زمانی یک یا چند بخش از گوش داخلی ، میانی و یا خارجی آسیب ببیند کم شنوایی ایجاد می شود که ممکن است برای یک یا هر دو گوش اتفاق بیفتد. در این مطلب انواع ، علل و روش های درمان کاهش شنوایی را برایتان آورده ایم جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این بیماری همراه ما باشید.

علل کاهش شنوایی چیست؟

1 . عفونت : سرخجه ، آنفولانزا ، سرخک ، اوریون و غیره

2 . بیماری های وراثتی : مهمترین عامل کاهش شنوایی است که ممکن است در بدو تولد یا حتی تا بعد از 20 سالگی خود را نشان دهد.

3 . ضربه : ضربه هایی مانند سیلی ، سوانح رانندگی برخورد شی با سر یا گوش می تواند به گوش آسیب بزند.

4 . سر و صدا : سر و صداهای بلند ، یکنواخت و طولانی مدت مانند گوش دادن به آهنگ با هندزفری ، سر و صداهای محل کار و غیره نیز از عوامل آسیب دیدن گوش هستند.

از دیگر عوامل کم شنوایی می توان به موارد زیر اشار کرد :

• عفونت گوش
  • آلرژی
  • سرماخوردگی
  • وارد کردن جسم خارجی به داخل گوش
  • عملکرد ضعیف لوله استاش
  • افزایش سن
کم شنوایی

انواع کم شنوایی عبارت اند از :

1 . انتقالی :

در این مدل بیماران به دلیل احساس انسداد و پری در گوش صدای خود را بلند تر از حالت عادی حس کرده و همین امر موجب آرام صحبت کردن آن ها می شود. علت نوع انتقالی آسیب ناشی از گوش میانی یا خارجی است که البته می توان آن را با دارو یا عمل جراحی درمان کرد.

2 . حس عصبی :

زمانی که در درون مغز یا گوش داخلی مشکلی به وجود بیاید عصب دهلیزی حلزونی آسیب دیده و کاهش نوایی نوع حس عصبی به وجود می آید. این مدل شایع ترین نوع کم شنوایی است که متاسفانه با دارو درمان نمی شود اما می توان با استفاده از سمعک تا حد زیادی میزان شنوایی گوش را بهبود داد.

3 . آمیخته :

و اما نوع آمیخته بر اثر ترکیب دو مدل قبلی ( انتقالی و حس عصبی ) به صورت همزمان ایجاد می شود.

4 . مرکزی :

زمانی که به بافت های مغزی آسیب برسد نوع مرکزی ایجاد می شود که این دسته از بیماران باید برای بهبود شنوایی خود از سمعک استفاده کنند.

2 دیدگاه برای “کم شنوایی چیست؟

1. طاهره سولتی گفته:

سلام آقای دکتر من تو محل کار دائم هنزفری تو گوشمه و مدتی که صداها را به وضوح نمی شنوم یعنی احساس میکنم گوشام داره سنگین میشه ممکن مشکل کم شنوایی داشته باشم؟

• دکتر حامد عباسی گفته:

سلام اگر سایر علائم را نیز داشته باشید احتمالش بالاست اما برای تشخیص قطعی باید به صورت حضوری معاینه شوید