سینوزیت نوعی بیماری عفونی است که بر اثر تجمع ویروس ها در حفره های بینی ایجاد می شود. علائم این بیماری بسیار شبیه به سرماخوردگی است که می توان شامل سردرد ، گرفتگی و آبریزش بینی ، کاهش حس بویایی می باشد. سینوزیت به چهار دسته نیمه حاد ، حاد ، مزمن و عود کننده تقسیم می شود. در صورتی که عفونت سینوس های شما مزمن و یا عود کننده نباشد می توانید بدون مصرف داروهای شیمیایی و با کمک مواد طبیعی به درمان سینوزیت بپردازید. همچنین اگر فرصت کافی برای مراجعه به پزشک ندارید استفاده از روش های زیر به تسکین موقت علائم شما کمک می کنند.

روش های خانگی رفع عفونت سینوس عبارت اند از :

1 . درمان سینوزیت با سرکه سیب :

سرکه سیب با خواص ضد التهاب ، ضد ویروس ، ضد باکتری و ضد قارچی که دارد می تواند عفونت سینوس را از بین ببرد. در بیشتر مواقع سینوزیت به دنبال بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا و یا آلرژی ها ایجاد می شود بنابراین به محض ابتلا به هر کدام از این بیماری ها از سرکه سیب استفاده کنید تا از بروز سینوزیت جلوگیری کند.

برای استفاده از این روش باید 2 قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک فنجان آب گرم و 1 قاشق چای خوری عسل ترکیب کرده و آن را بنوشید. روزانه 3 مرتبه و به مدت 5 روز از این محلول بخورید.

2 . از بین بردن عفونت سینوس با فلفل قرمز :

یکی دیگر از مواد طبیعی که تاثیر زیادی در درمان سینوزیت دارد فلفل قرمز می باشد. این ماده با تحریک سیستم ایمنی بدن باعث بهبود جریان خون و در نتیجه کاهش التهاب می شود.

در این روش باید 1 قاشق چای خوری فلفل قرمز را در یک فنجان آب گرم بریزید سپس بنوشید. در صورت تمایل می توانید یک قاشق چای خوری عسل هم به محلول به دست آمده اضافه کنید. روزانه دو الی سه بار از این محلول استفاده کنید تا تمامی علائم تان بهبود یابد.

درمان سینوزیت
درمان سینوزیت

3 . رفع سینوزیت با پیاز :

شما می توانید از پیاز نیز به عنوان یک ماده ضد التهاب برای بهبود علائم سینوزیت استفاده کنید. برای استفاده از پیاز کافی است آن را در یک ظرف پر از آب خورد کرده و به مدت 5 دقیقه روی شعله گاز بجوشانید. مقداری از محلول به دست آمده را بنوشید و باقی مانده آن را بخور دهید. برای از بین رفتن عفونت سینوس به صورت کامل روزانه چند مرتبه و به یک هفته این کار را تکرار کنید.

نکته :

1 . استفاده از روش هایی همچون کمپرس آب گرم ، نوشیدن مایعات داغ ، مصرف سوپ مرغ و دمنوش های گیاهی نیز برای درمان سینوزیت موثر هستند.

2 . اگر به سینوزیت مزمن و یا عود کننده مبتلا هستید به هیچ عنوان به این روش ها بسنده نکرده و در اولین فرصت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا وی از روش های درمانی مانند تجویز دارو ، شست و شوی بینی ، جراحی آندوسکوپی بینی و غیره برای از بین بردن عفونت سینوس ها استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *