به بافت میان مجرای گوش و گوش میانی پرده گوش گفته می شود که پاره شدن آن می تواند عوارضی همچون عفونت ، کاهش میزان شنوایی گوش و غیره را به همراه داشته باشد. در این مطلب به صورت مفصل درباره علل ، علائم ، عوارض و روش های درمان پارگی پرده گوش توضیح داده ایم جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

پارگی پرده گوش چه علائمی به همراه دارد؟

• احساس درد که پس از مدت کوتاهی کاهش می یابد.
  • ترشحات چرکی و یا خون آلود از داخل گوش خارج می شود.
  • پارگی پرده گوش میزان شنوایی گوش کاهش می یابد.
  • احساس سرگیجه و وزوز گوش پیدا خواهید کرد.
  • سرگیجه ممکن است حالت تهوع یا استفراغ را به همراه داشنه باشد.

در صورت مشاهده یک و یا چند مورد از عوارض ذکر شده فورا جهت تشخیص و درمان به مطب متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

چه عواملی موجب پاره شدن پرده گوش می شود؟

1 . عفونت گوش : ایجاد فشار ناشی از تجمعات چرک در گوش میانی می تواند پارگی پرده گوش شود.

2 . باروتروما : زمانی که هوای داخل گوش و هوای بیرون از حالت تعادل خارج شوند ، فشار شدیدی به گوش وارد می شود که ممکن است به پرده گوش آسیب بزند.

3 . صدای بلند : قرار گرفتن در معرض سر و صدای بلند مانند انفجار نیز یکی از دلایل پاره شدن پرده گوش می باشد.

4 . ضربه شدید به سر : ضربه به سر می تواند باعث شکستن جمجمه یا آسیب دیدن ساختار داخلی گوش و در نهایت پاره شدن پرده گوش شود.

5 . وارد کردن اشیا به داخل گوش : وارد کردن اشیائی مانند سنجاق و حتی گوش پاک کن نیز می تواند پرده گوش را از بین ببرد.

پارگی پرده گوش

عوارض ناشی از پاره شدن پرده گوش عبارت اند از :

• کاهش و یا از دست دادن شنوایی
  • عفونت گوش میانی
  • کیست گوش یا کلستئاتوم

آیا روش درمانی وجود دارد؟

بله ، معمولا پارگی پرده گوش خود به خود و بدون نیاز به هیچ درمانی پس از یک الی دو هفته ترمیم می شود که در این مدت شما باید برای جلوگیری از بروز عفونت گوش آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک را به صورت مرتب مصرف کنید. اما اگر پس از این مدت پرده گوش ترمیم نشد پزشک از روش های دیگری همچون استفاده از ماده شیمیایی برای تحریک رشد و ترمیم گوش یا جراحی ترمیم پرده گوش استفاده می کند.