جراحی بینی خوکی نوعی جراحی بینی است که طرفداران خاص خود را دارد. امروزه جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی است که شامل جراحی زیبایی بینی، جراحی ترمیمی بینی و جراحی به منظور رفع مشکلات بینی مانند مشکلات تنفسی می‌شود و شایع‌ترین جراحی زیبایی به شمار می‌رود. رینوپلاستی یا (Rhinoplasty) اغلب به منظور اصلاح فرم بینی و رفع مشکلات ظاهری آن، بهبود مشکلات تنفسی، کج بودن بینی (انحراف بینی)، قوز بینی، عدم تقارن بینی، گوشتی بودن بینی و افتادگی یا پهن بودن نوک بینی تقاضا می‌شود. با توجه به قرارگیری بینی در مرکزیت صورت و معطوف شدن توجه در اولین نگاه به فرم بینی شخص، فرم استاندارد آن بسیار مهم است و تاثیر آن بر چهره افراد بسیار زیاد است. ما در این مقاله در رابطه با جراحی بینی خوکی، معایب و هزینه‌های آن صحبت خواهیم کرد؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سربالا-بودن-بیش-از-حد-نوک-بینی

جراحی بینی خوکی

یکی از انواع مدل‌های بینی، بینی خوکی است که در آن فاصله میان پایه تا سر بینی بسیار کم بوده و بینی کوتاه است. طبق استاندارد جهانی در رابطه با زیبایی، افرادی که زاویه میان بینی و لب بالایی آنها 90 الی 105 درجه است در محدوده تعریف شده و مطابق با این استاندارد قرار می‌گیرند.

بدیهی است که تمامی افراد تمایل به ایجاد چنین شرایطی در چهره ی خود داشته باشند و اقداماتی در همین راستا انجام دهند. بینی خوکی اغلب از بدو تولد وجود داشته و یا نتیجه جراحی ناموفق بینی (رینوپلاستی) است و افرادی که دماغی به فرم خوکی دارند به دنبال اصلاح فرم آن به روش جراحی ترمیمی هستند.
بینی خوکی به سبب جراحی ناموفق زمانی به وجود می‌آید که پوست و غضروف در ناحیه پل بینی به طور استاندارد برش نخورد و از تنه اصلی جدا شود. طبیعتا در این شرایط به سبب بالا بودن نوک بینی نسبت به پل بینی، سوراخ‌های بینی نمای بسیاری خواهند داشت.

جراحی‌های ترمیمی اغلب به دلیل عدم کسب نتیجه ی دلخواه از جراحی اولیه و یا راضی نبودن از فرم و حالت بینی درخواست می‌شود و اغلب دشوارتر از عمل رینوپلاستی است؛ زیرا در عمل ترمیمی بافت‌های بینی که قبلا دستخوش تغییرات شده اند درگیر تغییرات و اصلاحات مجدد می‌شوند و ممکن است بافت‌های درگیر توان تحمل تغییرات مجدد را نداشته باشند. در این شرایط می‌بایست از شیوه ی پیوند غضروف و گرافت گذاری بهره گرفت که این اقدام پروسه جراحی را پیچیده و طولانی تر می‌کند.

باید توجه کنید که در اغلب موارد دماغ خوکی یکی از مشکلات بعد از جراحی زیبایی بینی می باشد که باعث کاهش اعتماد به نفس بسیاری از افراد شده است به همین منظور عمل بینی برای اصلاح سربالا بودن بیش از حد بینی انجام می شود.

بینی خوکی چیست؟

به طور کلی عمل بینی به دو شکل طبیعی و فانتزی انجام می شود که در جراحی بینی طبیعی تنها عیوب بینی مانند قوز بینی، انحراف تیغه بینی و غیره اصلاح می شود. اما در جراحی بینی فانتزی علاوه بر اصلاح عیوب با ایجاد تغییراتی نوک بینی سربالا می شود. حال در این میان برخی از پزشکان با برداشتن بیش از حد غضروف بینی باعث می شوند تا نوک بینی بیش از حد بالا رفته و ظاهر بینی غیرطبیعی شود که در اصلاح به آن بینی خوکی می گویند.

چه زمانی برای عمل دماغ خوکی مناسب است؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، بینی خوکی اغلب حاصل جراحی‌های ناموفق پیشین است و افراد برای ترمیم آن به دنبال انجام جراحی بینی خوکی هستند. برای انجام این جراحی بهتر است دو عامل در نظر گرفته شود.

اولین عامل که توجه به آن بسیار مهم است؛ ایجاد زمان مناسب برای از بین رفتن ورم حاصل از جراحی پیشین و شل شدن پوست است. این زمان اغلب یکسال می‌باشد، هر چند در نظر گرفتن شرایط منحصربفرد بیمار در تعیین زمان لازم بسیار موثر و کارساز است.

دومین عامل تعیین زمان مناسب برای این جراحی است به شیوه‌ای که این زمان ایجاد شده برای از بین رفتن ورم زیاد طول نکشد و انجام عمل ترمیمی به تاخیر نیافتد؛ زیرا با گذشت زمان پوست بینی جمع‌تر می‌شود و کشیدن پوست روی بدنه داخلی بینی ترمیم شده برای جراح دشوارتر می‌گردد. در نظر گرفتن این دو عامل و تعیین زمان مناسب جراحی بینی خوکی از سوی پزشک متخصص بسیار مهم است.

 

جراحی بینی خوکی
جراحی بینی خوکی

روش اصلاح فرم بینی خوکی

اصلاح فرم بینی خوکی عمدتا با جراحی بینی خوکی به روش باز انجام می‌شود و برای جبران غضروف از دست رفته نوک بینی، نیاز به پیوند غضروف دارد. اغلب برای پیوند غضروف از غضروف دنده یا تیغه بینی استفاده می‌شود اما در مواردی غضروف پشت گوش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از دلایل محدودیت در استفاده از غضروف پشت گوش، نداشتن توان و نیروی کافی این غضروف برای استفاده در نوک بینی است.

جراحی بینی خوکی چگونه انجام می شود ؟

اگر بینی شخصی به صورت خوکی باشد و از این مسئله راضی نباشد، می تواند عمل ترمیمی بینی انجام دهد. هنگام جراحی بینی، برای ترمیم بینی از غضروف های گوش یا دنده استفاده می شود، به این صورت که غضروف ها به بخش هایی که کوچک شده اند، پیوند می دهند، که باعث میشود غضروف هایی از بینی که ضعیف شده اند، قوی و مستحکم شوند.

جراحی ترمیمی بینی، به دلیل این که هدف آن بهبود شکل ظاهری بینی است و مجددا روی بینی، عمل صورت می گیرد، عمل بسیار حساسی است و نیاز به مهارت و دقت بالا جراح دارد. بنابراین بهتر است قبل از عمل، در انتخاب جراح خود بسیار دقت و توجه کنید.

عمل دماغ خوکی با دو روش زیر انجام می شود :

1 _ استفاده از گرافت بزرگ کننده :

در این روش از غضروف دنده و یا تیغه بینی در میان سوراخ های بینی برای بلندتر کردن نوک بینی استفاده می شود. در برخی از عمل های ترمیمی از غضروف گوش نیز استفاده می شود اما غضروف گوش به دلیل نداشتن استحکام کافی برای نگه داشتن نوک بینی مناسب نمی باشد. گرافت بزرگ کننده به تیغه فعلی متصل می شود علاوه بر پهن کردن نوک بینی ساختار محکمی را ایجاد می کند. به این ترتیب فرم بینی از حالت خوکی خارج می شود.

2 _ استفاده از گرافت اسپریدر :

یکی دیگر از روش های اصلاح سربالا بودن بیش از حد بینی استفاده از گرافت اسپریدر می باشد. گرافت اسپریدر بلندتر از گرافت بزرگ کننده است به همین دلیل ساختار بهتری برای چرخش نوک بینی ایجاد می کند.

هزینه‌ ی جراحی بینی خوکی

هزینه‌های جراحی بینی خوکی در صورتی که عملی ترمیمی نیز به حساب آید کمی بیشتر بوده و بر اساس معیارهایی نظیر میزان تخصص و مهارت پزشک، آزمایش‌های پیش از جراحی، جلسات مشاوره، بیمارستان و کلینیک و … تعیین می‌گردد.

جمع بندی

جراحی بینی خوکی در میان جراحی‌های ترمیمی قرار گرفته و به منظور بازگردانی تعادل و تناسب به چهره ی فرد انجام می‌شود. اغلب افرادی که به سبب جراحی ناموفق اولیه دچار بینی خوکی شده اند به هیچ وجه راضی به ترمیم بینی خود توسط جراح قبلی نمی‌شوند و با دقت بیشتری به دنبال پزشکی متخصص و ماهر هستند. دکتر حامد عباسی جراح و متخصص گوش و حلق و بینی است و شما می توانید زیبایی را در کنار آرامش خیال برای شما به ارمغان می‌آورد.

2 دیدگاه برای “جراحی بینی خوکی و سربالا بودن بیش از حد بینی

  1. نازنین گفته:

    سلام آقای دکتر من تقریبا 6 ماه که بینیم عمل کردم اما بینیم به حالت خوکی شکل که من اصلا دوست ندارم خواستم ببینم چیکار باید بکنم الان میتونم بیام پیش شما عمل ترمیمی انجام بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *