علت چرب شدن بینی و راه های پاکسازی و تخلیه چربی پوست بینی در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد. غدد چربی پوست یا غدد سباسه ، غددی میکروسکوپی در پوست بوده که یک ماده روغنی به نام سبوم (چربی) تولید می‌کنند . غدد چربی یا سباسه در بیشتر سطح بدن جای دارند به گونه ای که حدود ۱۰۰ غده در هر سانتی متر مربع در پوست وجود دارد .

طبق بررسی های عمل آمده و گفته متخصصان ، این غدد چربی نقش بسیار زیادی در زیبایی و سلامت پوست دارند . ترشح کم این غدد باعث خشکی پوست و ترشح بیش از حد آن نیز می‌تواند عوارضی مانند جوش روی بینی یا آکنه را ایجاد کند .

پس می توان نتیجه گرفت افرادی که بینی چربی دارند دارای غدد چربی فعال در ناحیه پوست بینی خود هستند . البته این نتیجه گیری فقط از سوی ما نیست زیرا طبق گفته موسسه تحقیقات آکنه ،مکان شایع برای تجمع چربی در دو طرف بینی می باشد .

توجه !!  غدد سباسه را با غده های چربی زیر پوستی یا لیپوم یکی ندانید ، ترشح زیاد چربی در ناحیه بینی ممکن است منجر به پوست چرب و یا جوش شود اما لیپوم توده ای خمیری در زیر پوست است که با دست احساس می شود .

علت چرب شدن بینی

علت چرب شدن بینی

در ادامه راهکار هایی را برای خلاص شدن از چربی پوست بینی ارائه می دهیم .

راه های پاکسازی بینی چرب

  • شستن صورت : چربی سطح پوست را می توان با شستن روزی دوبار صورت با صابون کنترل کرد ، تجمع چربی خود باعث بروز جوش می شود .
  • ماسک لیمو ترش : آب لیمو ترش را به پنبه آغشته کرده و به پوست بینی بمالید ، پس از 20 دقیقه می توانید بینی خود را با پنبه آغشته به گلاب پاک کنید .
    آب لیمو دارای خواص اسیدی می باشد و مانع اثرات سبوم و یا چربی می شود .
  • ماسک سفیده تخم مرغ : سفیده تخم مرغ را با آب لیمو ترش مخلوط کرده و روی پوست بینی قرار دهید .
  • لوازم آرایش مناسب : از یک پاک کننده مخصوص پوست چرب برای پاک کردن پوست بینی استفاده کنید . کرم های آرایشی و ضد آفتاب خود را فاقد چربی انتخاب کنید .

نکته : اگر چربی بینی با راه حل های گفته شده کنترل نشد ، علت چرب شدن بینی می تواند به خاطر اختلال در عملکرد هورمون ها باشد ، در این صورت لازم است با یک پزشک مشورت کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *