تغییراتی که بر روی یک بینی قرار است هنگام جراحی ایجاد شود، با اعمال تغییرات در غضروف بینی انجام می شود. جراحی که بر روی غضروف انجام می شود با هدف مقاوم سازی بینی و تغییر شکل بخش هایی از آن انجام می شود.

اگر بیمار دچار افتادگی نوک بینی باشد، جراح با قرار دادن غضروف در بخش های پایینی بینی، ستون های محکمی در زیر بینی برای رفع افتادگی ایجاد میکند.

هنگامی که فردی تحت جراحی ترمیمی قرار می گیرد، نقش غضروف بسیار مهم و پر رنگ می شود. موفقیت جراحی بینی ترمیمی به میزان غضروف و کیفیت آن و در دسترس بودن غضروف بستگی دارد.

در افرادی که بعد از عمل جراحی دچار مشکلات تنفسی میشوند لازم است از غضروف برای باز کردن راه تنفسی استفاده گردد.

در این مطلب می خواهیم در رابطه با پیوند غضروف به بینی صحبت کنیم. گاهی اوقات پزشکان در عمل بینی یا جراحی ترمیمی بینی از غضروف یا گرافت برای فرم دهی و ترمیم بافت بینی استفاده می کنند. غضروف ها به صورت کلی به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند ، غضروف طبیعی را از بدن خود فرد معمولا از قسمت تیغه بینی ، دنده و لاله گوش برمی دارند در صورتیکه غضروف های مصنوعی با توجه به نیاز بیمار در آزمایشگاه های مخصوص ساخته می شوند.

انواع غضروف هایی که می توان استفاده نمود عبارت اند از :

1 _ غضروف هایی که از بدن خود فرد برداشته می شود و با توجه به سازگاری بیشتر بهترین گزینه می باشد.

2 _ غضروف هایی که از افراد مرگ مغزی شده برداشته و پس از میکروب زدایی به بینی بیمار پیوند می زنند ( در این روش ممکن است ویروس هایی مانند ایدز و بیماری های دیگر به بدن فرد منتقل شود ).

3 _ غضروف هایی از بدن حیوانات برداشته می شود ( در این نوع نیز احتمال انتقال بیماری های دامی بسیار بالا است ).

4 _ غضروف های مصنوعی که در آزمایشگاه ها ساخته می شوند ( در این روش احتمال ناسازگاری با بدن بیمار وجود دارد ).

اما سه منبع اصلی و مهم که جراح بینی از آن ها برای برداشت غضروف استفاده می کند عبارت اند از غضروف تیغه بینی، غضروف لاله ی گوش و غضروف دنده می باشند.

پیوند غضروف به بینی
پیوند غضروف به بینی

استفاده از غضروف در جراحی ترمیمی بینی :

احتمال استفاده از غضروف بینی در جراحی ترمیمی بینی بسیار بیشتر از عمل بینی اولیه می باشد چرا که در جراحی بینی اولیه می توان غضروف تیغه بینی را فرم داد و یا از آن در سایر نقاط بینی استفاده نمود اما پس از آن ممکن است غضروف های اضافی بیش از حد برداشته شده و یا ضعیف شوند که برای تقویت و بازسازی آن نیاز به غضروف اضافی می باشد. همچنین استفاده از غضروف در بینی های گوشتی نسبت به بینی های استخوانی متداول تر می اشد.

یکی دیگر از کاربردهای غضروف اضافی برای رفع افتادگی نوک بینی می باشد.

2 دیدگاه برای “پیوند غضروف به بینی

  1. hamide گفته:

    سلام آقای دکتر من صورتم پهن و به خاطر همین قبل از عمل به دکترم گفتم که اصلا نمی خوام نوک بینیم خیلی باریک بشه ولی متاسفانه این اتفاق افتاد و من از فرم بینیم راضی نیستم می خواستم بدونم آیا میشه با پیوند غضروف کمی نوک بینیم پهن تر بکنم؟

    • دکتر حامد عباسی گفته:

      سلام بله امکان پهن تر کردن نوک بینی با پیوند غضروف وجود دارد، بهتر است با همین فرم بینی کنار بیایید اما اگر قابل تحمل نیست و 1 سال از زمان جراحی بینی تان گذشته می توانید برای جراحی ترمیمی بینی اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *