خروپف و جراحی بینی گاهی بی ارتباط نیستند ، هر چند که مشکلات مربوط به بینی عامل اصلی خرخر شبانه نیست اما ما تمامی موارد را بررسی می کنیم .

تعدادی از مراجعین جهت جراحی بینی ممکن است دچار خروپف قبل از عمل باشند و سوالشان این است که آیا خرخر شبانه آنها پس از عمل انحراف بینی یا جراحی زیبایی بینی برطرف می شود؟

از طرفی بسیاری از متقاضیان عمل جراحی بینی نگرانند که نکند پس از عمل بینی دچار خروپف و علایم انسداد بینی شوند.
در این نوشته سعی می شود که به پرسش این دو دسته پاسخ داده شود.

خروپف به دلیل عبور هوا از مجاری هوایی فوقانی تنگ شده ایجاد می شود. منظور از مجاری هوایی فوقانی در این مورد؛ حفره بینی، حفره حلق و حنجره است و عواملی که باعث تنگ شدن مجاری می شوند متعدد هستند.

تعدادی از این علل عبارتند از انحراف بینی، توده های داخل بینی، پولیپ بینی، چاقی، بزرگی لوزه ها، شل بودن کام نرم، زبان کوچک و بافت های نرم اطراف آن، کوتاه بودن فک تحتانی یا بزرگی زبان و …

در بسیاری از موارد فرد دچار خروپف، دو یا چند تا از این دلایل را همراه با هم دارد. مثلا هم انحراف بینی دارد و هم چاق است و هم فک تحتانی کوتاهی دارد و باید به فکر جراحی فک نیز بود . .

خرخر شبانه
خرخر شبانه

به همین دلیل در صورتی که اقدام به عمل جراحی بینی کند مشکل او ممکن است کاهش یابد ولی برطرف نخواهد شد. این فرد ممکن است نیاز به جراحی های دیگر جهت اصلاح سایر مشکلات ایجاد کننده خروپف داشته باشد.

اگر کسی تصمیم به عمل جراحی بینی داشته باشد تا چه حد باید انتظار پدید آمدن خروپف به عنوان عارضه عمل جراحی را داشته باشد؟

حقیقت این است که چنین عارضه ای ممکن است به دلیل کوچک کردن بیش از حد بینی، عدم بازسازی تیغه وسط بینی حین عمل جراحی، جمع نکردن شاخک های تحتانی بینی و در یک کلام جراحی خشن و بی ملاحظه پدیدار شود که گاهی اوقات اصلاح ثانویه آنها بسیاری مشکل خواهد بود.

در صورتی که جراح با تجربه و ظریف کار باشد و به بافت های بینی احترام بگذارد، احتمال ایجاد این عوارض بسیار اندک است.

خروپف و جراحی بینی
خروپف و جراحی بینی

امروزه با انجام جراحی مدرن بینی، بیشترین تاکید ما بازآرایی و بازسازی ساختارهای ضعیف بینی است و در بسیاری از موارد باید انتظار بهبود تنفس از راه بینی و کاهش خرخر را داشت نه اینکه خروپف ایجاد شود یا که بخواهد تشدید شود.

در یک کلام خروپف بیماری که قبل از عمل این مشکل را داشته ممکن است با جراحی بینی به طور کلی از بین نرود و از طرف دیگر با پیشرفت های بدست آمده در زمینه جراحی بینی امروزه قابل قبول نیست که پس از جراحی بینی خروپف ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *