یکی از حساس ترین قسمت های بدن انسان بینی است. گاهی اوقات به دلایل نامشخص بینی ما شروع به خارش می کند و می تواند بسیار عذاب آور باشد اما این مشکل به آسانی و سریعا درمان می شود. یکی از مهم ترین دلایل خارش بینی آلرژی است.گرد و غبار، تغییرات فصلی می توانند سبب آلرژی گردند. دلایل خارش بینی و حساسیت بینی را در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

جلب است بدانید خارش بینی بسیار شایع است و در 38 درصد موارد در کمتر از یک روز درمان می شود.

علل و دلایل خارش بینی

از علل خارش بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. وجود جسم خارجی درون بینی : این خطر بیشتر در کودکان وجود دارد. بچه ها به طور طبیعی کنجکاو هستند و اغلب تعجب می کنند که اجسام چطور کار می کنند. معمولا این پرسش را با سوال کردن یا کشف جهان اطراف خود نشان می دهند. یکی از خطراتی که ممکن است در اثر این کنجکاوی اتفاق بیفتد این است که کودک شما ممکن است اشیاء خارجی را به دهان، بینی یا گوش هایش فرو کند. اگر جسمی بسیار کوچک وارد بینی شده باشد علائم اولیه خارش است. یک شیء گیر کرده می تواند صدای سوت را به هنگام تنفس ایجاد کند .
  2. رینیت : رینیت التهاب حفره بینی است. دلیل آن می تواند آلرژی یا غیر آلرژی باشد. همچنین می تواند دلیل عفونی داشته باشد. رینیت آلرژیک زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما یک آلرژن را تشخیص می دهد و سپس یک واکنش آلرژیک ایجاد می کند. تشخیص رینیت غیر آلرژی نیاز به تحقیق بیشتری دارد. این مشکل توسط آلرژن ها ایجاد نمی شود و گاهی اوقات ناشی از مشکلات ساختاری در حفره بینی، مانند تومور یا باریک بودن مجاری بینی است. در برخی موارد حاد و شدید ممکن است نیاز باشد برای برطرف کردن این مشکل جرحی بینی برای بیمار انجام شود. جراحی بینی به عنوان آخرین روش درمانی به بیمار پیشنهاد می‌شود.
  3. فیبروم پوست بینی : یک برآمدگی پوستی رایج از علل ناشناخته است که اغلب در زنان رخ می دهد. خارش و حساسیت به لمس برای این مشکل وجود دارد .
  4. نیش پشه : این اتفاق باعث خارش پوست می شود. اگر بد اقبال باشید و پشه بینی شما را نیش زده باشد، این ناحیه دچار حساسیت و سوزش می شود.
    گزینه های درمان عبارتند از شستن جای نیش و استفاده از کمپرس یخ یا داروهای موضعی برای از بین بردن حساسیت .
  5. خارش معمولی پوست بینی : تعدادی علل طبیعی برای حساسیت وجود دارد، به این معنی که علت مرتبط با بیماری نیست و به طور جدی پوست آسیب ندیده است.
  6. خشک شدن بینی: شایع ترین دلایل خارش بینی طبیعی، خشک شدن پوست بینی می باشد. دلیل آن می تواند شستشوی زیاد صورت با صابون و کم شدن میزان چربی طبیعی پوست باشد. یائسگی به علت تغییرات هورمونی پوست را خشک می کند.
دلایل خارش بینی
دلایل خارش بینی

درمان خارش بینی

برای درمان دلیل خارش بینی بهتر است با جراح و متخصص گوش و حلق و بینی مشورت نمائید تا پزشک متخصص با تشخیص درست و ارائه درمان مناسب شما را یاری نماید. از جمله روش های درمان خارش بینی شامل موارد زیر می شود:

شستشوی بینی

روزانه یک مرتبه شستشوی بینی انجام دهید. در صورتی که عامل خارش بینی، عفونت سینوس ها یا خشکی بینی باشد، شستشوی بینی می تواند خارش بینی را رفع نماید.

اسپری بینی 

استفاده از اسپری بینی سبب تمیز و مرطوب شدن مجاری بینی می شود و به این ترتیب خشکی بینی کاهش یافته و از بین می رود.

دوری از محرک ها 

جمله عوامل حساسیت زا، تغییرات فصلی و نگهداری حیوانات خانگی می باشند. با دوری کردن از این عوامل آلرژی زا (گرد و خاک، گرده گیاهان و موی حیوانات) و همچنین استفاده کردن از تهویه مطبوع در منزل می توان از بروز این عارضه جلوگیری کرد.

مصرف داروهای ضد آلرژی

اگر خارش بینی به علت آلرژی فصلی باشد استفاده از دارو به صورت موقت مشکل را بهبود می بخشد اما لازم است که سعی شود تا عامل ایجاد عارضه از ریشه درمان و برطرف شود.

کلام آخر

خارش بینی فقط به عواملی که ذکر کردیم محدود نمی شود. بسیاری از دلایل دیگر، مانند تغییرات هورمونی در دوران بارداری و نوجوانی، تغییرات ناگهانی دمای هوا و رطوبت هوا، عوارض جانبی برخی داروها، برخی از عطرها و مواد شوینده یا مواد شیمیایی می توانند باعث ایجاد دلایل خارش بینی شوند. سعی کردیم در این مقاله موارد کاربردی را برای شما بیان کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *