئین و اسید آمینه موجود در حبوبات باعث افزایش تولید کلاژن و بازسازی غضروف ها می شود.

 انواع ویتامین های غضروف ساز عبارت اند از :

ویتامین A :

این ویتامین می تواند رادیکال های آزاد در بدن را از بین برده و مانند یک آنتی اکسیدان عمل کند. مواد غذایی غضروف ساز و حاوی ویتامین A شامل گوجه ، کلم بروکلی ، هویج ، زرد آلوده ، گریپ فروت ، سبزیجات می باشد.

ویتامین C :

همانطور که اشاره کردیم ویتامین C یک امر مهم در تولید کلاژن است. از منابع اصلی این ویتامین می توان به پرتقال ، سیب زمینی ، انواع کلم ، سبزیجات ، گوجه اشاره کرد.

ویتامین D :

کلسیم به تقویت غضروف ها کمک می کند و ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم توسط بدن دارد. نور آفتاب ، ماهی ، کره گیاهی و لبنیات مهمترین منابع ویتامین D محسوب می شوند.

ویتامین K :

ماتریکس GLA نوعی پروتئین لازم برای رشد غضروف ها محسوب می شود که ویتامین K می تواند آن را در بدن فعال کند. برای جذب ویتامین K مواد غذایی همچون روغن زیتون و سبزیجات برگی مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *