شست و شوی گوش روشی برای تمیز کردن و جرم گیری گوش می باشد که به حفظ سلامت گوش کمک می کند. به صورت طبیعی گوش برای حفاظت از خود در برابر باکتری ها جرم ترشح می کند. اما اگر جرم بیش از حد ترشح شده و یا در داخل گوش سفت شود باعث بروز مشکلاتی مانند گرفتگی گوش ، کاهش شنوایی ، گوش درد ، زنگ زدن گوش و غیره می شود که در این شرایط باید به پزشک مراجعه کرده و گوشتان را جرم گیری کنید.

در برخی از موارد نیز فرد هنگام رعایت بهداشت گوش پاک کن داخل گوشش گیر می کند و یا یک شیء خارجی مانند حشره به داخل گوشش می رود که در این شرایط نیز باید شستشوی گوش انجام شود.

شستشوی گوش چگونه انجام می شود؟

در شستشوی گوش ممکن است پرده گوش آسیب ببیند بنابراین این کار به مهارت و ظرافت خاصی نیاز داشته و باید توسط متخصص انجام شود.

1 _ ابتدا پزشک برای حصول اطمینان در رابطه با عدم وجود مشکلات جدی تر گوش را معاینه می کند.

2 _ از از چند قطره برای نرم کردن جرم های سفت شده داخل گوش استفاده می کند.

3 _ در این مرحله از شست و شوی گوش پزشک با استفاده از یک دستگاه مخصوص به نام اتوسکوپ که تصویر بزرگتری از گوش می دهد میزان جرم گوش را بررسی می کند.

4 _ در این مرحله با کمک یک سرنگ حاوی آب و یا ترکیب آب و نمک را با فشار به داخل گوش می فرستد تا تمامی جرم و مواد اضافی درون گوش خارج شود.

شست و شوی گوش
شست و شوی گوش

 آیا شست و شوی گوش عوارض دارد؟

شستشوی گوش ممکن است با عوارض جانبی مانند : سرگیجه ، احساس درد و یا سوت کشیدن گوش همراه باشد که پس از چند ساعت فروکش می کند. اما همانطور که گفتیم این کار باید با ظرافت انجام شده و به مهارت خاصی نیاز دارد و در صورت انجام آن در منزل و یا توسط فرد غیر متخصص با عوارض جدی تری همراه خواهد بود که شامل موارد زیر است :

1 _ عفونت :

یکی از رایج ترین اتفاقاتی که پس از شست و شوی گوش ممکن است اتفاق بیفتد اوتیت است که منجر به عفونت خارجی و میانی گوش می شود.

2 _ پاره شدن پرده گوش :

پرده گوش یک پوسته نازک میان گوش خارجی و میانی است. در صورتی که جرم های سفت شده به صورت کامل از گوش خارج نشده و به عقب رانده شود ممکن است به پرده گوش آسیب رسانده و یا منجر به پاره شدن آن شود.

3 _ کاهش شنوایی و یا ناشنوایی :

یکی دیگر عوارض جدی که بر اثر شستشوی غیر اصولی رخ می دهد کاهش شنوایی و یا ناشنوایی است که ممکن است به صورت موقت و یا دائمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *