شاید تا به حال اسم گوش گل کلمی و یا هماتوم گوش را نشنیده باشید اما حتما آن را در گوش کشتی گیران دیده اید ، این اتفاق بر اثر جمع شدن خون و مایعات میان غضروف ایجاد می شود. نه تنها کشتی گیران و رزمی کاران بلکه تمامی افراد ممکن است بر اثر یک ضربه شدید دچار این مشکل شوند که در صورت تخلیه به موقع خون گوش به حالت عادی برمی گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

چگونه می توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد؟

با توجه به اینکه ورزشکاران رشته هایی همچون واترپلو ، بوکس ، کشتی بیشتر از سایر افراد در معرض خطر هستند بهتر است هنگام مسابقه از محافظ سر و گوش استفاده کنند. محافظ هر شخص باید متناسب با اندازه و فرم گوشش باشد در غیر این صورت همان مخافظ باعث ایجاد هماتوم گوش می شود.

گوش گل کلمی چگونه درمان می شود؟

هنگام آسیب دیدگی ابتدا مقداری یخ را بر روی محل آسیب دیده می گذارند سپس پزشک برای تخلیه خون از یکی از روش های زیر استفاده می کند.

تخلیه خون با سرنگ :

در این روش پزشک تنها با استفاده از یک سرنگ خون جمع شده را تخلیه می کند. این کار به سرعت انجام شده و فرد نیز درد کمی را احساس می کند اما احتمال برگشت هماتوم وجود دارد.

گوش گل کلمی
گوش گل کلمی

تخلیه خون با ایجاد شکاف :

اما در روش ایجاد شکاف که تحت بیحسی انجام می شود ، ابتدا پزشک با استفاده از چاقوی مخصوص یک شکاف طولی ایجاد کرده سپس تمامی خون مردگی و مایعات جمع شده را بیرون کشیده و در نهایت بخیه می زند. احتمال برگشت هماتوم در این روش کمتر از روش قبلی است اما با توجه به ایجاد شکاف عوارض جانبی بیشتری دارد.

نکته :

در روش تخلیه خون با ایجاد شکاف احتمال بروز عفونت گوش وجود دارد بنابراین هر سه روز یک بار پانسمان خود را تعویض کرده و آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک را به صورت مرتب مصرف کنید.

پس از گذشت هفت روز باید برای کشیدن بخیه ها نزد پزشک بروید همچنین رفع ورم و کبودی گوش نیز ممکن است تا 14 روز طول بکشد بنابراین نگران نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *