آمار عمل بینی در ایران موضوع بحث محافل بسیاری شده و ما در این مطلب به آن می پردازیم .

آیا واقعا ایران بیشترین تعداد جراحی بینی را در دنیا دارد؟

همه ما در سال های اخیر بارها و بارها در رسانه ها دیده و شنیده ایم که ایران را پیشتاز جراحی بینی در دنیا عنوان داشته اند به طوری که ایران دارای بهترین جراح بینی در جهان بشمار می رود.

آیا این اعداد و ارقام صحیح هستند ؟ این ادعا از کجا آمده است ؟

بیشتر جستجوها نهایتا به مقاله ماه مارس 2013 روزنامه گاردین باز می گردد .

در چند سطر این مقاله نه چندان طولانی ، همه آنچه که از نظر نویسنده باید گفته می شد آمده است : ملاحظات مذهبی ، مساله حجاب ، طلاق ، صیغه ، فقدان مهارت پزشک جراح ، اعمال جراحی زیبایی در دولتمردان و خانواده هایشان و حتی مشکلات تنفسی و بویایی بعد از عمل جراحی بینی !

بارزترین نکته این مقاله که مکررا مورد استناد قرار گرفته است ، آمار 200000 عمل جراحی زیبایی بینی در سال از قول روزنامه اعتماد است .

آمار عمل بینی در ایران توسط روزنامه اعتماد از کجا آمده است ؟

روزنامه اعتماد در شماره 2542 خود در آبان 92 در مقاله ای کوتاه ، ادعای دویست هزار نفری خود را اینگونه مطرح می کند : تعداد عمل های جراحی زیبایی بینی در ایران ، رتبه اول جهانی را از آن خود کرده است .

هرچند که این رتبه در هیچ جدول و فهرستی ثبت نشده و هیچ یک از متخصصان جراحی زیبایی هم قادر به اثبات این واقعیت نیستند . بعید می دانم بازی با کلمات و به کار بردن واژه هایی مثل تخمین نزدیک به یقین، مخاطب دقیق را قانع کند که این اعداد لزوما واقعی هستند .

آمار عمل بینی در ایران
آمار عمل بینی در ایران

در مورد ارقام بین المللی اعمال جراحی زیبایی غالبا دو مرجع مورد استناد قرار گرفته اند . منبع اول آمار جامعه جراحی زیبایی پلاستیک آمریکا ASAPS است که در وبسایت خود آمار مربوط به اقدامات جراحی زیبایی در ایالات متحده را از سال 1997 ارایه کرده است .

به عنوان مثال بر اساس آمار های این مجموعه در سال 2014 حدود 145000 جراحی زیبایی بینی در آمریکا انجام شده است . منبع دوم ، آمار جامعه بین المللی جراحی پلاستیک زیبایی ISAPS است .

در گزارش سال 2014 این مجموعه که به صورت تخمینی و مبتنی بر پرسشنامه تهیه شده است موارد اعمال جراحی زیبایی بینی در ایران در رتبه چهارم کشورهای فهرست شده و حدود 37000 مورد برآورد شده است که با سایر اعداد ادعایی فاصله بسیاری دارد .

بیشتر گزارش های آمار عمل بینی در ایران با سو گیری قابل توجهی نوشته شده و انواع و اقسام اغراض سیاسی و اقتصادی در پس آن هدف گرفته شده است .

فارغ از اینکه نژاد و فرم بینی ایرانی با بینی اروپایی و آمریکایی مشابه نیست و میزان نیاز به عمل جراحی بینی در ایران با این کشور ها هم مقایسه درستی نیست .

جالب اینکه بر اساس داده ها از هر 5 زن کره ای یک نفر عمل جراحی زیبایی انجام داده اند و در بسیاری از رسانه ها از نظر سرانه اعداد جراحی های زیبایی برزیل و کره جنوبی در صدر قرار دارند .

به نظر می رسد تا زمانی که آمار رسمی از سوی مراجع دولتی درباره تعداد جراحی های زیبایی اعلام نشود باید از دامن زدن به انتشار این آمار های اثبات نشده خودداری کنیم .

منبع: آوای دوست، نشریه تخصصی انجمن علمی گوش و حلق و بینی، دوره جدید، شماره 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *