بررسی اجمالی کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید (تیروئید کم کار) وضعیتی است که در آن غده تیروئید شما به اندازه کافی برخی از هورمون های مهم تولید نمی کند. کم کاری تیروئید ممکن است در مراحل اولیه علائم قابل توجهی ایجاد نکند. با گذشت زمان ، کم کاری تیروئید درمان نشده می تواند باعث تعدادی از مشکلات سلامتی مانند چاقی ، درد مفاصل ، ناباروری و بیماری های قلبی شود. آزمایش های دقیق عملکرد تیروئید برای تشخیص کم کاری تیروئید در دسترس است. هنگامی که شما و پزشک دوز مناسب خود را پیدا کنید ، درمان با هورمون مصنوعی تیروئید معمولاً ساده ، ایمن و موثر است. ما در این بخش از مقاله های سلامت بینی کلینیک به طور کامل به این موضوع می پردازیم.

علائم کم کاری تیروئید

علائم و نشانه های کم کاری تیروئید ، بسته به شدت کمبود هورمون ، متفاوت است. مشکلات تمایل دارند به آرامی ، اغلب طی چند سال ، ایجاد شوند.

در ابتدا ممکن است به سختی علائم کم کاری تیروئید مانند خستگی و افزایش وزن را مشاهده کنید. یا ممکن است به سادگی آنها را به پیرتر شدن نسبت دهید. اما همانطور که متابولیسم بدن شما همچنان کند می شود ، ممکن است مشکلات واضح تری پیدا کنید.

علائم و نشانه های کم کاری تیروئید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• افزایش حساسیت به سرما
  • پوست خشک
  • افزایش وزن
  • صورت پف کرده
  • گرفتگی صدا
  • ضعف عضلانی
  • افزایش سطح کلسترول خون
  • درد عضلانی ، حساسیت و سفتی
  • درد ، سفتی یا تورم در مفاصل
  • دوره های قاعدگی سنگین تر از حالت عادی یا نامنظم است
  • موهای کم پشت
  • ضربان قلب آهسته
  • اختلال در حافظه
  • غده تیروئید بزرگ شده (گواتر)

کم کاری تیروئید در نوزادان

اگرچه کم کاری تیروئید اغلب زنان میانسال و مسن را درگیر می کند ، هر کسی می تواند به این بیماری مبتلا شود ، از جمله نوزادان. در ابتدا ، نوزادانی که بدون غده تیروئید یا غده ای که به درستی کار نمی کند به دنیا می آیند ، ممکن است علائم و نشانه های کمی داشته باشند. هنگامی که نوزادان با کم کاری تیروئید مشکل دارند ، این مشکلات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• زردی پوست و سفیدی چشم (زردی). در بیشتر موارد ، این اتفاق زمانی رخ می دهد که کبد کودک نتواند ماده ای به نام بیلی روبین را متابولیزه کند ، این ماده معمولاً هنگام بازیافت سلولهای قرمز یا آسیب دیده از خون در بدن ایجاد می شود.
  • زبانی بزرگ و بیرون زده.
  • مشکل تنفس.
  • فتق ناف.

با پیشرفت بیماری ، نوزادان احتمالاً در تغذیه دچار مشکل می شوند و ممکن است رشد و نمو طبیعی نداشته باشند. آنها همچنین ممکن است داشته باشند:

• توان عضلانی ضعیف
  • خواب آلودگی بیش از حد

وقتی کم کاری تیروئید در نوزادان درمان نشود ، حتی موارد خفیف نیز می تواند منجر به عقب ماندگی جسمی و ذهنی شدید شود.

کم کاری تیروئید در کودکان و نوجوانان

به طور کلی ، کودکان و نوجوانانی که دچار کم کاری تیروئید هستند ، علائم و نشانه های مشابه بزرگسالان را دارند ، اما ممکن است این موارد را نیز تجربه کنند:

• رشد ضعیف ، در نتیجه کوتاهی قد
  • تأخیر در رشد دندان های دائمی
  • تأخیر در بلوغ
  • رشد ذهنی ضعیف

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر بدون دلیل احساس خستگی می کنید یا علائم یا نشانه های دیگر کم کاری تیروئید مانند خشکی پوست ، رنگ پریدگی ، پف صورت ، یبوست یا صدای گرفتگی صدا را دارید ، به پزشک مراجعه کنید.

اگر از هورمون درمانی برای کم کاری تیروئید استفاده می کنید ، ویزیت های پیگیری را به همان میزانی که پزشک توصیه می کند ، تعیین کنید. در ابتدا ، اطمینان از دریافت دوز صحیح دارو مهم است. و با گذشت زمان ، دوز مورد نیاز شما ممکن است تغییر کند.

علل کم کاری تیروئید

وقتی تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند ، تعادل واکنش های شیمیایی در بدن شما بر هم می خورد. دلایل مختلفی از جمله بیماری خود ایمنی ، درمان های پرکاری تیروئید ، پرتودرمانی ، جراحی تیروئید و داروهای خاص می تواند وجود داشته باشد.

تیروئید شما غده ای کوچک و پروانه ای شکل است که در پایه جلوی گردن شما ، درست زیر سیب آدم قرار دارد. هورمون های تولید شده توسط غده تیروئید – تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) – تأثیر زیادی بر سلامتی شما دارند و بر تمام جنبه های متابولیسم تأثیر می گذارند. این هورمون ها همچنین بر کنترل عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب تأثیر می گذارند.

کم کاری تیروئید زمانی حاصل می شود که غده تیروئید نتواند هورمون کافی تولید کند. کم کاری تیروئید ممکن است به دلیل تعدادی از عوامل باشد ،

از جمله:

• بیماری خودایمنی. شایع ترین علت کم کاری تیروئید ، یک اختلال خود ایمنی است که به عنوان تیروئیدیت هاشیموتو شناخته می شود. اختلالات خود ایمنی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی هایی تولید کند که به بافت های خود حمله می کنند. گاهی این روند غده تیروئید شما را درگیر می کند.
  • دانشمندان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق افتاده است ، اما احتمالاً ترکیبی از عوامل مانند ژن ها و محرک های محیطی است. هر چند اتفاق بیفتد ، این آنتی بادی ها بر توانایی تیروئید در تولید هورمون ها تأثیر می گذارند.
  • پاسخ بیش از حد به درمان پرکاری تیروئید. افرادی که بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کنند (پرکاری تیروئید) اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید درمان می شوند. هدف از این روشهای درمانی بازگشت عملکرد تیروئید به حالت طبیعی است. اما گاهی اوقات ، اصلاح پرکاری تیروئید می تواند منجر به کاهش بیش از حد تولید هورمون تیروئید و در نتیجه کم کاری تیروئید شود.
  • جراحی تیروئید از بین بردن کل یا بخش عمده ای از غده تیروئید می تواند تولید هورمون را کاهش داده یا متوقف کند. در این صورت ، باید مادام العمر هورمون تیروئید مصرف کنید.
  • پرتو درمانی. اشعه ای که برای درمان سرطان های سر و گردن استفاده می شود می تواند بر غده تیروئید شما تأثیر بگذارد و منجر به کم کاری تیروئید شود.
  • داروها تعدادی از داروها می توانند به کم کاری تیروئید کمک کنند. یکی از این داروها لیتیوم است که برای درمان برخی اختلالات روانپزشکی استفاده می شود. اگر دارو مصرف می کنید ، از پزشک در مورد تأثیر آن بر غده تیروئید سوال کنید.

کمتر ممکن است کم کاری تیروئید ناشی از یکی از موارد زیر باشد:

• بیماری مادرزادی. برخی از نوزادان با نقص غده تیروئید یا غده تیروئید متولد می شوند. در بیشتر موارد ، غده تیروئید به دلایل ناشناخته به طور طبیعی رشد نکرد ، اما برخی از کودکان به صورت ارثی از این اختلال دارند. اغلب ، نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید مادرزادی از بدو تولد طبیعی به نظر می رسند. این یکی از دلایلی است که اکنون اکثر ایالت ها به غربالگری تیروئید تازه متولد شده نیاز دارند.
  • اختلال هیپوفیز. علت نسبتاً نادر کم کاری تیروئید ، عدم تولید غده هیپوفیز به میزان کافی هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) است – که معمولاً به دلیل تومور خوش خیم غده هیپوفیز است.
  • بارداری. برخی از زنان در طول یا پس از بارداری دچار کم کاری تیروئید می شوند (کم کاری تیروئید پس از زایمان) ، اغلب به این دلیل که آنتی بادی هایی برای غده تیروئید خود تولید می کنند. اگر کم کاری تیروئید درمان نشود ، خطر سقط جنین ، زایمان زودرس و پره اکلامپسی را افزایش می دهد – وضعیتی که باعث افزایش قابل توجه فشار خون زن در سه ماه آخر بارداری می شود. همچنین می تواند جنین در حال رشد را تحت تأثیر جدی قرار دهد.
  • کمبود ید. ید معدنی کمیاب – که در درجه اول در غذاهای دریایی ، جلبک های دریایی ، گیاهانی که در خاک غنی از ید و نمک ید دار رشد می کنند یافت می شود – برای تولید هورمون های تیروئید ضروری است. ید کم می تواند منجر به کم کاری تیروئید شود و ید زیاد می تواند کم کاری تیروئید را در افرادی که قبلاً به این بیماری مبتلا شده اند ، بدتر کند. در برخی از نقاط جهان ، کمبود ید امری رایج است ، اما افزودن ید به نمک خوراکی عملاً این مشکل را در ایالات متحده از بین برده است.

کم کاری تیروئید در چه افرادی شایع تر است ؟

اگرچه هر کسی می تواند به کم کاری تیروئید مبتلا شود ، اگر در معرض خطر بیشتری قرار بگیرید:

• زنان
  • بزرگتر از 60 سال هستند
  • سابقه خانوادگی بیماری تیروئید داشته باشید
  • یک بیماری خود ایمنی داشته باشید ، مانند دیابت نوع 1 یا بیماری سلیاک
  • تحت درمان با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید قرار گرفته اید
  • تابش به گردن یا قسمت فوقانی قفسه سینه شما
  • جراحی تیروئید انجام داده اید (تیروئیدکتومی جزئی)
  • طی شش ماه گذشته باردار شده اید یا بچه ای به دنیا آورده اید

عوارض کم کاری در تروئید

کم کاری تیروئید درمان نشده می تواند منجر به تعدادی از مشکلات سلامتی شود:

• گواتر تحریک مداوم تیروئید برای ترشح هورمون های بیشتر ممکن است باعث بزرگتر شدن غده شود – بیماری معروف به گواتر. اگرچه به طور کلی ناراحت کننده نیست ، اما یک گواتر بزرگ می تواند در ظاهر شما تأثیر بگذارد و ممکن است در بلع یا تنفس اختلال ایجاد کند.
  • مشکلات قلبی کم کاری تیروئید همچنین ممکن است با افزایش خطر بیماری های قلبی و نارسایی قلبی همراه باشد ، در درجه اول به این دلیل که سطح بالایی از کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) – کلسترول “بد” – می تواند در افراد مبتلا به تیروئید کم کار رخ دهد.
  • مسائل بهداشت روان افسردگی ممکن است در اوایل کم کاری تیروئید رخ دهد و با گذشت زمان شدیدتر شود. کم کاری تیروئید همچنین می تواند باعث کندی عملکرد ذهنی شود.
  • نوروپاتی محیطی. کم کاری تیروئید کنترل نشده در طولانی مدت می تواند به اعصاب محیطی شما آسیب برساند. این اعصاب هستند که اطلاعات را از مغز و نخاع شما به بقیه بدن منتقل می کنند – به عنوان مثال ، بازوها و پاها. نوروپاتی محیطی ممکن است باعث درد ، بی حسی و گزگز در مناطق آسیب دیده شود.
              دیگر عوارض ها
  • میکسدما این وضعیت نادر و تهدید کننده زندگی نتیجه کم کاری تیروئید درازمدت و تشخیص داده نشده است. علائم و نشانه های آن شامل عدم تحمل شدید سرما و خواب آلودگی و به دنبال آن بی حالی و بی هوشی عمیق است.
  • کما میکسدما ممکن است به دلیل داروهای آرام بخش ، عفونت یا فشارهای دیگر بر روی بدن شما ایجاد شود. اگر علائم و نشانه های میکسدما دارید ، به فوریت نیاز به درمان پزشکی فوری دارید.
  • ناباروری مقادیر کم هورمون تیروئید می تواند در تخمک گذاری تداخل ایجاد کند ، این امر باعث اختلال در باروری می شود. علاوه بر این ، برخی از دلایل کم کاری تیروئید – مانند اختلال خودایمنی – همچنین می تواند باروری را مختل کند.
  • نقائص هنگام تولد. نوزادان متولد شده از زنان مبتلا به بیماری تیروئید درمان نشده ممکن است در مقایسه با نوزادانی که از مادران سالم متولد می شوند ، خطر نقص مادرزادی بیشتری داشته باشند. این کودکان همچنین بیشتر در معرض مشکلات جدی فکری و رشدی هستند.
  • نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید درمان نشده در بدو تولد در معرض خطر مشکلات جدی از نظر رشد جسمی و ذهنی هستند. اما اگر این وضعیت در چند ماه اول زندگی تشخیص داده شود ، احتمال رشد طبیعی بسیار عالی است.

مطالب بیشتر را از ویکیپدیا بخوانید.