شکستگی بینی
جراحی سینوس

پولیپ بینی

پولیپ بینی رشد مخاط حفره بینی و سینوس های اطراف بینی به شکل برجستگی صورتی کم رنگ است که اغلب با آلرژی و گاهی با آسم همراه است .

پولیپ های کوچک اغلب بدون علامت هستند و نیاز به درمان هم ندارند . در مواردی که پولیپ بزرگ شود علائمی ایجاد می شود که این علائم بر اثر انسداد در دهانه سینوس و انسداد حفره بینی ایجاد می شود . نباید پولیپ بینی را با بزرگی شاخک های تحتانی بینی که معمولا ثانویه به انحراف بینی به وجود می آید ، اشتباه گرفت . بر خلاف پولیپ شاخک های بزرگ شده ، در لمس حس دارند و فشار روی آنها باعث ایجاد درد می شود .

علائم پولیپ بینی

• انسداد بینی
  • احتقان و گرفتگی بینی
  • عطسه
  • ترشح ته حلق
  • درد صورت
  • آبریزش بینی
  • کاهش حس بویایی
  • از دست رفتن حس بویایی
  • خارش اطراف چشم
  • و عفونت سینوزیت مزمن از جمله علایم پولیپ بینی است

پولیپ بینی

بسیاری از بیماران دچار پولیپ بینی ، علائم آلرژی از قبیل عطسه ، آبریزش و گرفتگی بینی دارند . تعدادی از این بیماران علائم آسم تنفسی هم پیدا میکنند . درصد کمی هم از بیماران دچار پولیپ بینی ، حساسیت شدید به آسپرین دارند .

بدلیل تجمع مایع داخل سینوس ها بر اثر انسداد دهانه خروجی سینوس ها ، سینوزیت مزمن یافته شایعی در بیماران مبتلا به پولیپ است .

راه های درمان

درمان به دو بخش درمان دارویی و درمان جراحی تقسیم می شود . اکثر بیماران به درمان دارویی پاسخ می دهند و بیماری آنها کنترل می شود ولی به طور کامل درمان نمی شوند بنابراین ممکن است این بیماران برای مدت قابل توجهی نیاز به مصرف دارو داشته باشند .

جراحی در مورد پولیپهای وسیع ، که به درمان دارویی پاسخ نمی دهند قابل انجام است و عمدتا به وسیله آندوسکوپ ، پولیپها تخلیه می شوند . درمان جراحی نیز احتمال عود دارد . بنابراین بیشتر این بیماران هم ، باید پس از جراحی از دارو استفاده کنند .