فیبروز بینی نوعی بافت چسبده است که بافت های جدا شده در طول عمل بینی را به یکدیگر متصل کرده و همین امر موجب ترمیم زخم ها و برگشتن آناتومی بینی به حالت اولیه می شود. اما اگر فیبروز بیش از اندازه ایجاد شود مشکلاتی مانند بزرگ شدن بینی، بازگشت فرم بینی به حالت اولیه و افتادگی نوک بینی می شود. یکی از مهمترین دلایل بروز این مشکل روند کند بهبود ورم بینی می باشد به همین دلیل در برخی از موارد تزریق کورتون بعد از جراحی بینی به منظور رفع سریع ورم انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تزریق کورتون بعد از عمل بینی تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تزریق-کورتون-به-بینی

کورتون چیست ؟

کورتون نوعی دارو است که بیشتر در درمان بیماری های خود ایمنی همچون روماتیسم کاربرد دارد اما در برخی از موارد از آن برای کاهش ورم پس از عمل بینی استفاده می شود. استفاده بیش از حد از این دارو منجر به بروز عوارض زیادی مانند چاقی، پوکی استخوان، افسردگی و غیره می شود.

اما اگر 3 الی 4 مرتبه با فواصل زمانی مشخص تزریق شود تنها ممکن است با نازک شدن پست و فرورفتگی روی بینی مواجه شوید.زمانی برای تزریق کورتون مناسب است که تورم ناشی از برش ها به مدت طولانی در فرد و پس از جراحی مشاهده شود که ورم باعث نگرانی بیمار میشود.

تزریق کورتون در بینی های گوشتی

تزریق کورتون بیشتر پس از جراحی بینی های گوشتی انجام میشود، زیرا بینی های گوشتی دارای ورم بیشتری نسبت به بینی های استخوانی هستند. معمولا در بینی های گوشتی که پوستی چرب و ضخیم دارند و ورم عمل باقی مانده است این تزریق انجام میشود و همچنین در بینی هایی که پس از گذشت مدتی  هنوز ورم بینی آنها کاهش پیدا نکرده است نیز انجام میشود.

این تزریق توسط جراح بینی پس از عمل در قسمت پشت نوک بینی به منظور کاهش ورم انجام می شود.

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی
تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

تزریق کورتون بعد از عمل بینی به قسمت هایی از بینی که دچار ورم و فیبروز خارج از حد نرمال شده اند، انجام می شود. این تزریق باعث جلوگیری از پیشرفت فیبروز میشود.

تزریق کورتون پس از عمل بینی برای چه افرادی مناسب می باشد؟

برخی از افراد فکر می کنند که تزریق کورتون جزئی از عمل بینی بوده و حتما باید این کار را انجام دهند در صورتی که این تصور کاملا اشتباه بوده و تزریق تنها در موارد خاص انجام می شوند که عبارت اند از :

  • افرادی که جراحی ترمیمی بینی انجام داده اند.
  • کسانی که دارای بینی گوشتی بوده و پوست نوک بینی شان ضخیم است.
  • اشخاصی که روند بهبود ورم بینی شان بسیار کند است.

زمان تزریق کورتون به بینی

در صورت صلاحدید پزشک، شما می توانید حدود 1 ماه بعد از عمل برای تزریق کورتون به مطب پزشک مراجعه کنید.

تزریق کورتون باید به میزان کافی و در عمق پوست انجام شود چرا که تزریق در زیر پوست باعث نازک شدن و تغییر رنگ پوست می شود بنابراین این کار به دقت و مهارت بالایی نیاز دارد. همچنین تزریق زودتر از موعد مقرر موجب فرورفتگی روی بینی می شود پس حتما در همان زمان تعیین شده اقدام نمایید.

عوارض تزریق کورتون به بینی چیست؟

کورتون باید به مقدار مناسب و لازم تزریق شود. غلظت بالای کورتون باعث نازک شدن پوست و نمایان شدن رگ ها در زیر پوست می شود. عوارض تزریق بیش از حد کورتون شامل:

  • چاقی
  • زخم معده
  • پوکی استخوان
  • آب مروارید
  • افسردگی
  • تغییرات خلقی
  • افزایش خطر عفونت

دقت داشته باشید که کورتون به نوک بینی باید به مقدار کافی تزریق شود در غیر این صورت باعث فرورفتگی عمیق و قابل مشاهده در بینی می شود.

عکس-بینی-بعد-از-تزریق-کورتون

دلایل تزریق کورتون به بینی بعد از عمل

کورتون بعد از جراحی بینی معمولا به دلایل زیر تزریق می شود:

به منظور کاهش تورم

بینی بعد از جراحی رینوپلاستی دچار تورم می شود. میزان این تورم به نوع پوست بیمار و میزان تغییراتی که روی بافت ها اعمال شده، بستگی دارد.

به صورت کلی تورم اولیه بعد از 14 روز به صورت طبیعی در بیشتر افراد برطرف می شود اما با این حال ممکن است بخشی از تورم تا چندین ماه و حتی یک سال ادامه داشته باشد. در مواردی که تورم بینی همچنان زیاد باشد و با گذشت زمان برطرف نشود، کورتون تزریق می‌گردد.

به منظور جلوگیری از ایجاد بافت اسکار

افرادی که بینی گوشتی دارند به دلیل ضخامت پوست، بیشتر مستعد ایجاد اسکار هستند. در شرایطی که اسکار ایجاد شده وسیع باشد به نحوی که مانع سازگاری پوست با فرم بینی جدید شود، در اینصورت تزریق کورتون به بینی تجویز می شود.

آیا تزریق کورتن به بینی درد دارد؟

تزریق کورتون با یک سوزن بسیار باریک و به مقدار بسیار کمی انجام می شود و باعث می شود بینی شکل بهتری پیدا کند. از آنجایی که قبل از تزریق، جراح از کرم بی حس کننده استفاده می کند، لذا درد زیادی احساس نمی شود.

مراقبت های بعد از تزریق کورتون به بینی

به طورکلی، پس از تزریق کورتون به بینی می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید تا تورم ناشی از تزریق کاسته شود. از آنجایی که تزریق کورتون به بینی معمولاً ۴ تا ۸ هفته بعد از عمل انجام می شود، رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی بسیار حائز اهمیت است.

کلام آخر

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی با هدف کاهش تورم انجام می شود. معمولا بعد از جراحی بینی در افرادی که پوست ضخیمی یا بینی گوشتی دارند، تورم زیادی ایجاد می شود. در چنین شرایطی پزشک تزریق کورتن را توصیه می کند که تا حدی به کاهش ورم کمک می کند.

توجه داشته باشید که تزریق بیش از حد کورتون با غلظت بالا و فواصل کوتاه مدت می تواند عوارض جدی را به همراه داشته باشد.یادتان باشد برای تزریق کورتون به بینی اصرار نکنید، زیرا پزشک در صورت صلاحدید برای شما تزریق کورتن را انجام می دهد.

2 دیدگاه برای “تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

  1. تینا شجاعیان گفته:

    سلام آقای دکتر من بینیم گوشتی بود و حدود 8 ماه هم هست که عمل کردم اما هنوزم که هنوزه نوک بینیم کمی ورم داره از دکترم خواستم برام کورتون تریق کنه که ایشون گفتن نیازی نیست و باید بازم صبر کنم اما من واقعا دیگه خسته شدم خواستم بدونم میتونم بیام پیش شما و این کار انجام بدم سپاس

    • دکتر حامد عباسی گفته:

      سلام نظر پزشک شما بسیار حائز اهمیت است چرا که تمامی افراد نمی توانند کورتون تزریق کنند و اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید چاره ای جزء صبر کردن ندارید البته با توجه به اینکه ورم بینی حدود 1 سال پس از عمل بینی به صورت کامل از بین می رود باز هم جای امیدواری برای شما وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *