اختلال تعادل به دلایل مختلفی مانند بیماری های خاص، ضربه به سر، مصرف برخی داروها و غیره ایجاد می شود که مهمترین علائم آن احساس افتادن، عدم ثبات و سرگیجه است. در این مطلب می خواهیم به صورت کلی درباره علل، علائم و روش های درمان عدم تعادل صحبت کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مهمترین دلایل عدم تعادل عبارت اند از :

از دست دادن تعادل به دلیل ایجاد مشکل در سیگنال های ارسالی گوش به مغز رخ می دهد بنابراین اگر گوش یا مغز تحت تاثیر عوامل آسیب زا قرار بگیرد فرد دچار اختلال تعادل می شود برخی از این عوامل به شرح زیر می باشد :

1 . بیماری منییر :

یکی از بیماری های مرتبط با گوش می باشد که با علائمی همچون عدم تعادل ، کاهش شنوایی، وزوز و گرفتگی گوش همراه است.

مطالعه بیشتر: هر آنچه که باید درباره بیماری منییر بدانید.

2 . سرگیجه خوش خیم :

نوعی سرگیجه شدید اما کوتاه مدت است که به دلایل مختلفی مانند افزایش سن و ضربه به سر ایجاد می شود.

3 . عفونت گوش داخلی :

در برخی از موارد عفونت دستگاه تنفسی ناشی از ویروس ها به گوش داخلی نفوذ کرده و موجب اختلال در تعادل می شوند.

اختلال تعادل

4 . التهاب عصب :

این نوع التهاب نیز به دلیل حمله ویروس ها ایجاد شده و باعث از دست دادن تعادل می شوند.

5 . فیستول پری لنف :

در این بیماری مایعات از گوش داخلی به گوش میانی نفوذ کرده و نوعی سرگیجه شدید ایجاد می کنند.

6 . داروها :

مصرف برخی داروها مانند آرامبخش، ضد افسردگی، دیابت و غیره بر روی گوش و بینایی فرد تاثیر گذاشته و موجب اختلال تعادل می شوند.

7 . سکته مغزی :

سکته مغزی به دلیل پاره شدن رگ های مغز ایجاد می شود که علاوه بر از دست دادن تعادل علائمی دیگری مانند بیحس شدن یک طرف بدن، حالت تهوع و استفراغ، سردرد شدید و غیره به همراه دارد.

اختلال تعادل چه علائمی به همراه دارد؟

• احساس افتادن
  • سبکی سر
  • تاری دید
  • سردرگمی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال اختلال تعادل
  • تغییر فشار خون و ضربان قلب
  • ترس
  • اضطراب
  • دلواپسی

در صورت بروز چند مورد از علائم ذکر شده به مطب متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا وی سریعا علت را بررسی کرده و برای درمان اقدام کند.

اختلال تعادل چگونه درمان می شود؟

در صورتی که علت این مشکل استفاده از دارو باشد، پزشک روش مصرف دارو را تغییر داده و یا آن را با داروهای مشابه تعویض می کند. اما اگر فرد بیماری خاصی داشته باشد، پزشک فورا برای درمان اقدام می کند.