پر شنوایی به عدم تحمل صدا گفته می شود که در آن فرد به صداهای ضعیفی مانند چکه آب ، تیک تاک ساعت ، جویدن توسط دیگران حساس می شود به گونه ای که این صداها با قدرت چند برابر بیشتر از حد واقعی به مغز رسیده و فرد را کلافه می کند. در ادامه مطالب علل ، عوارض ، روش های تشخیص و درمان این اختلال را برایتان آورده ایم با ما همراه باشید.

اختلال پرشنوایی به چه علتی به وجود می آید؟

با وجود تحقیقات و بررسی های فراوانی که انجام شده هنوز به صورت قطعی علت این اختلال تشخیص داده نشده است و تنها می توان گفت بروز مشکلاتی در گوش داخلی باعث عدم تحمل صدا می شود. زمانی که قسمت های تشدید کننده صدا در گوش داخلی با مشکل مواجه شود صداهای ضعیف و بی اهمیت مانند چکه آب ، نویز و غیره را چند برابر از حد واقعی کرد و به مغز می فرستد تا شنیده شوند که در این شرایط فرد کلافه شده و به قول معروف این صداها روی اعصاب او می رود.

و اما پزشکان یکی دیگر از دلایل احتمالی این نوع اختلال را ضربه به سر تشخیص داده اند به گونه ای ممکن است با ضربه به سر استخوانچه گوش جا به جا شده و منجر به تشدید صدا در گوش شود. همچنین دلایل دیگری مانند ضربه به ساقه مغز ، بیماری ام اس ، استفاده از داورهای شیمیایی ، عفونت گوش می تواند احتمال ابتلا به پرشنوایی را افزایش دهند.

پر شنوایی
پر شنوایی

روش های تشخیص پر شنوایی چیست؟

اگر شما نیز با شنیدن صداهایی مانند چکه آب ، جویدن وسط دیگران و غیره کلافه می شوید فورا به یک متخصص گوش ، حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک با معاینه گوش و شنوایی سنجی وضعیت شما را بررسی می کند و در صورت تردید برای اطمینان بیشتر انجام عکسبرداری را تجویز خواهد کرد.

آیا روش درمانی برای اختلال پرشنوایی وجود دارد؟

متاسفانه تا کنون درمان قطعی برای اختلال پرشنوایی کشف نشده است و تنها پزشک می تواند با صوت درمانی تا حدودی مغز شما را به شنیدن صداهای روزمره عادت دهد.

پر شنوایی چه عوارضی به همراه دارد؟

همانطور که گفتیم شنیدن صداهایی مانند چکه آب ، تیک تاک ساعت و غیره به شدت فرد را آزار داده و باعث کلافه شدن وی می شود که این امر به مرور زمان باعث می شود فرد برای عدم مواجه با این صداها از مکان های شلوغ و حتی محل کار و خانواده دوری کرده و به بیماری های روانی مانند افسرگی ، انزوای اجتماعی و غیره مبتلا شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *