آنفلوانزا

آنفلوانزا بیماری ویروسی است که در فصول سرد سال(پاییز و زمستان) شیوع پیدا میکند .ویروس این بیماری به سه دسته تقسیم می شود: A,B,C .  نوع  A  که در انسان و حیوانات و پرندگان ایجاد بیماری می کند،نوع B  که فقط در انسان و نوع C  که در انسان و خوک ایجاد بیماری میکند.

آنفلوانزای A بر  اساس آنتی ژن های سطحی هماگلوتینین H  و نورآمینیداز N  تقسیم بندی میشود مثلا  عامل بیماری انسانی و H5D1عامل بیماری پرندگان است. ویروس انفلوانزا ی A دایم دچار تغییرات آنتی ژنی میشود که این تغییرات سبب میشوند که بدن نسبت به آنها حساس شود هر چند که فرد قبلا بیماری را گرفته باشد.این تغییرات هر ساله رخ می دهند وسبب عفونت های فصلی آنفلوانزا می شوند.هر چند سال یک بار به علت تغیرات عمده که در ویروس رخ می دهد همه گیری جهانی آنفلوانزا اتفاق می افتد.

علایم:

علایم معمولا" ناگهانی و با تب (تا 38 درجه)،درد عضلانی،سرفه خشک، سردرد،ضعف و بی حالی،بی اشتهایی و گاهی لرز شروع می شود.بیمار ممکن است تهوع و استفراغ هم داشته باشد ولی بیشترین علایم بیمای مر بوط به سیستم تنفسی است.تب چند روز طول می کشد ولی سرفه ها ممکن است تا چند هفته باقی بمانند.افتراق بیماری آنفلوانزا از سرماخوردگی به این صورت است که علایم سرماخوردگی معمولا"به تدریج و به شکل تب خفیف، گلودرد، آبریزش بینی، عطسه و گرفتگی بینی است و بیمار درد عضلانی و سردرد و لرز ندارد .

راه انتقال:

بیشترین راه انتقال از طریق قطرات  ترشحی متوسط تا بزرگ تنفسی حین صحبت کردن،عطسه یا سرفه است که باعث آلودگی دستها و انتقال بیماری می شود.این قطرات در فاصله کمی از فرد مبتلا و روی وسایلی مثل تلفن همراه یا کامپیوتر فرد نشسته و به دیگری منتقل می شود،آلودگی دست بیمار که حین عطسه یا سرفه جلو دهان قرار گرفته سبب انتقال بیماری حین دست دادن،بوسیدن و درآغوش گرفتن می شود.قطرات ریز با اندازه زیر 5 میکرون راه  انتقال شناخته شده ای برای ویروس نیست،همچنین مواد غذایی راه انتقال ویروس نیست. انتقال در آنفلوآنزا نیاز به تماس نزدیک دارد.

دوره عفونت زایی و انقال بیماری:

فرد مبتلا از 24 ساعت پیش تا یک هفته پس از شروع علایم ،آلوده کننده است.دوره نهفتگی بیماری یک تا چهار روز است،به جزترشحات تنفسی ثابت نشده که مایعات دیگر مثل عرق و اشک و بزاق آلوده کننده باشند.

پیشگیری:

در موارد ابتلا به بیماری رعایت بهداشت فردی و استفاده از دستمال حین عطسه و سرفه،،شستن مکرردستها و اجتناب از حضور در مکانهای عمومی  و استراحت در منزل از ابتلای بقیه جلوگیری می کند،رعایت فاصله یک تا دو متری از فرد مبتلا توصیه می شود،ضد عفونی کردن سطوحی که بیمار با آنها تماس داشته مفید است.واکسن در موارد عفونت فصلی در پیشگیری مفید است اما در مورد آنفلوانزای خوکی که امسال در ایران شیوع پیدا کرده و ابتدا از کرمان گزارش شد تا به حال واکسن موثری پیدا نشده است.

درمان:

درمان عمدتا" شامل استراحت و استفاده از بخور و مصرف مایعات است،چرک خشک کن هیچ اثری بر آنفلوانزا ندارد،در بعضی موارد در بیماران در معرض خطر مثل کودکان و افراد مسن داروهای ضد ویروس نیز تجویز می شود.بیشتر موارد مرگ ومیر ناشی از آنفلوآنزا در افراد دچار نقص ایمنی ،افراد مسن و کودکان رخ می دهد.

زمان انتشار: يكشنبه 06 دي 1394 (2 سال قبل)
تعداد بازدید: ۳۲۲۲