جراحی-بینی-بدون-تامپون
 

جراحی بینی بدون تامپون یا فیتیله به بیمار کمک کنند تا راحت‌تر و سریع‌تر به زندگی روزمره خود بازگردد. چرا که امروزه کوتاه کردن دوره نقاهت از اولویت‌های اولیه بیمار و جراح می‌باشد. در گذشته جراحان گوش، حلق و بینی در پایان عمل، قبل از گچ‎گیری بینی برای کنترل خونریزی تامپون یا فتیله در سوراخ بینی قرار می‎دادند.

وقتی صحبت از جراحی بینی می‎شود، اولین نگرانی اغلب بیماران تحمل درد و خونریزی هنگام خارج کردن تامپون بینی پس از جراحی است، که معمولا در اثر چسبندگی آن‎ها به بافت نرم داخل بینی هنگام خروج برای بیمار کمی دردناک خواهد بود. اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی جراحی بینی بدون تامپون یا فیتیله امکان‌پذیر است. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با این نوع عمل جراحی بینی (بدون تامپون یا فیتیله) آشنا کنیم.

عمل بینی بدون تامپون

همانطور که در مقدمه به آن اشاره کردیم گذاشتن و بیرون آوردن تامپون و فیتیله بینی با درد و مشکلات تنفسی همراه است به همین دلیل بسیاری از افراد خواهان جراحی بینی بدون تامپون و فیتیله هستند. تامپون باعث احساس فشار در داخل بینی و عدم امکان تنفس از حفره‌های بینی می‌شود. ضمن اینکه به دلیل اختلال در مسیر تخلیه ترشحات طبیعی سینوس‌های اطراف بینی باعث احساس پری، فشار و گاهی درد در ناحیه صورت، پیشانی و اطراف چشم های بیمار می‌شود.

تامپون یا فیتیله در جراحی بینی چیست؟

حین عمل بینی به علت برش‌های ایجاد شده داخل بینی رگ‌های خونی آسیب می‌بینند بنابراین پس از عمل بینی شاهد خونریزی های شدید خواهیم بود. جراحان گوش حلق و بینی برای جلوگیری از این خونریزی و حفظ غضروف‌ها طبق روش‌های مرسوم در عمل بینی از تامپون در داخل بینی استفاده می‌کنند. جنس تامپون بینی از پنبه و یا گاز استریل می‌باشد.

گذاشتن و درآوردن تامپون بینی دردناک است. همچنین وجود یک جسم بزرگ در داخل بینی باعث مسدود شدن مسیرهای تنفسی می‌شود که در این شرایط فرد تنها از راه دهان می‌تواند نفس بکشد .به همین دلیل پزشکان روش جدیدی را ابداع کرده‌اند که در آن دیگر نیازی به استفاده از تامپون نخواهد بود.

جراحی بینی بدون تامپون
جراحی بینی بدون تامپون

چگونه می‌توان تامپون یا فیتیله بینی را در جراحی حذف کرد؟

امروزه جراحان گوش حلق و بینی با تلفیق علم و هنر به تکنیک‌های جدیدی دست یافته‌اند که در آن بینی آسیب کمتری دیده و خونریزی پس از عمل بینی نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد. نتیجه‌ی این تکنیک‌ها باعث می‌شود مراحل زیر  را داشته باشیم:

  • حین جراحی برش‌های دقیق‌تری بر روی بینی ایجاد می‌شود.
  • از روش‌های مختلفی برای جلوگیری از خونریزی حین جراحی و ترمیم سریع زخم پس از جراحی استفاده می‌شود.
  • پرهیز از ایجاد آسیب به مخاط بینی، خطر خونریزی و چسبندگی بینی بعد از عمل را به حداقل می‌ساند.

نکته : تنها در صورتی که بینی انحراف شدیدی داشته باشد از اسپیلنت داخلی آن هم در سایزهای کوچک استفاده می شود.

مزایای جراحی بینی بدون تامپون یا فیتیله

جراحی بینی بدون تامپون و فیتیله مزایای بسیاری دارد. از آنجایی که در صورت قرار گرفتن تامپون در بینی شاهد بروز مشکلاتی برای بیمار هستیم، در صورت نبود آن برخی از این مسائل از بین خواهند رفت. به عنوان مثال:

  • عدم انسداد کامل تنفسی

با نداشتن تامپون یا فیتیله درون بینی، بیمار  انسداد و گرفتگی در تنفس نخواهد داشت و دیگر تنفس از راه بینی برایش دشوار نخواهد بود.

  • عدم بروز تورم و کبودی

استفاده از گچ به عنوان جایگزین تامپون یا فیتیله احتمال بروز تورم و کبودی‌ها کاهش پیدا می‌کند.

  • از بین رفتن احتمال عفونت

از آن جایی که تامپون‌ها برای مدتی درون بینی خواهند بود اگر در تعویض آن‌ها درست اقدام نشود، ممکن است باعث بروز عفونت شوند. به این معنا که با افزایش باکتری‌ها در محل تامپون احتمال بروز عفونت برای بیمار امکان دارد که می‌تواند خطراتی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

  • عدم بروز سردرد و درد صورت

بودن تامپون درون بینی باعث ممانعت از خروج ترشحات بینی و سینوس می‌شود. در این صورت برای بیمار دردهایی در صورت و سر احساس می‌کند که ناخوشایند است.

  • عدم نیاز به تحمل درد هنگام خارج کردن تامپون

بسیاری از بیماران از لحظه به هوش آمدن تا زمانی که برای معاینه بعد از عمل به پزشک خود مراجعه می‌کنند، نگران لحظه بیرون آوردن تامپون از بینی خود هستند. این افراد توانایی تحمل درد در هنگام کشیدن و خارج کردن تامپون از بینی را ندارند.

  • عدم خشکی گلو

وجود تامپون در بینی باعث می‌شود بیمار به صورت ناخودآگاه از راه دهان نفس بکشد که در این صورت خشکی گلو را برای وی به همراه دارد. همینطور در هنگام خواب ممکن است بیمار با تنگی نفس مواجه شود و خوابیدن برایش دشوار شود.

جراحی بینی بدون تامپون 
 یا فیتیله مزایای بسیاری از جمله تنفس راحت‌تر را برای بیمار به همراه دارد.

کلام آخر

اگر قصد جراحی بینی را دارید و از دوست و آشنا شنیده‌اید که خارج کردن تامپون درد دارد، توصیه می‎کنیم پیش از هرگونه اقدامی در مورد جراحی بینی بدون تامپون و فیتیله با پزشک صحبت کنید. اگرچه این نوع جراحی بینی روشی عالی و بدون درد است، اما ممکن است شما کاندید مناسبی برای انجام آن نباشید! 

دکتر حامد عباسی جراح و متخصص گوش حلق و بینی با مهارتی که در جراحی بینی بدون تامپون دارند، به عنوان یکی از بهترین جراحان بینی شناخته شده‌اند. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم از طریق شماره‌های درج شده در سایت نوبت خود را با ایشان رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *