اگر قرار است جراحی زیبایی یا پلاستیک مانند جراحی بینی انجام دهید یا در حال بررسی و جست و جو در مورد آن هستید، بهتر است بدانید که عوارض جانبی جراحی زیبایی و احساساتی برای آماده شدن برای اینگونه جراحی ها وجود دارد. در حالی که بیهوشی به خودی خود می تواند برای برخی از افراد مشکل ایجاد کند، اما ممکن است بعد از جراحی مقداری درد ، خونریزی ، زخم یا حتی عفونت را نیز تجربه کنید. برای تعداد کمی از افراد بدشانس، هماتوم ، سروما یا ترومبوز نیز ممکن است رخ دهد.

جراحی های زیبایی و پلاستیک در حال افزایش است. جذابیت جراحی پلاستیک برای بسیاری از افراد غیرقابل انکار است. آنچه باید در مورد جراحی زیبایی بدانید این است که، علی رغم تمام اقدامات احتیاطی که شما یا حتی پزشک می تواند انجام دهد، هنوز برخی از عوارض جانبی جراحی زیبایی وجود دارد که در صورت عدم مراقبت می تواند باعث ناراحتی یا مسائل جدی تری شود.

عوارض جانبی جراحی زیبایی چیست؟

عوارض جانبی بیهوشی

وقتی برای انجام عمل جراحی پلاستیک مجبور شوید تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید، ذهن شما احتمالاً به همه چیزهایی که ممکن است اشتباه پیش بیایند، فکر می کند. این اتفاق عادی است در حقیقت، روانپزشکان می گویند که حدود 30 درصد افراد حتی ممکن است از بیهوشی بیشتر از خود جراحی ترس داشته باشند! خبر خوب این است که عوارض شایع بیهوشی موقتی است و طی چند ساعت از بین می رود.

صرف نظر از اینکه، عوارض جانبی ناخواسته ناشی از جراحی پلاستیک وجود دارد و نادر است، اما تنها با انتخاب بهترین جراحان زیبایی و بیهوشی دارای مجوز در یک مرکز معتبر، می توانید از رخ دادن این عوارض نیز جلوگیری کنید.

عوارض جانبی بیهوشی عبارت اند از :

• گیجی
  • بسیار احساسی بودن
  • رفتار بسیار نمایشی اغراق آمیز
  • لرز / احساس سرما
  • سرگیجه

معمولاً ضعف در سلامت، بیماری، پیری، سیگار کشیدن یا چاقی باعث ایجاد عوارض ناشی از بیهوشی می شود.

درد یا بی حسی

اگر شما تحت عمل جراحی بینی، لیپوساکشن یا برداشتن شکم هستید ، انجمن جراحان پلاستیک درباره بی حسی احتمالی و درد مداوم به عنوان یک عارضه جانبی به بیماران هشدار می دهد. درباره این مورد با پزشک خود مشورت کنید و آن ها ممکن است داروی مسکن مناسبی را به شما پیشنهاد دهند. می توانید با مراقبت در منزل و تکنیک های طبیعی کنترل درد از دچار شدن به این عوارض جلوگیری کنید.

عوارض جانبی جراحی زیبایی چیست؟

جای زخم

زخم ها یکی دیگر از عوارض جانبی جراحی زیبایی و پلاستیک است، اما اگر جراح شما مهارت کافی را داشته باشد و روند جراحی طبق برنامه انجام شود، مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند. اگر جراحی به خوبی پیش نرود، ممکن است در نهایت با زخمی روبرو شوید که به درستی بهبود نیافته یا جای زخم به صورت نامطلوبی روی بدن باقی بماند. یکی دیگر از عوارض جانبی و نامطلوب احتمالی، جای زخم هایپرتروفیک است که منجر به ایجاد زخم های قابل مشاهده و افزایش زخم ها می شود و می تواند باعث خارش شود و حتی برای فرد دردناک باشد.

خونریزی

اگر فردی دارای اختلال خونریزی قبل از انجام جراحی زیبایی باشد، پس از جراحی، احتمال دچار شدن به خونریزی در فرد، چهار برابر می شود.

از آنجا که جراحی پلاستیک در پایان، نوعی جراحی است، کمی خونریزی در اینگونه جراحی ها طبیعی است. با این حال، در برخی موارد، خونریزی بیش از حد می تواند خطرناک باشد. مراقب علائم خونریزی داخلی پس از جراحی باشید. یک مطالعه در مورد روش های جراحی زیبایی و پلاستیک از سال 2008 تا 2013 نشان داد که حدود 2/1 درصد بیماران دچار عوارض خونریزی شده اند. خونریزی داخلی می تواند باعث درد در محل جراحی، حالت تهوع، استفراغ ، رنگ پریدگی، تشنگی شدید، تورم در شکم شود. خونریزی داخلی را به عنوان یک فوریت پزشکی بدانید و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

عفونت

اگرچه پزشک و تیم پزشکی برای به حداقل رساندن خطر عفونت قبل ، حین و بعد از جراحی همه کارهای مورد نیاز را انجام می دهند، اما عفونت هنوز هم یکی از  عوارض جانبی جراحی زیبایی و پلاستیک و یا هر عمل جراحی دیگر است که باید از آن آگاه باشید. برخی از عفونت ها ممکن است به دلیل قارچ ها، ویروس ها و مایکوباکتریوم ها ایجاد شوند که سعی دارند از طریق زخم جراحی وارد بدن شما شوند. بسته به ماهیت عفونت (داخلی یا خارجی) و شدت آن، پزشک یک دوره درمانی را به شما پیشنهاد می کند.

آسیب عصبی

آسیب عصبی ممکن است باعث از دست دادن احساس یا سوزن سوزن شدن بدن بعد از یک عمل جراحی پلاستیک شود. اگرچه آسیب عصبی خیلی شایع نیست، اما ممکن است هنگام انجام جراحی های  زیبایی صورت، آسیب عصبی موقتی یا دائمی را تجربه کنید.

هماتوم یا تجمع خون در زیر پوست

طبق یک تحقیق که 130،000 نفر را تحت عمل جراحی زیبایی قرار داده است ، مردان بیش از زنان در معرض خطر هماتوم قرار دارند. کسانی که تحت روش های ترکیبی جراحی های زیبایی قرار می گیرند نیز بیشتر دچار هماتوم می شوند.

هماتوم پس از یک عمل جراحی زیبایی از جمله عوارض شایع یا عوارض جانبی جراحی زیبایی ناخواسته است که باید مراقب آن باشید. این بسته های خونی که در زیر پوست شما جمع می شوند، ممکن است در محل جراحی، به صورت یک کبودی بزرگ به نظر برسند. هماتوم معمولاً حدود 7 تا 10 روز پس از عمل ظاهر می شوند و اغلب خود به خود نیز برطرف می شوند، ولی اگر این اتفاق نیفتاد، ممکن است لازم باشد پزشک برش جراحی را دوباره باز کرده و با جراحی، آن را  تخلیه کند.

کدام یک از عوارض جانبی جراحی زیبایی نادر است؟

تورم و درد ناشی از سروما

سروما زمانی اتفاق می افتد که مایعی شفاف زیر پوست شما جمع شود و به همراه  تورم و غالباً درد  برای شما است. سروما در هفته دوم پس از عمل، و اغلب بعد از عمل مانند جراحی برداشتن شکم یا ماستکتومی ایجاد می شوند. این عوارض ممکن است منجر به عفونت شود و معمولاً با تخلیه آن به کمک سوزن توسط پزشک با آن ها مقابله می شود.

لخته شدن خون

جراحی پلاستیک نیز ممکن است در موارد کمی باعث لخته شدن خون در بدن شود که می تواند خطرناک باشد. ممکن است که لخته ها در رگ های عمیق پاها، کشاله ران یا بازو ایجاد شوند. این مشکل زمانی بوجود می آید که این لخته ها از این محل ها جدا شده و به سمت ریه های شما هدایت می شوند و باعث آمبولی ریه می شوند که می تواند کشنده باشد. اما اجازه ندهید لخته شدن خون  شما را وحشت زده کند و به یاد داشته باشید که این اتفاق نادر است.

عوارض جانبی روانشناختی و عاطفی جراحی پلاستیک

بسیاری از این عوارض جانبی جراحی زیبایی و پلاستیک ممکن است به نوع جراحی شما و علت نیاز شما به جراحی و همچنین برداشت شما از نتیجه جراحی بستگی داشته باشد. اگر همه چیز خوب پیش برود و شما از نتایج راضی باشید، این تفکر می تواند به عنوان بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند. در طرف مقابل، ممکن است دچار اضطراب یا افسردگی شوید، به خصوص اگر انتظارات غیر واقعی از نتایج داشته باشید و یا به نتایج دلخواه خود نرسید. داشتن سابقه قبلی اضطراب و افسردگی ، شما را مستعد ابتلا به افسردگی می کند.

برخی از افراد پس از جراحی پلاستیک با مشکلاتی روبرو می شوند،از جمله  از نظر اجتماعی منزوی می شوند، با اطرافیان خود مانند خانواده با مشکلاتی روبرو می شوند. فرد ممکن است با خشونت با پزشک و کارمندان کادر پزشکی برخورد کند و یا به رفتارهای خود تخریبی روی آورند. حتی ممکن است برخی از افراد خودکشی کنند. به همین دلیل ارزیابی روانشناختی قبل از جراحی بسیار مهم است.