در این مطلب می خواهیم در رابطه با کوچک کردن شاخک های بینی که یکی از مهمترین عمل های بینی محسوب می شود صحبت کنیم. در دو طرف بینی قفسه هایی وجود دارد که شاخک بینی نام دارد. شاخک های وسطی و پایینی جزء شاخک های اصلی به شمار می روند. هنگامی که فرد سرما می خورد و یا دچار آلرژی می شود شاخک ها به دلیل ورود حجم زیادی از خون جهت مبارزه با عفونت ها بزرگ می شوند که در این شرایط مانند پولیپ بینی مسیر تنفس تنگ شده و فرد به سختی نفس می کشد.

وظایف شاخک های بینی چیست؟

شاخک ها در بینی کارهای بسیار مهمی را انجام می دهند. آنها اکسیژن دریافتی را گرم کرده سپس به شش ها می فرستند. همانطور که اشاره کردیم شاخک ها وظیفه مبارزه با عفونت های ناشی از سرماخوردگی و آلرژی را بر عهده دارند که این کار توسط میلیون ها مژک روی شاخک ها انجام می شود. از دیگر وظایف شاخک ها فراهم کردن محیط مناسب برای گلبول های سفید خون و جمع آوری باکتری های لیزوزیم ( وظیفه باکتری های لیزوزیم مبارزه با عفونت ها می باشد ) می باشد. در کل شاخک ها جریا هوای ورودی را کنترل می کنند.

علائم بزرگی شاخک های بینی چیست؟

تورم و گرفتگی بینی از علائم بزرگ شدن شاخک ها هستند که با معاینه پزشک به راحتی قابل تشخیص می باشد در برخی از موارد ممکن است پزشک برای بررسی بیشتر و بهتر نیاز به عکس ( این عکس ها توسط اشعه ایکس تهیه می شوند ) داشته باشد.

کوچک کردن شاخک های بینی

روش های اصلاح شاخک های بینی عبارت اند از :

1 _ دارو درمانی :

درست است که بزرگی شاخک های بینی مشکلاتی از قبیل تنگ شدن مسیر تنفس را به وجود می آورد اما اولین روش درمان از بین بردن آنها نمی باشد چرا که این کار مشکلاتی مانند خشکی ، سوزش و پوسته پوسته شدن بینی را به همراه خواهد داشت. بنابراین ابتدا پزشک سعی می کند با تجویز دارو شاخک های بینی را کوچک کند و در صورت جواب ندادن از روش جراحی استفاده می کنند.

2 _ جراحی شاخک های بینی

یکی دیگر از روش های کوچک کردن شاخک های بینی جراحی می باشد که با تکنیک های مختلفی انجام می شود.

تکنیک اول : در این روش جراح قسمت کوچکی از شاخک ها را به گونه ای که آسیب زیادی به مژک ها وارد نشود برمی دارد. برش شاخک ها به موقعیت آن ها بستگی دارد به عنوان مثال در برخی موارد شاخک وسطی مسیر تخلیه سینوس ها را سد کرده است.

تکنیک دوم : یکی دیگر از روش های جراحی شاخک های بینی کاهش زیر مخاطی شاخک ها است جراح با ایجاد یک برش پوست شاخک ها را که لایه مخاطی نام دارد بالا می کشد تا بتواند استخوان اضافی حذف و شاخک ها را از تیغه ی وسط بینی جدا کند. در این روش به مژک ها آسیبی نمی رسد.

تکنیک سوم :

اصلاح شاخک های بینی به وسیله اسید و لیزر نیز انجام می شود. در این روش مژک ها از بین می روند که در این صورت دیگر مژک های کاربردی برای بیمار نخواهند داشت. علاوه بر آسیب دیدن مژک ها حتی اشعه لیزر می تواند به زیر مخاط نیز نفوذ کند.